Betaalbare parkeergelegenheid bij het station Mortsel Oude-God

Deze petitie werd schriftelijk overgemaakt aan het stadsbestuur Mortsel, u kan deze evenwel nog steeds ondertekenen.

Het stadsbestuur Mortsel heeft beslist dat de parkeerplaatsen in de Lodewijk Dosfellei, Fort 4, etc ..., verdwijnen. Wij, de pendelaars en gebruikers van deze parking(s), stellen helaas vast dat er geen betaalbaar en gebruiksvriendelijk alternatief voorzien is. We worden hier voor een voldongen feit gesteld:

1. ofwel moeten we een dure parkeerplaats betalen in de ondergrondse parking:

• maandabonnement 75 €
  • jaarabonnement 825 € (van 7u tot 19u)
  • jaarabonnement 990 € (24/24u) indien je vroeger dan 7u vertrekt of later dan 19u  aankomt

Nergens dienen de NMBS-abonnees dergelijke hoge tarieven te betalen om hun wagen aan het station te parkeren!    ( bv. Turnhout 260 €, Brugge 360 €)

2. ofwel moeten we verder rijden naar de naburige gemeente Boechout om daar onze wagen te parkeren, teneinde de tram te nemen naar het station Mortsel Oude-God, waar we uiteindelijk de trein nemen naar Antwerpen, Brussel, etc … .

Maw met de auto door Mortsel naar Boechout rijden, om daar dan de tram te nemen terug naar Mortsel? Dit impliceert bovendien het nemen van een extra jaarabonnement van De Lijn.

Kortom twee alternatieven:  ofwel  een hoge extra rekening voor het gebruik van de ondergrondse parking, ofwel een erg lang en ingewikkeld traject via Boechout om naar het werk te geraken.

Dit terwijl de huidige parking(s) perfect voldoen aan de noden van de pendelaars en andere gebruikers.

In deze moeilijke tijden, is het onbegrijpelijk dat mensen zoveel kosten moeten maken om zich gewoon naar het werk te kunnen begeven. Als men de burger wil stimuleren om het openbaar vervoer te nemen, is het belangrijk om betaalbare parkeerplaatsen te voorzien aan het station.

Als het aantal pendelaars in het station Mortsel Oude God drastisch zal dalen vanwege de abnormaal hoge parkeerprijzen en de moeilijke verkeerssituatie, zullen deze semi-directe en frequente treinverbindingen richting Mechelen, Brussel, Antwerpen etc dan wel rendabel zijn en zullen deze dan verzekerd blijven? Vorig jaar was er reeds sprake van de sluiting van de loketten van het station...

Dit station wordt tot op heden frequent gebruikt door pendelaars uit Mortsel en naburige gemeenten. Het behouden van betaalbare parkeerplaatsen bij het station voor de pendelaars is hier noodzakelijk. De beslissing van het stadsbestuur is derhalve nauwelijks te vatten.

Wij verzoeken daarom de stad Mortsel om de parking(s) aan de L. Dosfellei en Fort 4 te behouden of een betaalbaar en gebruiksvriendelijk alternatief te bieden en zo solidair te zijn met de pendelaars.