Neen tegen de volledige sluiting van het Ter Kamerenbos!

De Stad Brussel heeft eenzijdig beslist om het Ter Kamerenbos, waarvan het de enige beheerder, volledig te sluiten voor het autoverkeer.

Het Ter Kamerenbos is een belangrijke verkeersas die de inwoners toelaat snel toegang te krijgen tot de Brusselse kritieke trajecten met de welgekende chronische mobiliteitsproblemen.

Sinds april 2012 is het Ter Kamerenbos gedeeltelijk gesloten voor het autoverkeer in het weekend en op feestdagen, maar bepaalde verkeersaders zijn nog steeds toegankelijk voor voertuigen.

Sinds 19 maart 2020 heeft de Stad Brussel, vanwege de noodzaak van social distancing, het Ter Kamerenbos volledig afgesloten voor het verkeer om ruimte te geven aan wandelaars en sportbeoefenaars. Bij een eenzijdige beslissing heeft het bestuur van de Stad Brussel de toepassing van deze maatregel verlengd tot eind augustus.

Ukkel is de eerste gemeente die getroffen is op het vlak van mobiliteit. Zoals veel burgers in het zuiden van Brussel, gebruiken de Ukkelaars dagelijks het Ter Kamerenbos.

Het sluiten van het Ter Kamerenbos, afgezien van de lockdownmaatregelen, is een ecologische en economische nonsens.

Enerzijds veroorzaakt de verschuiving van het verkeer, onder andere op de Waterloosesteenweg, aanzienlijke vervuiling. Anderzijds staat de bereikbaarheid van de handelszaken aan de Waterloosesteenweg sinds het begin van de lockdownn onder grote druk.

Deze sluiting ontmoedigt steeds meer klanten om hun boodschappen in Brussel te komen doen. De sluiting van het Ter Kamerenbos kan niet ten koste gaan van de bewoners en handelaars die grenzen aan de Waterloosesteenweg; deze steenweg dient letterlijk als overloop voor intern verkeer en het verkeer van pendelaars uit Sint-Genesius-Rode of Waterloo.

De sluiting van het Bos vormt ook een groot probleem voor de toegang tot ziekenhuizen in het zuiden van Brussel, zowel voor gebruikers als voor de hulpdiensten.

De versoepeling van de lockdown is begonnen: de aanwezigheid op de werkvloer is gedeeltelijk hervat en er zijn dus veel minder wandelaars in het Bos overdag. Bovendien vraagt de gezondheidscrisis om minder gebruik te maken van het openbaar vervoer en meer van de auto of de fiets.

Er is geen reden meer om het Ter Kamerenbos volledig gesloten te laten. Vergeet niet dat het Ter Kamerenbos, zelfs open voor auto's, permanent toegankelijk blijft voor wandelaars. Het is niet aan Ukkel om te lijden onder de gevolgen van de afsluiting van wegen door een andere gemeente. De gezondheidscrisis kan niet als voorwendsel worden gebruikt voor een politieke strategie die de economie van ons Gewest, haar mobiliteit en haar leefmilieu nog meer onder druk zouden te komen staan.

Zoals de burgemeester van Ukkel opperde: “Hoewel het belangrijk is om degenen die de fiets kunnen gebruiken aan te moedigen, hebben veel burgers hun auto nodig om te gaan werken. Het permanent sluiten van dat Bos zou natuurlijk waanzin zijn, zowel wat betreft mobiliteit als inzake economische aspecten”.

Daarom verzoeken we de Stad Brussel om de aangrenzende straten te ontstoppen:

• het Ter Kamerenbos zo snel mogelijk voor automobilisten te heropenen - op zijn minst gedeeltelijk;
  • ten minste dezelfde regels toepast op de weekdagen als die welke voorheen bestonden voor de weekends en de feestdagen.

Diane Culer, MR-fractieleider in de Ukkelse gemeenteraad

Aurélie Czekalski, ondervoorzitter van de Ukkelse MR

Diane Culer & Aurélie Czekalski    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Diane Culer & Aurélie Czekalski om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.