Geef ons vrijheid van keuze voor een analoge of digitale meter!

Het grondwettelijk hof heeft de Vlaamse regering teruggefloten op grond van bevoegdheidsbetwistingen. De Belgische koterij waar niemand nog zijn weg in vindt, wordt gebruikt in rechtspraak waarop de eindgebruiker de dupe is en waarvoor hij het gelag betaalt. De grond van de zaak wordt echter volledig genegeerd. Door het afschaffen van de terugdraaiende teller, krijgen eigenaars van zonnepanelen geen billijke vergoeding meer voor de elektriciteit die ze produceren en ter beschikking stellen van de sector, die dezelfde gratis elektriciteit wel verder verkoopt.

Het besluit van de Vlaamse regering om de gedupeerden eigenaars met zonnepanelen een financiële tegemoetkoming te geven is een doekje voor het bloeden. Bovendien kunnen ook mensen zonder zonnepanelen hun redenen hebben om de digitale meter niet te wensen.

Waarom kan de vrijheid van keuze voor de digitale meter wel in Wallonië en niet in Vlaanderen? Staat de Vreg “Die vereniging heeft met name tot doel «de ondernemingen van de elektriciteits-en gassector te groeperen en hun algemene belangen te behartigen»" boven het parlement en het algemeen belang?

Daarom vragen wij:

1) Laat de consument de vrijheid van keuze, wat betreft de analoge of digitale meter. Dat gaat de belastingbetaler geen cent kosten!

2) Voor de mensen die al een digitale meter hebben: Betaal dezelfde prijs zowel voor eigen productie als voor afname van het net.

Bedankt voor uw steun!

Door te ondertekenen, machtig ik Staf Nies om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.