Veiligheid & welzijn: beste is halftijds contactonderwijs en verlengde herfstvakantie

Opmerkingen

#1201

Vanuit Brussel klinkt de oproep luid!

lies dierckx (Kraainem, 2020-10-25)

#1202

Omdat ik als Studiemeester-opvoeder op een internaat Buitengewoon Onderwijs helemaal geen afstand kan houden. Omdat het niet normaal is dat men sinds september de afstandsregel aan de schoolpoort laat staan en we het enige preventief instrument dat we hebben (koorts meten) niet meer mogen hanteren. Omdat de realiteit is dat besmettingen /quaranteine op scholen elke dag vastgesteld worden. Omdat het niet normaal is in een pandemie dat je naar je werk moet waar 1 van de basisregels (afstand) helemaal niet kan. Omdat veel schoollopende jeugd als sardines in bussen, trams en op treinen gepropt zitten. Omdat het virus nu raast en de enige effectieve en veiligste oplossing een echte lockdown is.

Johan De Scheemaecker (Brugge , 2020-10-25)

#1203

Veel lkt reeds afwezig zijn en de kinderen op chromebooks in volle refters en thuis moeten zelfstandig werken! Lo in eigen kledij.... minder vrijheid, contact... veiliger thuis!

Inge Meert (Ekeren, 2020-10-25)

#1204

Mijn kinderen bang worden.

Cindy Heyvaert (Lebbeke , 2020-10-25)

#1206

Omdat " de werkgever zijn personeel optimaal moet beschermen " ,we kregen nog zelf geen mondmasker!

Veerle Collier (Sint pieters leeuw , 2020-10-25)

#1207

Ik hetzelfde vaststel

Robert Rens (Schepdaal, 2020-10-25)

#1209

Ik erken het probleem

Rik vandenabeele (Brugge, 2020-10-25)

#1212

Wat er in jullie artikel staat is zo hard van toepassing!

Britt Wouters (Zoersel, 2020-10-25)

#1219

Het te zot is.

Sharah Pleumeekers (Edmond van Hoofstraat 4 /1 - 2400 Mol, 2020-10-25)

#1224

Omdat ik me als leraar secundair onderwijs zeer onveilig voel, mijn inwonende bejaarde moeder niet wil besmetten, noch mijn leerlingen met gezondheidsproblemen.

Anna Arampatzis (Tienen, 2020-10-25)

#1226

Omdat ik het eens ben!

Halid Azzaoui (Berkane, 2020-10-25)

#1230

ik graag wil lesgeven... maar een praktijkvak geven vanuit een theorielokaal nogal moeilijk is. Ik kan zo leerplandoelstellingen en eindtermen NIET behalen

Katrien Vanhenden (Baasrode, 2020-10-25)

#1236

Het water me aan de lippen staat zowel als leerkracht als mama.

Nathalie Willems (Genk, 2020-10-25)

#1237

Omdat ik de hele situatie, beschreven in het artikel, erken alsof ik het heb geschreven.

Christ'l De Saveur (Zottegem, 2020-10-25)

#1239

Ik vind dat de situatie bij de leerlingen en leerkrachten dringend in kaart moet worden. Er moet een goede oplossing uit de bus komen, die zowel voor leerlingen als leerkrachten werkbaar is. Of dat nu code oranje of rood heet, dat laat ik in het midden.

Anne-Marie Prins (Aarschot, 2020-10-25)

#1241

Ik ben moeder vam een jonge van 12 jaar en ik vind dat het genoeg is om de kinderen in zo stres en mondmaskers te laten dragen, het moet stopen!!!!!

Zofia Bies (Hasselt, 2020-10-25)

#1242

Mijn 2 dochters al allebei in quarantaine hebben gezeten. Ik stem voor afstandsonderwijs. Daar ik met mijn ouders samenwoon (65+) toch in een risicogroep zit. 1 van de dagen hebben we prijs, daar ben ik zeker van.

Wendy Walscharts (Breendonk, 2020-10-25)

#1244

Ik onderteken omdat dit de enige juiste oplossing is. 2e en 3de graad kunnen dit perfect aan. Dit geeft kinderen in quarantaine ook betere kansen om bij te blijven!

Nadine Larno (Zaventem, 2020-10-25)

#1252

Voor het stoppen van corona we moeten sterkere maatregelen treffen

Zita Huybrechts (Assenede , 2020-10-25)

#1259

Ik kan me als leerkracht van het Sint-Lievenscollege te Antwerpen volledig vinden in deze tekst. Overvolle bussen, trams, shopping, Meir én dan de strenge regels op school... Staan haaks op elkaar.

Joke Cuppens (Wommelgem , 2020-10-25)

#1261

Ik zelf een leerkracht levensbeschouwing ben, en mezelf enorm herken in hetgeen beschreven wordt.

Vincent Cardoen (Kessel-Lo, 2020-10-25)

#1262

Het echt zo is!!!

An De Ridder (Kessel , 2020-10-25)

#1265

Ik geef zelf les in Brussel en kan mij 100% vinden in de beschreven situatie.
Plus: leerlingen snappen ook niet waarom hun neef in het Franstalige onderwijs wel een verlengde vakantie krijgt en zij, in het Nederlandstalige onderwijs niet. Maakt de taal dat je minder risico loopt?!

Kathleen De Ridder (Aalst, 2020-10-25)

#1267

Ik teken omdat ik OP ben. Ik sta al 19jaar in het onderwijs en vond dat tot twee schooljaren terug een super job. Toen kwam er de onderwijsvernieuwing in de eerste graad: zelfde soep in nieuwe borden, alleen moet er nu nóg meer op ‘papier’ worden ‘bewezen’ dat ik mijn job goed doe. Ik behaalde mijn diploma en onderwees al een generatie leerlingen, toch is er nog nooit zo hard getwijfeld aan mijn capaciteiten. Dat wéégt! Doorlichtingen landen en slaan wat uit hun nek op dreigende toon en bewijzen daarmee dat het veelal leraren die voor de klas prop nul waard waren of pedagogen die nog geen dag les gaven, zijn die de plak zwaaien. Dat vreet! Het zijn ook die duurbetaalden die samen met alles wat daar in Brussel ‘de koepel’ wordt genoemd die met het budget dat wij op de vloer al jaren nodig hebben, gaan lopen. Dat frustreert! Diezelfden overgaan ons nu nog eens met een figuurlijke zweep tijdens deze vreselijke pandemie. Leerlingen en leraren ondergaan. Zoals steeds in te kleine klassen, in te grote groepen, in verouderde gebouwen, met ‘m-decreters’( woord is afgeschaft, maar de praktijk niet) Kortom, met te weinig volk en te weinig middelen om te doen waarvoor we opgeleid zijn: lesgeven. Nu zijn we veredelde secretaressen, want zolang alles op papier staat, gebeurt het ook. Zelfs Corona buiten de school houden.
I have had it!

Marieke Deschuytter (Ellezelles, 2020-10-25)

#1268

Veiligheid gaat voor alles!

Melissa Kelber (Schoten, 2020-10-25)

#1269

Ik onderteken omdat ik begaan ben met het welzijn van leerlingen en leerkrachten.

Ans Van den Audenaeren (Oosterzele , 2020-10-25)

#1273

Ik onderteken omdat ik dezelfde verzuchtingen dagelijks aanhoor. Zowel van collega's als van de scholieren zelf. Niemand voelt zich nog helemaal veilig en iedereen bijt maar dapper door. Ik maak me ernstig zorgen om wat er gebeurd wanneer we collectief zo leeg gelopen zijn dat het hele systeem instort. Leerlingen die nu soms 4 of 5 uur studie hebben op een dag, omdat er teveel leerkrachten ziek zijn, halen ook onvoldoende leerrendement. Toch lijkt dit voor onze overheid een betere optie dan degelijk en goed geregeld afstandsonderwijs

Katrien D'Hondt (Aalst, 2020-10-25)

#1275

Ik zie dat de mensen in de scholen het niet meer aankunnen. Met binnenkort een zeer grote uitval tot gevolg.

Stephan De Smeyter (Elsegem, 2020-10-25)

#1276

als grootouder teken ik dit omdat het hoognodig is dat de minister van onderwijs eens luistert naar de kinderen ,het gaat tenslotte om hen ne niet wat hij wel of niet goedvind,onze kinderen moeten er dag in dag uit mee omgaan,mijn kleinzoon heeft zich al 2 keer moeten laten testen,WAAR ZIJT GE MEE BEZIG ?DENK AAN DE KINDEREN !!!!!!

rose serroen (OOSTENDE, 2020-10-25)

#1277

ik hoor en zie hoe mijn zus (leerkracht middelbaar onderwijs in Gent) mentaal en fysiek uitgeput raakt.

Johanna Van Melle (Temse, 2020-10-25)

#1281

Het beleid niet afdoende reageert op de razendsnel stijgende covid besmettingen!

Tony Vanschoelant (Beringen 3580, 2020-10-25)

#1282

Als leerkracht kan je niet voortdurenf flexibel zijn. Aan veerkracht komt een einde. Hopelijk komt men ook eens kijken op de werkvloer. Klassen met 25 leerlingen, in een klein lokaal, geen afstand tussen leerling en leerkracht. Leerkrachten die een enorm risico lopen op besmetting, en dan op een leeftijd dat ze vroeger al pensioen konden gaan. Leerkrachten hebben geen beschermingsmiddelen en worden toch voor de leeuwen gegooid. Een noodkreet van een zeer gemotiveerde leerkracht.

Ghislaine Brebels (Bree, 2020-10-25)

#1284

Je signe aussi bien la francophone que la néerlandophone car le gouvernement est entrain d'assassiner nos enfnats

Warnier Vanessa (Namur, 2020-10-25)

#1285

Deze ervaringen deel!

Elke Matheussen (Lier, 2020-10-25)

#1286

Dit zou een logisch gevolg moeten zijn van de sterke stijging besmettingen in september. Juni heropening horeca, juni-juli-augustus lichte stijging. September opening scholen, stijging meer dan ooit. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in te zien? En ja, waarschijnlijk mede doordat het openbaar vervoer overvol zit... met leerlingen!! In maart moest contact met grootouders bv. ten alle tijde vermeden worden, maar nu -terwijl het probleem erger is dan toen- is er geen enkel probleem? Vreemd allemaal... Wat wil men nu eigenlijk echt bereiken? Bestrijding van het virus? Ik geloof er niet meer in.

Tine Block (Schoten, 2020-10-25)

#1288

Ik onderteke

Griet Beerts (Antwerpen, 2020-10-25)

#1289

Het dringend moet ingezien worden dat er zonder lickdown niks zal opgelost worden

Yelena Vande Ginste (Bassevelde, 2020-10-25)

#1291

Ik onderteken omdat ik mij als gepensioneerd leerkracht goed kan voorstellen hoe schrijnend de situatie in de scholen nu is. Leerlingen en leerkrachten worden elke dag blootgesteld aan het coronavirus zonder kans op verweer. We houden te krampachtig vast aan de stelling dat het onderwijs moet gevrijwaard worden in de gekende vorm, koste wat het kost. We moeten flexibel zijn en deeltijds afstandsonderwijs invoeren.

Helga Wellekens (Boechout, 2020-10-25)

#1292

De huidige situatie niet vol te houden is. Niet voor leerkrachten, maar ook niet voor onze leerlingen.

Lies Vertommen (Mechelen, 2020-10-25)

#1293

Zelf zie ik dagelijks hoe onveilig het er op school aan toe gaat. Niet omdat de scholen hun best niet doen, maar gewoon omdat het door een gebrek aan ruimte niet anders kan. En omdat niet alle pubers even gemotiveerd zijn om de maatregelen na te leven, wat ook niet zo verwonderlijk is...

Marian Konings (Kalmthout, 2020-10-25)

#1294

Ik ook leerkracht ben en deze situatie totaal versta.

Danielle Tambuyser (Mechelen , 2020-10-25)

#1296

Ik mij als leerkracht helemaal in deze open brief kan vinden. Teveel is trop en trop is teveel.

Tine De Koninck (Nijlen, 2020-10-25)

#1298

Ik zit zelf nu in het tweedekansonderwijs en daar is het een beetje dezelfde situatie. Dit is ondraagbaar voor iedereen. Ik heb de laatste tijd ontelbare vrienden eronderdoor zien gaan, mijzelf incluis. Dit kan zo niet verder. Dit is echt niet te doen. We worden als student voor de haaien gegooid terwijl we nog niet kunnen zwemmen. Alles thuis alleen is geen optie maar naar school gaan wordt onmogelijk. Iedereen is vermoeid, dus stop met duizend taken op te geven om het in te halen.

Amber Gauvreau-Gagnon (Leuven, 2020-10-25)

#1299

docent UGent

Brecht De Smet (Gent, 2020-10-25)

#1300

Ikzelf leraar ben en net hetzelfde voel en ervaar.

Dieter FLECY (Assebroek, 2020-10-25)

#1301

Ik onderteken omdat ik het volledig eens ben met deze tekst. Als leerlingenbegeleiders in een vaktechnische school met zoveel verschillende nationaliteiten en achtergronden waar ouders vaak geen Nederlands spreken of verstaan, vraag ik me alle dagen af hoe lang ons team dit nog trekt.

Martine Buyle (Sint Niklaas, 2020-10-25)

#1302

Vertekend beeld over al die maatregelen!!!!

Hassana Seamari (Borgerhout, 2020-10-25)

#1305

Wij als leerkracht ook op zijn.

Veerle Ergo (Mechelen, 2020-10-25)

#1307

Ik zie zelf als leerkracht hoe de kinderen wegglijden... hoopjes miserie voor je! In de namiddag wordt heel moeilijk door gebrek aan zuurstof en concentratie...
Mijn eigen dochter komt thuis met barstende koppijn en begint stilaan elke motivatie om te studeren te verliezen, weet met zichzelf geen blijf, weent bijna elke dag... dringend de pauzeknop indrukken, geef ons n extra week vakantie als n soort quarantaine zodat de erg lege batterijen terug opgeladen kunnen worden... en NEEN geen afstandsonderwijs in die extra week... tijd om terug in de plooi te komen!

Nele Herbots (Sint-Truiden , 2020-10-25)

#1308

Ik ben een leerkracht godsdienst in het buitengewoon onderwijs. Met de nieuwe richtlijnen is het voor ons bijna onmogelijk om les te geven. Onze leerlingen zijn vaak een mix van verschillende klassen. Wij zouden dan met verschillende leerlingen lbv in een zelfde ruimte (als die er al is) moeten lesgeven. Aan sommige van onze leerlingen taken moeten geven, terwijl een ander deel wel leskrijgt, met op de achtergrond de lessen van de andere leerkrachten. Ik ben heel flexibel, maar hoe ik dit praktisch moet gaan doen, geeft me veel stress en veel extra voorbereiding.

Barbara Breugelmans (Essen, 2020-10-25)

#1309

Als ouder waarvan 2 van de 3 kinderen dagelijks op een overvolle bus naar school moeten hoor ik dagelijks hoe moeilijk dat ze dit ervaren. Laat ons op z'n minst een inspanning doen voor halftijds onderwijs op afstand. Onderwijs met een hele dag mondmasker is niet ideaal

Ilse D'Joos (Hulshout, 2020-10-25)

#1311

Ik heb 4 kinderen, waarvan 2 in middelbaar, maar ik merk ook dat het teveel wordt voor hen: bloedneuzen, hoofdpijn, irritaties omdat ze zich zo moesten concentreren om alles vd les goed te verstaan, geen bijkomende uitleg meer vragen omdat ze al een hele tijd hebben geprobeerd om te luisteren maar zo moeilijk is, ze willen niet meer met de bus, want de helft draag zijn mondmasker niet zoals het hoort, ...

Katrien Boone (Lochristi , 2020-10-25)

#1312

Ik ben leerling van het 4e jaar secundair. School wordt te veel, echt te veel. Ik ben op aan het geraken

Merel Vingerhoets (Duffel, 2020-10-25)

#1313

Ik onderteken omdat er moet gedacht worden aan het welzijn van onze leerlingen en leerkrachten, maar ook omdat er onder de leerkrachten, leerlingen en inwonende familie leden van beide groepen, risicopatiënten zitten, die nu door dit toedoen ernstig ziek worden.

Wendy Van Gorp (Lier, 2020-10-25)

#1328

Als steun aan mijn collega's!

Lindsay Stoop (9420, 2020-10-25)

#1329

Ik vind het totaal onverantwoord om scholen in het “nieuwe” oranje open te houden. Ik heb al van begin juli mijn Onderbouwde mening over VEILIGE OPENING van scholen geventileerd. We zijn gestart in een toestand van onaanvaardbare “community transmission”. Van 190/100000 naar 20000/100000 is gewoon schandalig. Meerdere onderzoeken uit het buitenland tonen aan dat scholen alleen maar bij lage incidentie veilig konden openen. Verder is bewezen dat kinderen VANAF 10 jaar een even grote viruslast hebben als jongeren en volwassenen en bijgevolg dus het virus gewoon verspreiden, ook al zijn de vaak asymptomatisch.
-Dringend werk maken van leefbare arbeidsomstandigheden met goed werkende ventilatie!
-Hoe komen we de winter door met open ramen en deuren?
-Halvering van klassen is noodzakelijk.
-Projectgericht onderwijs voor ASO/TSO en BSO waar mogelijk.
-Halve schooldagen: alternerend VM & NM.
-Online lessen.
-glijdende lesuren om overvolle bussen te vermijden

Sophie Van Meerbeeck (Hever, 2020-10-25)

#1331

Ik onderteken omdat ik me genoodzaakt voel te voldoen in mijn plicht als leerkracht en als burger. We mogen absoluut niet meer overgaan tot een volledige lockdown en hiermee het basisrecht op onderwijs van kinderen Te ontzeggen. Het gaat overigens veel verder dan het verwerken en evalueren van al dan niet behaalde eindtermen. Voor veel jongeren biedt de school enige structuur en opvolging -soms zelfs een gevoel van veiligheid en warmte. Anderzijds kunnen we de scholen -onze school alvast aan de Brusselse rand- niet fysiek voltijds voor elke leerling open houden. De cijfers zijn om te huilen en wakker van te liggen. Onze infrastructuur is reeds jaren achtergesteld, laat staan in deze tijden vol maatregelen. Het dubbel werk (fysiek les geven + leerlingen in quarantaine Blijven bijbenen) dat we verrichten is niet meer vol te houden. Ik zie mijn collega’s één voor één overwerkt geraken en mentaal kraken onder de werkdruk. Het onderwijs is mijn roeping -net zoals veel collega’s een oprecht warm hart opbrengen voor hun werk- maar ik vraag me af hoe lang ik voor mijn idealistische opvattingen nog zal kunnen blijven werken én vechten in dergelijke omstandigheden waarin de Coronacrisis een emmer vormt in een badkuip dat reeds aan de randen begon te druppen.

A Massien (Ternat, 2020-10-25)

#1332

Ik het volledig eens ben met jullie artikel!

Vincent Staelens (Hansbeke, 2020-10-25)

#1333

Ik onderteken omdat er geen redenen zijn om het onderwijs NIET aan te passen aan de situatie in de maatschappij. Jongeren leven niet in een silo.

Toni Verbeiren (Korte Breestraat 4a, 2020-10-25)

#1334

Ik mij als leerkracht volledig herken in dit artikel

Mieke Bleyen (Brussel, 2020-10-25)

#1336

Inzelf sta in de 3de kleuterklas en mijn klas is in quarentaine na een besmette collega. De angst en druk om zelf besmet te geraken is groot. Vooral omdat we samen leven in kangoeroewoning met risicovolle huisgenoten. We nemen af stand waar nodig maar toch..

Karen Derick (Londerzeel , 2020-10-25)

#1337

😡😡😡😡
Les enfants vont à l'école avec la trouille au cul d'être contaminé.. peur de tuer des personnes s'ils sont positifs.
Lors de pandémie la 2ème vague est la pire et ce depuis la nuit de temps.
FERMEZ LES ÉCOLES est le seul moyen d'arrêter les contaminations. Mettez les cours par correspondance.
PLUS DE TESTS POSSIBLE LES HÔPITAUX DE LA PROVINCE DE LIÈGE SATURÉS.
VOUS METTEZ LA VIE DES GENS EN DANGER.
Si nous devons nous baser sur ce qui se passe nous arrivons à un homicide commis avec intention de donner la mort est qualifié de meurtre.
Et le meurtre commis "avec préméditation est qualifié assassinat" comme le définit le code de droit pénal.
Sans compter la mise en danger d'autrui ainsi que l'atteinte à son intégrité physique.
Voilà à quoi j'en déduis la situation dans laquelle nous sommes avec notre gouvernement et les mauvaises décisions prises.

Melanie Sonet (Virton, 2020-10-25)

#1338

Ik onderteken omdat het beleid mijlenver afstaat van de realiteit.

Bieke Van Gelder (Diest, 2020-10-25)

#1340

We kunnen niet het onmogelijke verwachten van leerkrachten en leerlingen.
Men kan niet zowel aan kinderen voltijds op school les geven, als aan deze die in quarantaine zitten, terwijl men ook nog aan het inspringen is voor collega's die ook in quarantaine zitten, al dan niet met symptomen.
Hoogdringend tijd voor eerlijke communicatie rond de besmettelijkheid van kinderen en het aanpassen van de preventiemaatregelen hieraan

Nathalie Villanueva Fernandez (Mechelen, 2020-10-25)

#1342

Er mag ook wel eens gedacht worden aan de veiligheid van de leerkrachten en opvoedend personeel ! Wij zijn geen kanonnenvoer!!

Wim Fabrice (Oostduinkerke, 2020-10-25)

#1355

Ik onderteken omdat er in ons onderwijs meer aan de hand is dan de goednieuwsshow van u, minister Weyts. Versterk ons met extra mensen (evenementensector?) Om de veiligheid op de speelplaats in de gaten te houden, leerlingen veilig door de gangen te loodsen en extra wachten op te nemen.

Sophie Wyffels (Deurne (Antwerpen), 2020-10-26)

#1363

De cijfers zijn te ernstig om grote groepen leerlingen op de scholen toe te laten. Bij halftijds thuisonderwijs heb je nog maar de helft van de leerlingen op school, dan is afstand houden al een stuk eenvoudiger.

An Raicich (Kalmthout , 2020-10-26)

#1371

Kroniek van een aangekondigde coronaramp. Het is duidelijk dat Weyts de scholen enkel ziet als een opvangtehuis voor werkende ouders. Hoewel vele leraren de shift naar e-learning als een momentum zagen om de sprong naar onderwijs 2.0 te maken, ziet Weyts ons liever 19de-eeuws met een krijtje aan het bord voor een halve klas.
In al het gekwetter aan Terzake- en Afspraaktafels kwam de afgelopen 6 weken nauwelijks het woord 'leraar' ter sprake. In de cursus 'Weytenschappen' blijkbaar een bijzaak. Hoeven we niet te kennen, meneer.

Stefan Flipkens (Kinrooi, 2020-10-26)

#1372

Ik twee schoolgaande kinderen heb.

Katleen Visterin (Asse, 2020-10-26)

#1373

De minister een andere agenda heeft.

Ann Neetens (Antwerpen, 2020-10-26)

#1376

Omdat ik bezorgd ben voor alle leraren, de kinderen en hun families!

Liliane Verbeke (9100, 2020-10-26)

#1379

Als leerkracht in OV3 zijn de maatregelen ondoordacht opgesteld.

Lynn Berckmoes (Schotensesteenweg , 2020-10-26)

#1388

Ik onderteken omdat het beter is de lln wat minder vaak te zien hen wel GOED te kunnen opvolgen en hen wel sociale interactie te bieden dan dat we straks opnieuw naar een volledige lockdown gaan

Maria De Kock (Kalmthout, 2020-10-26)

#1393

Het 5 na 12 is!

Rit Corluy (Wilrijk, 2020-10-26)

#1398

Ik onderteken omdat ik elke dag met hoofdpijn naar huis ga en het voor mijn leerlingen in het BUSO zeer onduidelijk is ondanks de nodige uitleg.

Greet Hageman (Borgerhout, 2020-10-26)



Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...