Geen hoogbouw op de Weegbreestraat 205 - 207 Smitsveen Soest

Beste geinteresseerde en hopelijk ondertekenaar,

Naar aanleiding van de nieuwbouwplannen van het bedrijf RV&O, voelden wij ons als omwonenden genoodzaakt om ons te verenigen in Actiecomite Smitsveen en u te informeren waarbij wij hopen dat u deze petitie wil ondertekenen.

Bij het tekenen van de petitie, verkrijgt u een email welke u dient te bevestigen om het proces af te ronden. Wanneer deze bevestigingsmail niet direct in uw  ,,postvak-in" staat, zal deze waarschijnlijk onder de map ,,ongewenste mail" staan.

Sepp is een dansschool aan de Weegbreestraat 205 - 207 in  de wijk Smitsveen in Soest. De wijk Smitsveen is een multiculturele wijk waar rond de 4700 bewoners wonen. Hiermee is de wijk Smitsveen veruit de meest dichtbevolkte wijk van Soest. De kern van Smitsveen bestaat uit hoogbouw huur flats. In 2009 werd er door de gemeente Soest en Portaal een plan opgesteld en aangenomen om de woon en leefomgeving te verbeteren. De wijk werd gekenmerkt als duiventil, waarbij een deel van de hoogbouw zou moeten verdwijnen voor laagbouw.

Nu enkele jaren later met nog steeds dezelfde wijk problematiek, meent de gemeente Soest dat het verstandig is om deze wijk verder te verdichten. De wijk heeft een negatief imago, vooral bij mensen die niet in de wijk wonen. Hoewel Smitsveen niet behoort tot de top van landelijke probleemwijken, scoort de wijk ongunstig op het vlak van werkloosheid, vernieling, inbraken, overvallen, hangjongeren, tevredenheid over de gebouwde omgeving, woonoppervlakte per woning, winkelvoorzieningen, restaurants, en daarbij ligt het aandeel hoogbouw en huurwoningen ver boven het Soester gemiddelde.

De huidige eigenaren van Weegbreestraat 205/ 207 met een grondoppervlakte van 1750 m2, hebben het pand die een multifunctionele bestemmingsplan heeft, een tijd te koop staan voor 750.000 euro. Doordat de prijs te hoog was en het te koop stond in een tijd van crisis is het niet voor deze prijs verkocht. De projectontwikkelaar Frank Rademakers van het bedrijf RV&O uit Soest heeft uiteindelijk het pand gekocht voor 650.000 euro onder voorbehoud dat er een vergunning wordt afgegeven door de gemeente Soest.

Het zogenoemde pakhuis, zoals RV&O dit noemt heeft 5 verdiepingen en zal bestaan uit 33 huurunits en 1 koopunit. Deze koopunit wordt verkocht aan de huidige eigenaren. De 33 kleine huurunits hebben een oppervlakte van rond de 70 m2 met 2 slaapkamers en worden verhuurd in de vrijemarkt. Deze woningen zijn bedoeld zoals RV&O zegt voor gezinnen waarbij de inkomsten van de huurders voornamelijk zal bestaan uit ZZP werkzaamheden.

Buiten het feit dat we vinden dat dit gebouw te hoog is en het beleid stenen voor stenen niet bij de letter wordt gevolgd door het College van de gemeente Soest, denken we dat er met dit gebouw nieuwe duiventil is die wordt geplaatst. De mensen die hier komen wonen zullen de plek als tijdelijk gebruiken ivm de grote van de appartementen en de huurkosten voor deze opppervlakte.

Het huidige gebouw weghalen met al zijn potentie, lijkt ons kapitaal vernietiging. Het gebouw kan, bijvoorbeeld een centrale rol gaan spelen, denk hierbij aan de jeugdproblematiek in de wijk, ofwel de werkloosheid die er speelt. Wat zou het mooi zijn als juist dit pand wordt gebruikt voor ontmoeting, ontspanning, opleiding, training en van eigen toko-tjes (kraampjes vanuit mensen uit de wijk) naar werk. Danwel een restaurant.

Hieronder staan de bezwaren die spelen in de wijk. Ik hoop dat u zich wil aansluiten en door middel van uw handtekening kenbaar wil maken dat u met deze plannen van RV&O en de gemeente niet akkoord gaat.

Bezwaren:

·       Bezwaar tegen nog een duiventil in een wijk die zo door de gemeente wordt gekenmerkt. Wanneer je op de doelgroep ZZPers mikt, mik je op een doelgroep die verder wil groeien en niet verbonden zal zijn met de wijk. Wanneer je koop woningen zou neerzetten krijg je mensen die zich zullen binden met de wijk.

·       Bezwaar tegen argument dat we deze woningen nodig hebben in Soest. RV&O claimt dat er vraag naar is, naar dit soort woningen. Familie flats van 65 - 75 m2 voor een huur rond de 830,- euro of t.b.v. koop. De koop appartementen van deze grootte staan genoeg te koop en raak je aan de straatstenen niet kwijt. RV&O geeft aan dat het goed is voor de doorstroming, welke doorstroming creëer je hiermee en is dit goed voor deze overbelaste wijk.

·       Bezwaar Massaliteit. De gemeente heeft een aantal jaar geleden aangegeven geen hoogbouw meer te willen (zie Algemeen Dagblad 11-2-2009). Ze wilden samen met Portaal een aantal flats slopen in Smitsveen. Dit om de wijk een nieuwe impuls te geven, de massaliteit van de wijk, de eenzijdigheid van het soort woningen en de anonimiteit van het wonen in de wijk Smitsveen moet worden doorbroken. Nu wordt er gestreden om een hoogbouw project.

·       Bezwaar tegen onevenredige verdeling hoogbouw, Bijna alle flats staat in de wijk Smitsveen.

·       Bezwaar voorkeur hoogbouw van de Gemeente.  De Soester Stedenbouwkundige die het Actiecomite, gesproken heeft en die recent op deze zaak is gezet is, heeft een uitgesproken voorkeur voor hoogbouw op de plek Dansschool Sepp. Volgens hem is het vanuit esthetisch oogpunt mooi als de lijn van de flat van de Weegbreestraat geleidelijk afloopt via de nieuwe flat naar de huizen op de Smitsweg.

.        Bezwaar dat ivm de hoge aankoopkosten (volgens RV&O) het gebouw 5 verdiepingen moet tellen. Wij denken eerder aan woekerwinst. Het vreemde hierin is dat de wethouder Pijnenborg hierop niet werd geactiveerd, tijdens dit overleg.

·       Bezwaar tegen verdere toename bevolkingsgroei in de wijk Smitsveen. De hoogbouw in midden gedeelte van Smitsveen is nu ruimschoots aanwezig. De bevolkingsdichtheid zal toenemen waardoor het aantal personen per km2 stijgt.

·       Bezwaar parkeren: Er is een parkeerprobleem van een tekort van 12 parkeerplekken. RV&O wil dit in de wijk oplossen, de gemeente wil dat dit op eigen terrein gebeurt. Maar i.v.m. de ruimte is dit onmogelijk.

·       Bezwaar tegen verkeeroverlast. Hoge flat Weegbreestraat 221-359, lage flat Weegbreestraat 361-479 en Weegbreestraat 209-217 grenst aan de toekomstige hoofdingang van de nieuwe flat. Deze hoofdingang welke naast de druk bezette moskee staat zal leiden tot een forse toename van verkeersbewegingen.

·       Door de aanwezige overlast van zwaar vrachtverkeer en auto’s van winkelend publiek worden Smitsveners eveneens onevenredig zwaar getroffen. Hierdoor wordt het woon- en leefklimaat aangetast c.q. het woongenot aangetast. De toename van verkeersbewegingen van de motorvoertuigen zullen, mede door ontsluiting aan de zuidzijde van de appartementen, leiden tot meer verkeersonveilige situaties, met name voor fietsers maar zeker in eerste plaats voor de jeugdige verkeersdeelnemers van de naburige scholen.

·       Bezwaar toename verkeer, welke lijdt tot een toename van geluidsoverlast, stankoverlast, luchtverontreiniging en fijnstof.

·       Bezwaar tegen hoogbouw i.v.m. aantasting privacy. Niet alleen hebben we te maken met ramen maar ook met balkons. De top appartementen hebben met hun ramen en balkons zicht op- en over alle zijden, huizen en percelen.

·       Bezwaar tegen hoogbouw i.v.m. schaduw. Dit zal leiden tot een sterke vermindering van (zon) lichtinval op de omliggende percelen/ straten. Denk hierbij ook aan zonne-energie.

·       Bezwaar tegen afbraak ruimtelijk groen. De flora en fauna zal door de nieuwbouw worden aangetast. Bomen en vogels zullen verdwijnen. Het groene beleid van Soest legt het college met instemming van dit plan naast zich neer. Beschermde dieren zijn er in de hoek rond Dansschool Sepp, zoals vleermuizen, egels, eekhoorns. Er is in het verleden al veel groen verdwenen. Hierdoor zal ook de dierenstand veranderen. Het dorpse en natuurlijke karakter moet worden behouden.

·       Bezwaar door aantasting woongenot en leefklimaat. Deze bouw zorgt voor een aantasting van de persoonlijke levenssfeer, waardoor het woon- en leefklimaat wordt aangetast c.q. woongenot zal worden aangetast.

·       Bezwaar dat de flat te dicht tegen bedrijfspand Smitweg 5a wordt gebouwd

·       Bezwaar tegen geluidoverlast.

·       Bezwaar tegen ontwaarding van omliggende woningen/ onverkoopbaar.

·       Bezwaar dat tot 2 maal toe, alleen de eigenaren waren uitgenodigd op de informatie avond en niet de honderden huurders die er ook direct mee te maken hebben. RV&O wil alleen de eigenaren van de omliggende percelen informeren, wat zeer ongebruikelijk is.

.       Bezwaar dat er nu überhaupt geen draagvlak is binnen de buurt. Gemeente Soest zou veel belang hechten aan, creëren van draagvlak, alvorens de procedure op te starten. Er was geen draagkracht onder de paar betrokkenen die uitgenodigd waren ondanks dat de avond twee maal werd georganiseerd.

·       Bezwaar dat de gemeente Soest een inloopavond organiseerd waarbij de intentie onduidelijk is en waarbij vragenlijsten kunnen worden ingevud. Hierbij is er geen procedure tbv de formulieren bekend, waardoor de gemeente Soest ze naar eigen zienswijze kan gebruiken.

·       Bezwaar dat de flats te dicht tegen elkaar aan staan. Door het dicht bouwen met nog een flat, ontstaat een poort werking tussen de gebouwen en er ontstaat een grotere kans op criminaliteit.

·       Bezwaar tegen verdwijnen speeltuinen. Speeltuinen verdwijnen nu opeens voor de Weegbreestraat 221-359, lage flat Weegbreestraat 361-479.

Wij hopen dat u deze petitie wilt tekenen, zodat wij de petitie kunnen meenemen in het aanbieden van onze bezwaren tbv de betreffende plannen. Het is niet dat we tegen vernieuwing zijn, maar wel als de plannen niet passen in deze toch al onder druk staande wijk. Kunt u ons hulp bieden, mbt deze zaak dan vernemen wij dit graag via deze petitie.

Hieronder vindt u een inpressie van het gebouw, waarbij de lengte en breedte geschat zijn, dit omdat we tot op heden niet de projectinformatie mochten ontvangen van RV&O ofwel de gemeente Soest

Met vriendelijke groet,

Actiecomite Smitsveen