Vuurwerkverkoop hoort niet bij dierenwinkels

Schermafbeelding_2020-01-02_om_13.59_.08_.png

(English below)

wij, de ondertekenaars van deze petitie verzoeken IJsvogel Retail en Welkoop retail te stoppen met de verkoop van vuurwerk in de dierenwinkels van Welkoop en Boerenbond/Pet's Place.

Via uw winkels verkoopt u vuurwerk. Bijzonder voor een coöperatie met een sterke verbondenheid met huisdieren, natuur en milieu. Na een aantal tweets aan uw social-media-team bleef bij ons de vraag ‘waarom u ondanks alle goede intenties met dieren toch vuurwerk blijft verkopen?’

De slogan van Welkoop is "verstand van tuin en dier". Volgens Welkoop is het verkopen van vuurwerk geen probleem, omdat het hoogwaardig vuurwerk is. Vele dieren in Nederland hebben daar geen boodschap aan. Vuurwerk is vuurwerk, dat hoort niet thuis bij een winkel die verstand meent te hebben van dieren. Toch verkopen 90 Welkoopwinkels vuurwerk en beheren ze, naar eigen zeggen de grootste vuurwerkshop van Nederland.

Pets Place zegt over zichzelf dat ze de grootste en beste dierenspeciaalzaak van Nederland zijn, toch ook blijkt dat 53 winkels van Boerenbond/Pet's Place vuurwerk verkopen.

In een brief aan de IJsvogel Retail en Welkoop Retail roepen wij deze bedrijven op om als dierenwinkels te stoppen met de verkoop van vuurwerk dat zo veel dierenleed veroorzaakt.

Schermafbeelding_2020-01-02_om_17.06_.32_.png

English

Welkoop's slogan is "understanding of garden and animal". According to Welkoop, selling fireworks is no problem, because they are high-quality fireworks. Many animals in the Netherlands don't care. Fireworks are fireworks, they don't belong in a shop that thinks they know about animals. But 90 shops sell fireworks and they own, so they say, the biggest fireworkshop online.

Pets Place claims to be the largest and best pet store in the Netherlands, yet it also appears that 53 shops of Boerenbond/Pet's Place sell fireworks.

In a letter to the IJsvogel retail and Welkoop retail, we call on these stores to stop selling fireworks that cause so much animal suffering.

Door te ondertekenen, machtig ik Nienke Engel-Lurvink om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.