Maak parkeren in Noordwijk makkelijker en betaalbaarder.

parkeren-langevelderslag-noordwijk-2-scaled-1.jpgDit is op dit moment een veel besproken onderwerp in het dorp waarbij er terecht zeer negatief wordt gereageerd op een  onnavolgbaar besluit van de Gemeente Noordwijk, voor een op zichzelf simpel probleem.

Voorheen betaalde je voor een bezoekerskaart, die werd achter de voorruit gelegd en van daaruit gescand! Simpel en effectief vonden veel mensen.

Veel bewoners die ik heb gesproken zijn het er over eens dat digitaal aanmelden van bezoek voor parkeren niet per se het probleem is, maar vooral wel de ingewikkelde methode waarvoor de gemeente heeft gekozen. De vraag is echter wel of je het hiermee voor bijvoorbeeld oudere mensen niet heel moeilijk maakt door alles te digitaliseren (met een stapel vreemde regels erbij). Dit kan zelfs als discriminatie worden gezien volgens sommigen.

Middels een app kunnen bewoners maximaal 1 kenteken invoeren voor maximaal 3 uur. Als de 3 uur is verstreken staat het voertuig bij een scancontrole als onbetaald parkeren te boek en volgt er een boete. Om dit te voorkomen moet de bewoner of bezoeker gedurende 1 uur lang parkeergeld betalen middels de betaalautomaat of een andere app, waarna de bezoeker na 1 uur weer opnieuw voor 3 uur bezoek kan worden aangemeld.

Bewoners vinden dit een absurde manier.

Het is ten eerste onnodig ingewikkeld.

Ten tweede kan er maar 1 kenteken worden aangemeld, wat zoiets als een verjaardag een dure grap maakt. Dat je moet betalen (als bewoner of bezoeker) om meer als 1 gast te kunnen ontvangen is te gek voor woorden.

Tot slot wordt er 24 uur gecontroleerd. Dat betekent dat als er iemand blijft logeren, je na 3 uur parkeren telkens die 1 uur met de hand moet gaan betalen (aan de parkeerautomaat of in een app). Dit kan nergens automatisch. Je zou hier dus wakker voor moeten worden. Ronduit belachelijk.

Ook wordt gesteld dat wanneer je naar omliggende gemeenten als Den Haag, Rijswijk en Leiden kijkt, bewoners tegen een gereduceerd tarief digitale bezoek minuten kunnen inkopen en daarmee zelf kunnen bepalen hoelang een bezoek duurt en hoeveel bezoek ze ontvangen. Veel logischer.

Kortom veel Noordwijkers zijn van mening dat de gemeente door deze methode bezoekers en bewoners frustreert louter uit financieel gewin. Door het mensen zo moeilijk mogelijk te maken.
Daarnaast leidt deze maatregel ook voor een aantal oudere inwoners (en mensen zonder smartphone) of minder kapitaal krachtige bewoners onvermijdelijk tot sociale verarming.

Wij zijn van mening dat er betere methodes zijn. Mee eens? Teken dan de petitie.

Door te ondertekenen, machtig ik Kiki Elzinga om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.