Stel de Centraal Examens uit

klaslokaal.jpg

Bij deze wil ik de regering vragen zo snel mogelijk het besluit te nemen om de Centraal Examens voor het voortgezet onderwijs uit te stellen, dit ten aanzien van het coronavirus.

Waarom is dit belangrijk?

• Verschillende scholen zijn nog bezig met de laatste schoolexamenweek en/of herkansingsweek. Door de deadline (27 april) voor de eindcijfers van de SE om deel te mogen nemen aan de Centraal Examens, staat er enorm veel druk op om de schoolexamens toch door te laten gaan. Door de maatregel om niet met klachten het huis uit te gaan, zijn veel eindexamenkandidaten niet in staat om deze schoolexamens nog te maken.

• Scholen kunnen de eindexamenkandidaten weinig duidelijkheid bieden. Een antwoord op de vraag: ‘Wat gebeurt er als ik mijn schoolexamen niet mee kan maken?’ is er niet. Dit geeft veel stress, wat het leren niet bevordert.

• Door diezelfde onduidelijkheid zijn er meerdere eindexamenleerlingen die hebben uitgesproken als ze klachten hebben, dan maar toch de toets te maken ‘omdat er misschien anders geen kans is om het centraal examen te kunnen maken.’ Om besmetting te voorkomen, is het daardoor extra belangrijk om de examens tot nader order op te schorten.

• Er zijn weinig tot geen mogelijkheden om examentrainingen te volgen. Er is nog geen mogelijkheid gevonden om dit op een juiste manier online aan te kunnen bieden. Hoe langer dit duurt, hoe minder tijd er over is om hiermee te werken. Hierdoor is de kans groot dat veel eindexamenkandidaten niet goed voorbereid zullen zijn op het centraal examen.

• Ondanks dat jongeren gezien worden als een groep met weinig risico, zijn er wel degelijk ook eindexamenkandidaten die chronisch ziek zijn en daarmee wel tot de risicogroep van het coronavirus horen. Ook namens hen wil ik vragen om hun veiligheid niet op het spel te zetten en mee te denken hoe zij ook veilig hun diploma kunnen halen.

Ik wil hierbij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het hart drukken: hoe langer de keuze over de Centrale Examens worden uitgesteld, hoe groter de kans wordt nog meer besmettingen in Nederland op korte termijn te krijgen, door de druk op het Voortgezet Onderwijs om de deadline van de schoolexamencijfers te halen. Bij voorbaat dank, De eindexamenkandidaten, onderwijzers en ouders van deze leerlingen

Door te ondertekenen, machtig ik M. Kuijs om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.