Petitie: Geen bussen in de Rembrandtlaan

Wij, de ondertekenaars van deze petitie, verzoeken burgemeester en wethouders van de gemeente Best de Rembrandtlaan vrij te houden van busverkeer.

Inleiding: Wij hebben van u inzage gekregen in de plannen die de gemeente heeft met betrekking tot de stationsomgeving wat heeft geleid tot grote onrust bij onder andere de ondertekenaars. De bewustwording van de impact van de voorgenomen plannen op de Rembrandtlaan en buurt leidt tot groeiend verzet.

Wij zijn van mening dat dit probleem aandacht verdient vanwege de volgende redenen:

1. De gemeente geeft aan te willen komen tot een ‘gedragen’ visie op dit gebied, een visie die rekening houdt met de verschillende wensen en belangen. Wij constateren dat deze visie zich tot nu toe vooral richt op het station en vooral niet op de gevolgen van te maken keuzes voor de buurtbewoners;

2. De bewoners van de Rembrandtlaan hebben er belang bij dat de te maken keuzes niet leiden tot vermindering van het huidige woongenot en de veilige omgeving voor onze kinderen. Immers van de zes voorliggende opties zijn er vier die laten zien dat er bussen door de Rembrandtlaan gaan rijden. Daarbij is het ook onduidelijk hoe dat verkeer dan verder geleid gaat worden, omdat zowel linksaf als rechtsaf de bussen dan op lastige punten uitkomen (krappe bocht bij snackbar de Luifel en nieuwe kleine rotonde Oirschotseweg waar nu al bedenkingen over zijn) wat weer gevaarlijk voor fietsers is;

3. De bewoners van de Rembrandtlaan zijn tot op heden niet gehoord over deze plannen terwijl de gemeente in haar besluitvorming bij stap 4 is. We zijn dan ook van mening dat we veel te laat betrokken worden terwijl we weldegelijk belanghebbend zijn bij de gevolgen van aanpassing in het stationsgebied;

4. De geboden ruimte voor reactie wordt ‘online’ gevraagd in te vullen. De vragenlijst die dan volgt is volstrekt onduidelijk om tot inzicht te komen waarvoor je eigenlijk kiest;

5. De gevolgen van een evt. toename van overlast, o.a. door geluid, fijnstofbelasting en de waardevermindering van onze woningen door dit nog te nemen besluit zijn niet bekeken;

6. De Rembrandtlaan is sterk aan het verjongen en er zijn veel gezinnen met jonge kinderen waarvan gevreesd wordt voor de veiligheid op straat. Bovendien ligt aan de Rembrandtlaan een speelveldje waar vandaan regelmatig ballen op de straat rollen en kinderen moeten oprapen. Het is het niet wenselijk dat de nu autoluwe straat een drukke doorgaande weg voor bussen en mogelijk ook auto's (dit lijkt in alle 6 de ontwerpen op de tekeningen het geval) wordt;

7. Wij constateren dat parkeren bij het station straks overgaat naar ‘betaald’ parkeren. Zelfs nu het parkeren bij het station nog gratis is, is er al sprake van een sterke toename van langparkeerders in de straat en bij betaald parkeren zal dit alleen maar toenemen;

8. De zelfredzaamheid van ouderen die in het centrum wonen wordt flink beperkt wanneer er geen bus meer door het centrum (zoals bushalte bij Nazareth) komt.

Wij verzoeken u daarom vriendelijk om:

Actie 1: Geef per optie aan wat de verdere gevolgen zijn voor aangrenzend gebied met daarin de opgenomen woningen

Actie 2: Onderzoek wie belanghebbende zijn en geef aan, niet alleen wat er omgeving station gaat gebeuren maar ook hoe verkeersstromen gaan lopen van het station tot aan de ringbaan.

Actie 3: Ga vanaf dit moment de omwonenden betrekken bij de voorgenomen stappen en biedt ruimte voor kritiek en andere nog niet belichtte argumenten van de mensen die straks dagelijks geconfronteerd gaan worden door de te maken keuzes.

Actie 4: Huidige inspraakmogelijkheden zijn onvoldoende of te onduidelijk. Ga deze concreet maken en kom dan opnieuw met een enquête.

Actie 5: Onderzoek wat de gevolgen zijn voor de waarde van het onroerend goed.

Actie 6: Geef aan welke stappen er worden ondernomen om een kinderveilige verkeerssituatie in de Rembrandtlaan te behouden.

Actie 7: Geef aan hoe langparkeerders geweerd gaan worden in de Rembrandtlaan.

Actie 8: Geef aan hoe de zelfredzaamheid van ouderen die in het centrum wonen gewaarborgd blijft.

Wij geloven dat deze acties zullen bijdragen aan het oplossen van het probleem en het bereiken van ons doel.

Met vriendelijke groet,

Namens ondertekenaars van deze petitie.

Stephie van Duinen namens de bewoners van de Rembrandtlaan te Best    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Stephie van Duinen namens de bewoners van de Rembrandtlaan te Best om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.