Wij willen WÉL de 2de LENING van NL

Beste Eilandbewoners,

Zoals vermeldt in het nieuws, wilt minister van financien, Kenneth Gijsbertha, tóch de betaling van vakantiegeld gaan uitbetalen.
(update 18-05-20: DolfijnFm meldt dat de vakbond eist dat de loontrede later wordt uitbetaald, zij willen een datum weten)

Het gaat in totaal om 25 miljoen Gulden terwijl er ongeveer 15.000 mensen noodzakelijk gebruik moeten maken van voedselpaketten.
Staat de vakbond er bij stil dat er wellicht een 2de Virusgolf mogelijk is?? Waar gaat curacao dan geld vandaan halen?

Dhr. E. Ruggenaath heeft aangegeven dat de eisen voor de 2de lening, onrealistisch zijn en daarmee aangeeft, géén 2de lening aan te willen gaan. De onrealistische eisen hebben vooral betrekking op het ambtenarenstelsel, waardoor vele ambtenaren zullen moeten gaan inleveren. Dit is iets wat ze niet willen en hiervoor zou een passende oplossing bedacht moeten worden.

Voorstel Vakantiegeld:
Ambtenaren die onder Nafl. 2500,- salaris ontvangen.
 Krijgen 50% vakantiegeld eind Mei 2020, en 50% eind December 2020.
Loontrede zal uitgesteld worden tot er ruimte voor is in de begroting.

Ambtenaren die meer dan Nafl. 2500,- salaris ontvangen.
Krijgen géén vakantie geld eind Mei, en 50% eind December indien de situatie dermate verbeterd is en het financieel mogelijk is.
Loontrede zal geschrapt worden aangezien hun salaris voldoende is voor een normaal bestaan.

Met deze maatregelen toegepast, zal er geen enkele ambtenaar financieel in de problemen komen aangezien de gemiddelde burger ook 'normaal' kan leven van dit soort salarissen. Komen ze wel in de problemen, dan moeten ze hun uitgave partoon aanpassen. Iedereen heeft recht op een normaal leven en geeft een ambtenaar niet het recht op een extra lux leven in tijden zoals deze.

Voorstel Steun aan overheidsbedrijven:
Top salarissen dienen terug gebracht te worden naar een 'normaal' niveau. Bedrijfsstrucuur dient verbeterd te worden, denk aan meer geautomatiseerde diensten.
Het herzien van niet actieve ambtenaren en hun salarissen of het schrappen hiervan.
Overheidsbedrijven zullen efficienter moeten gaan werken en bonussen zullen volledig geschrapt moeten worden. Pas als de overheid alles op de rit heeft, kunnen er bij goede prestaties, bonussen uitgekeerd worden.

Ook dient er ruimte gemaakt te worden voor eerlijke concurentie.
Overheid NV's hebben een monopolie wat niet eerlijk is omdat zij hierdoor de prijs hoog kunnen houden ten nadele van de burgers.

HET VOLK EERST !!
Waarom zijn 6000 ambtenaren belangerijker dan 170.000 Burgers??

Géén Lening en op eigen kracht, is wat de Minister President ons medegedeeld heeft.
Er is geen plan bekend gemaakt hoe hij dit wilt gaan doen.?
Dit zorgt voor veel onrust en vele burgers zijn het er ook niet mee eens.

Uit het verleden is gebleken dat Curacao, grotendeels afhankelijk is van het Tourisme en de Isla, beide liggen nu volledig stil, en bij een 2de Virus golf  zullen deze ten onder gaan.

Let op! Niemand op Curacao is immuun!

(Nog eens de grenzen sluiten betekend dat het einde nabij is en is dus géén optie!)

Het toerisme zorgt ongeveer voor 30% van de inkomsten op het eiland, vele ondernemers zijn hier ook van afhankelijk, ook de bedrijven zoals AquaElectra en CurOil, Autoverhuurders, Woning verhuurders, strandlocaties etc etc.

Ook de Isla zorgt voor vele banen, maar zolang deze crisis blijft voort duren, zal Klesh Group niet starten met investeringen noch het opstarten van de productie.
Wat gaat er gebeuren als Klesh Group zich terug trekt??

DE 2de LENING is NOODZAKELIJK om de toeristisch sector overeind te houden en om de werknemers van de Isla te voorzien van een inkomen.

Curacao kan deze sectoren niet zelfstandig redden omdat het de grootste inkomstenbronnen van het eiland zijn en ook voor de meeste werkgelegenheid zorgen.
Al na 2 maanden de grenzen dicht te hebben, vragen bedrijven zoals AquaElectra en CurOil op financiële hulp. Stel je dus voor als de toeristische sector te onder gaat en de Isla niet opgestart wordt. Dan gaan de ovrheidsbedrijven ook ten onder of er heel veel banen verloren gaan.
De economische situatie zal schreeuwend hard achteruit gaan en werkeloosheid zal enorm stijgen. Meer en meer gezinnen zullen dan écht in de problemen komen.

Het voorstel van de 2de lening mag in de ogen van sommige ambtenaren absurt zijn of onrealistisch, maar het gaat hier niet om de ambtenaren,
maar om 170.000+ Curacaoënaren!!

PLEASE SIGN!

Door de huidige ontwikkelingen hebben we deze petitie aagepast op 18 Mei 2020

Foto: Knipselkrant Curacao

Eugene-Rhuggenaath-Kenneth-Gijsbertha-Jeu-Olimpio.jpg

Door te ondertekenen, machtig ik Een (H)eerlijk Curacao om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.