stop pesten

Quoted post

An, slachtoffer van pesten vanaf 1975 tot 1990 en docent voortgezet onderwijs

#21

2012-11-08 06:11

Zolang de mens op aarde rondwandelt, zal pesten blijven bestaan. Maar dat betekent niet dat we pesten moeten accepteren of als 'normaal' moeten gaan zien. Het betekent ook niet dat we onze kop in het zand moeten steken en onze mond moeten houden. Tim was niet het enige slachtoffer. Pesten is NIET NORMAAL. De schuld wordt vaak op het slachtoffer afgeschoven, terwijl het juist andersom is; de pester is asociaal en heeft nauwelijks empathisch vermogen. Pesters kunnen zich niet inleven in gevoelens van anderen. Daarom is het zaak dat volwassenen ingrijpen. De pesters moeten worden aangepakt en dienen psychisch en sociaal 'heropgevoed' te worden. Alleen dan kunnen we het pesten terugdringen. Het vereist een mentaliteitsverandering in onze hele gemeenschap. Ouders, docenten, schooldirecties en de politiek moeten de handen ineen slaan en actie ondernemen.


Pestdeskundige Bob van der Meer zet zich al jaren in voor dit probleem. Raadpleeg a.u.b. zijn website voor meer info.

http://www.bobvandermeer.info/ of www.pesten.net

Ik ben zelf sinds zeer jonge leeftijd vanaf klas 1 van de lagere school ernstig gepest, getreiterd, geslagen, kortom: mishandeld en vernederd. Dag in dag uit, jaar in jaar uit, tot aan mijn eindexamen VWO. Ik ben een lerarenopleiding gaan volgen en heb mijn best gedaan om in mijn werk, waar pesten veelvuldig voorkwam, extra aandacht aan dit probleem te geven en in te grijpen waar dat nodig was. Het KAN! Als je maar wilt. Helaas is mijn ervaring dat collega docenten en vooral schooldirecties de ernst van het probleem niet in (willen) zien of in elk geval geen prioriteit geven. Hopelijk komt daar door deze vreselijke situatie verandering in en komt er meer begrip en bereidheid om pesten tegen te gaan.

Als je gepest bent, draag je dat je hele leven mee. Je kunt het verwerken, je kunt eroverheen groeien en je kunt het achter je laten. Maar vergeten doe je nooit. Probeer als ervaringsdeskundige je eigen bijdrage te leveren, op wat voor manier dan ook, zoals de initiatiefnemers van deze petitie, in het onderwijs, thuis of op school. Als je maar iets doet voor de kinderen die momenteel gepest worden en gaan worden.

 

Reacties

sandra kobussen
De auteur van deze petitie

#22 Re:

2012-11-08 07:57:01

#21: An, slachtoffer van pesten vanaf 1975 tot 1990 en docent voortgezet onderwijs -  

 lieve an

heel erg mooi verwoord en o zo waar  ik vond het zo mooi en duidelijk geschreven heb dit verhaal even gedeeld op facebook u ook heel erg bedankt voor het tekenen  we moeten onze handen in elkaar slaan en er voor gaan dit moet stoppen en de ogen moeten open gaan ook van docenten die er te weinig aan doen