TCC Lyceum Oldenzaal moet volgens het 0 op de meter principe verbouwd worden

Zoals bekend zijn de gemeente Oldenzaal en het Twents Carmelcollege bezig met een integraal huisvestingsplan voor de verschillende locaties van het TCC. Een van de locaties waar (ver)nieuwbouw gaat plaatsvinden is de locatie aan de Lyceumstraat. Dit gebouw voldoet niet meer aan de huidige eisen die aan modern onderwijs gesteld mogen worden.

De huidige eis voor overheids- en schoolgebouwen is dat er gebouwd moet worden volgens het BENG principe. Bijna Energie Neutraal Gebouw. Dat betekent: Een gebouw waarvan het gebouwgebonden energiegebruik op jaarbasis bijna nul is. Nu vinden wij de term bijna 0 nogal vaag. Wij leren op school dat we antwoorden precies moeten formuleren. Daar hoort geen bijna bij.

Omdat een schoolgebouw een gebouw is voor de langere termijn waarin nog vele jaren leerlingen worden voorbereid op hun toekomst is het belangrijk dat die toekomst ook nog enigszins leefbaar is. Wij nemen geen genoegen met Bijna leefbaar. Daarom pleiten wij ervoor dat de gemeente en het TCC als ontwerpeis voor alle schoolgebouwen in Oldenzaal, en het gebouw aan de Lyceumstraat in het bijzonder, het 0 op de meter principe hanteert. Dat betekent dat het gebouw alle energie die er nodig is om het gebouw te laten functioneren, inclusief al het gebruik (denk aan digiborden, laptops etc.) zelf opwekt.

Dus: bouw TCC Lyceumstraat volgens het 0 op de meter principe en bouw daadwerkelijk voor de toekomst.A0126CFF-B491-421B-92DE-58397F716C9C.jpeg

Door te ondertekenen, machtig ik Elke Westenbroek om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.