SoSH

(OPGELET: gelieve enkel te tekenen als je nog niet tekende op de campus, we willen dubbele handtekeningen vermijden)

Beste studenten van de Sociale Hogeschool Heverlee

Als er één ding essentieel is voor een succesvol studietraject, dan is het een degelijke planning. Die planning moet zorgen voor ene fijne afstemming van tijd voor je dagelijks leven, je studeertijd, je werk, je hobby’s, je vrije tijd, je vrienden, je lief, … Deze planning is in eerste plaats afhankelijk van onze lessenroosters en onze examenroosters. Iets wat vaak niet, of veel te laat in orde is. Een nieuwe student op deze school verbaast zich hier nog over, maar voor oudere studenten is dit helaas een dagelijks gebeuren. Aangezien dat het probleem telkens weer terugkomt kunnen we vaststellen dat er structureel iets fout zit.

Een steeds veranderend rooster verhindert de student om zijn tijd efficiënt te plannen. Afspraken, hobby’s of zelfs (studenten)jobs moeten soms plots wijken voor een wijziging in het rooster. Dit heeft niet enkel impact op de planning van studenten, maar ook op de kwaliteit van de lessen. Dit semester is het zo ver gekomen dat docenten soms hun les niet voldoende konden voorbereiden wegens last-minute veranderingen. Er hebben lessen plaatsgevonden die zo slecht ingepland waren of op zo’n korte termijn van tijdsstip of lokaal veranderd zijn, dat de studenten er gewoon niet konden geraken.

Nochtans krijgen we les over planmatig werken en wordt er gehamerd op het belang van een goede organisatie van je eigen taken. De opleiding verwacht van ons een zekere professionaliteit. Die professionaliteit verwachten wij ook van onze school, maar helaas is die ver te zoeken. Nu worden we geconfronteerd met het feit dat het examenrooster er niet is op de vooraf afgesproken datum.

Het resultaat is veel frustratie en geklaag onder de studenten. De studentenraad is al jaren aan het pleiten voor een betere en duidelijkere planning, maar we zien dat dit enkel erger wordt. Wij –en met ons vele studenten- zijn het beu. Daarom willen wij een duidelijk signaal geven aan de directie.

Wij verwachten van de opleiding:
1) Een degelijke planning van de lessenroosters. De roosters moeten ten laatste 2 weken voor de start van het semester online staan en wijzigingen moeten zo veel mogelijk worden vermeden. 2) Een examenroostering die 2 maanden voor de start van de examens bekend wordt gemaakt naar de studenten toe. Zodat iedereen tijd heeft om een degelijke planning te maken en zodat studenten die zich benadeeld voelen door de regeling tijd hebben om te vragen naar een alternatief.

Wij hebben jouw stem nodig om deze verwachtingen ook kracht te geven. Daarom vragen we aan iedereen die zich hierin herkent deze open brief te ondertekenen. Zo kunnen we samen een duidelijk signaal geven en kunnen we in de toekomst een hele hoop stress voorkomen. Samen gaan we voor kwalitatief onderwijs. De student van de toekomst zal je dankbaar zijn.

Kom op voor je belangen en laat je horen, ook als student heb je een stem!

Met vriendelijke groeten
3SCW