Vrije hardwarekeuze Telenet Digitale tv

Reeds van in het begin dat Telenet digitale tv aanbiedt in Vlaanderen, verplichten zij hun klanten om een digibox/digicorder aan te schaffen. Wat velen echter niet weten is dat nieuwe tv’s vaak voorzien zijn van een DVB-C / DVB-T digitale tuner. Het is dus helemaal geen vereiste om digitaal te kijken via een digibox/digicorder. Gewoon de “oude” distributie / antenne aansluiten en je bent ook digitaal vertrokken. Dit werkt momenteel reeds voor onze openbare zenders (één,canvas,één hd , canvas hd, ... (hd enkel kabel)) Een digibox met netwerkaansluiting is dus helemaal niet nodig.

Sommige zenders eisen van Telenet dat hun programma’s versleuteld worden. Ook hiervoor bestaat een oplossing. Tv’s die voorzien zijn van een DVB-C / DVB-T tuner, zijn ook meestal voorzien van een CLI-slot.  Wanneer Telenet nu een CAM-module uitgeeft die hierin geplaatst kan worden, wordt op deze manier de versleuteling geregeld. Auteursrechten worden nu ook reeds via het maandelijks abonnement betaald.

Het gaat hem hier vooral om keuze. Er zijn mensen die interactiviteit en ondersteuning van Telenet wensen, maar er zijn evengoed mensen die hier helemaal geen boodschap aan hebben en die zelf willen kiezen hoe zij digitaal kijken.

Kortom, wil je dus digitale tv kunnen kijken zonder overbodige, plaatsinnemende, stofvergarende, nodeloos stroomverbruikende, opgedrongen digibox/digicorder oplossing? Wens je verschillende digitale tv’s te voorzien zonder verplichte digibox met elk hun kosten en activering? Wil je tenvolle genieten van de mogelijkheden van uw nieuwe TV? Teken dan deze petitie!

Oja, zeg het ook voort. Bovenaan kun je dit eenvoudig delen via facebook en twitter...

Edit 21/06: Tekst een beetje aangepast naar aanleiding van de "Teletenne"-aankondiging van Telenet