Gouda Noord zoals het Hoort

gelegen aan de Groen van Prinsterersingel te Gouda Noord

Wij,

de vereniging ‘Gouda Noord zoals het Hoort’

en allen die zich betrokken voelen bij wonen en welzijn van bewoners in de gemeente Gouda,

nader bepaald Gouda Noord,

alsmede zij die zich betrokken voelen bij verantwoord bestuur en verantwoorde uitvoering

van overheidstaken in de gemeente Gouda

Constateren

- dat het Ministerie van Defensie het pand van de voormalige Prins Willem Alexander Kazerne heeft overgedragen aan het Ministerie van Financiën (Domeinen / Rijksvastgoedbedrijf.nl)

- dat dit ministerie het pand via een ABC-constructie met de gemeente Gouda aan een derde partij wil verkopen

- dat er een principe-besluit is genomen half oktober 2014 een uitgebreid Cultureel Islamitisch Centrum genaamd El-Wahda te vestigen op dit terrein

- dat dit voornemen naast een gebedsruimte (bedoeld te worden de grootste van West Europa), voorzieningen voor feestelijke activiteiten, 30 leslokalen, ruimte voor dodenwassing, en andere religieuze activiteiten bedoeld is omvatten

- dat men deze voorzieningen wil treffen voor dagelijks gebruik (waaronder 5 gebedstijden met minaret - al dan niet actief in gebruik) voor 4500 mensen (gegeven 1 oktober Huis van de Stad)

- dat de doelgroep nauwelijks of niet in Gouda Noord woont en dat de islamitische gemeenschappen van Gouda zelf verdeeld zijn over de hervestiging van de drie bestaande moskeeën

- dat het centrum bedoeld lijkt te zijn voor boven - regionale en boven - nationale activiteiten

- dat de gemeenteraad van Gouda tegen dit gebruik heeft geadviseerd en dat bij motie heeft bevestigd.

- dat het college gezien de WMO in 2015 en de voorgeschiedenis van de Ark nog altijd niet in voldoende mate heeft voorzien

- dat het college van B&W geen alternatieven heeft overwogen of openbaar heeft gemaakt

- dat wij bang zijn dat er vanuit buitenlandse belangengroepen co-financiering plaats zal vinden voor de (uit)bouw van El Wahda; mocht dit enorme project op het terrein van de voormalige Prins Willem Alexander kazerne worden toegestaan

- dat wij bezorgd zijn dat de vestiging van een megalomaan Marokkaans islamitisch centrum contrair zal zijn op de verdere integratie van de islamitische gemeenschap in de stad Gouda

- dat de wijkparticipatie, kleinschaligheid, wijk- en buurtgericht maatschappelijk opereren met het voornemen van het college van B&W met dit voornemen danig in het gedrang komen

- dat dit pand beschikt over een atoombunker

- dat volgens overleg van 27 oktober bij monde van de burgemeester is gezegd dat de Goudse moskeebesturen de radicalisering onder jongeren niet in de hand hebben, en dat de gemeente Gouda nog subsidie moet gaan aanvragen om jihadisme in de stad verder tegen te gaan

- dat de gevoelens van onveiligheid voor vele bewoners van Gouda (Noord) onrustbarend toenemen gezien de voorgeschiedenis, en volgens recent onderzoek van Motivaction de identificatie van veel Marokkaanse jongeren in Nederland met terreurgroep IS.

en verzoeken

- Minister Plasterk kritisch te kijken naar de wijze waarop dit college van B&W omgaat met de herbestemming van de PWA-kazerne in relatie tot de enorme impact van het voornemen van het college; de belangen van de wijk GoudaNoord in de afwegingen te onderstrepen en de urgente noodzaak van wetenschappelijk onderzoek in sociaal, economisch en veiligheidstechnisch opzicht aan te moedigen

- het college van Burgemeesters en Wethouders te Gouda - bij monde van mevrouw Bergman af te zien van de facilitering van een Islamitisch Cultureel Centrum waarvoor het geen wettelijke of morele verplichting heeft; en consequenties te verbinden aan de feiten zoals die zich (zullen) voordoen

• alsmede te zorgen dat de herbestemming voormalige Prins Willem Alexander kazerne zich verhoudt tot de maatschappelijke, sociale en economische verhoudingen in de wijk

- De heer Schoenmaker, de burgemeester van Gouda, voorzitter van het College van B&W, verantwoordelijke voor de openbare orde; de belangen en voorkeuren van de bewoners van Gouda Noord te laten prevaleren en er als goed burgervader er te zijn voor de bewoners van deze wijk.

Hiervoor tekenen wij,

Gouda Noord zoals het Hoort    Neem contact op met de schrijver van de petitie