Niet 'nog' meer opvang (AZC) in Ede Oost (Klinkenberg)

Het college van burgemeester en wethouders van Ede is al geruime tijd in overleg met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) over de vestiging van een asielzoekerscentrum in de gemeente Ede. Op de shortlist staan een zestal locaties die de gemeente Ede op het oog heeft om een asielzoekerscentrum (AZC) te realiseren. Een daarvan is het nu leeg staande pand 'de Klinkenberg'.

Motivatie:

In dit gedeelte van Ede (voormalig kazerneterrein) is ook al het Sociaal pension gevestigd en vindt tijdelijke opvang van asielzoekers plaats. Deze opvang is meer dan genoeg voor deze buurt en is het niet wenselijk om binnen zo’n klein gebied (1 km2) nog een derde opvang te realiseren met alle bijkomende ongemakken en veiligheidsproblemen. Op dit moment geeft Het Sociaal pension, ook gevestigd op het kazerne terrein, al genoeg zorg over de veiligheid van vooral de kinderen in deze buurt. Bewoners van Ede oost kunnen naar mijn mening niet nog meer belast worden en opvang dient breder verspreid te worden over de Gemeente. Als laatste wil ik u er op wijzen dat er al een enorme verkeersdrukte is op de Eikenlaan en de Klinkenbergweg. Zolang de Parklaan nog niet is aangelegd zal deze drukte alleen nog maar toenemen met onacceptabele veiligheidsrisico's. Als er ook nog een grote groep mensen komt te wonen met bijbehorend personeel en vrijwilligers, dan wordt deze drukte nog groter en dat is voor de bewoners en de vele schoolgaande kinderen die over de Eikenlaan fietsen nog gevaarlijk en hinderlijker.

Ik hoop op u stem in deze ...