LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!

Zwaard_boven_hoofd_met_tekst1.jpg

Uit het rapport van IBKI blijkt dat men voornemens is de sanctie weer in te voeren. Iedere vijf jaar twee examens doen, praktijk en theorie, waardoor de bevoegdheid wordt ontnomen als je hiervoor niet slaagt.
Deze examens hebben wij tijdens onze instructeursopleiding al met goed gevolg afgelegd. Met het verliezen van onze bevoegdheid komt de bestaanszekerheid van de rijinstructeur opnieuw in gevaar.

Deze sanctie mag er niet komen!

Zes jaar geleden heeft LBKR met een petitie en door aandacht te vragen bij Tweede Kamerleden het voor elkaar gekregen dat er een amendement is aangenomen die er voor gezorgd heeft dat de sanctie in 2018 eraf is gegaan. Het kan en mag niet dat dit wordt genegeerd.

LBKR is wel voor bijscholing, maar deze moet praktijkgerichter, zodat de vakbekwaamheid wordt verhoogd. Een verplichte bijscholing is in veel sectoren aanwezig, om zo de vakkennis actueel te houden. Dus bijscholing: ja, maar zonder examens en zonder sanctie.

Zes jaar geleden hebben wij hard gestreden om de sanctie eraf te krijgen. Door middel van deze petitie willen wij voorkomen dat er weer een sanctie wordt doorgevoerd. De voorgestelde examens en maatregelen vinden wij onacceptabel. De afgelopen jaren is wel gebleken dat met de huidige praktijkbegeleiding de slecht presterende rijinstructeurs er niet worden uitgefilterd. Het staat niet vast dat de 16 instructeurs die in het educatief traject terecht zijn gekomen daadwerkelijk slechte instructeurs zijn, aangezien hun slagingspercentage bij het CBR niet meegewogen wordt.

Uit de poll van LBKR, die vorige week is uitgezet onder haar leden, komt naar voren dat 62% voornemens is te gaan stoppen als de voorgestelde maatregelen doorgang vinden. Het gevolg hiervan zal zijn dat gepassioneerde, vakbekwame rijinstructeurs onze branche verlaten. Hierdoor vloeit kennis en ervaring weg.

Wil je geen sanctie? Teken deze petitie!

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Vereniging LBKR alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: