Houd het Bospad in Zuidhorn open voor fietsers

De Gemeente Westerkwartier geeft via een bord aan dat het Bospad per 03-04-2023 definitief gesloten wordt voor Fietsers. De mening van de burger is niet gevraagd en dit besluit is niet opgenomen in de besluitenlijst van de gemeente.

Het bospad is al ruim 60 jaar het vertrouwde pad naar het station, scholen etc voor de mensen aan de Noordkant van Zuidhorn. Bij de herinrichting van de spoorwegovergang aan de Gast is geen rekening gehouden met het Bospad. De hele overweg had met een kleine ingreep hierop aangepast kunnen worden.

Dat de gemeente Zuidhorn ook nog verkeerde beslissingen heeft genomen met de herinrichting van de de Rijksstraatweg (wat de ontsluiting had moeten zijn naar het centrum van Zuidhorn, buiten de Gast om en daarbij de Woonwijk "Oostergast met betonblokken" blokkeerd als doorgang naar het centrum heeft er toe geleid dat iedereen weer via de Gast gaat. Dat moeten straks honderden Zuidhorners voor boeten en omfietsen naar het station, school, kinderomvang, sportaccomodatie, fysiotherapeuten etc.

Er zijn voldoende oplossingen te bedenken om de toegang tot het bospad goed te maken. Bijvoorbeeld: Haal een paar bomen weg en trek het bospad door (met een scheiding tussen weg en fietspad en maak een oversteekplaats 50 meter verderop op het nieuw aangelegde fietspad. Of verplaats de overgang 2-3 meter naar rechts en maak een kleine knik in de Gast (verkeersremmende maatregel).

Als het fietspad sluit wordt het extreem druk in de spits bij de aansluiting Hanckemalaan - de Gast in beide richtingen ivm de scholen, waar het nu al erg druk is met auto's. Nu is de stroom fiets- auto's beter goed verdeeld. Hierdoor zal daar de kans op ongelukken fors toenemen. Bij het Bospad is bij mijn weten nog nooit wat gebeurd. Het is een 30 km zone.

Dus...... LAAT HET BOSPAD OPEN VOOR FIETSERS !!!

Door te ondertekenen, machtig ik P. Aikema om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.