Respect voor de erfgoedwaarde van het Mijnstadion

Op 20 januari 2021 verscheen op Internetgazet Beringen dat de stad Beringen het Mijnstadion wil revitaliseren. Er is blijkbaar een masterplan dat voorziet om het stadion uit te bouwen tot een multifunctioneel sportcomplex. In een eerste fase zou gestart worden met de aanleg van een kunstgrasmat.

De grasmat van het Mijnstadion behoort echter tot de beste van alle Belgische stadions. Dus waarom dan deze grote onkosten doen? Er is slechts één enkele club voor wie dit enige vorm van betekenis heeft en dat is de hockeyclub Black Bears. Zij waren vragende partij tijdens de workshop 'Toekomst van het Mijnstadion' van 3 december 2019.

Het stadion heeft, net zoals de koolmijn, een grote erfgoedwaarde voor Beringen-Mijn en omstreken. Het zou getuigen van respect mocht men het stadion opwaarderen in zijn oorspronkelijke toestand en benoemen naar zijn bezieler, de heer Eduard Frenay, voorzitter en stichter van voetbalclub Beringen FC.

In 2019 waren er tijdens de retrowedstrijd tussen Beringen FC en Sint-Truiden VV ongeveer 65 Groundhoppers aanwezig uit België, Nederland en Duitsland om het stadion te fotograferen. De deelnemers waren allemaal dezelfde mening toegedaan : "Het is prachtig dat dit stadion, waar vroeger vele eerste klasseclubs zijn gepasseerd, nog bestaat in al zijn glorie. Het is één van de weinige stadions in België met zo'n geschiedenis dat nog overeind staat."

Daarom restaureren kan en mag, maar laat het stadion tenminste zijn authenticiteit behouden. En nee, een kunstgrasveld hoort daar niet in thuis.

Supporters van Beringen FC, liefhebbers van het voetbal, bewonderaars van cultureel erfgoed laat van u horen !!!

Eric Claes, Beeringen FC 522    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Eric Claes, Beeringen FC 522 om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.