stop de polarisering

Quoted post

Anthony Ruijtenbeek
Gast

#20 Re: Nederigheid

2011-12-27 02:22

#19: Vera - Nederigheid

Ik zal zelf het gesprek met de slachtoffers niet uit de weg gaan, en dat heb ik in het verleden ook nooit gedaan. Maar het misbruikschandaal teistert niet alleen de Kerk, nee, het hele land, in iedere geleding, elke levensbeschouwing, dat is wat Deetman vermoedt, en wat ook in andere landen geconcludeert is. Het misbruikschandaal is zeker niet uniek katholiek.

Ik denk dat het niet alleen verstandig is, maar zelfs nodig om dit onder ogen te zien. Wat nu lijkt te gebeuren is dat de katholieke Kerk als bliksemafleider fungeert. Beuk er flink op in, politici voorop, dan hoeven we er ons verder niet meer druk over te maken. Daar komt dan nog de persoonlijke ambitie van de heren Bosman en van den Berg bij die zoiets pijnlijks voor eigen doeleinden willen gebruiken. Nee, daar pas ik voor.

Als lid van een Kerk die zowel de bruid van Christus is als de hoer van Babylon, een Kerk wiens eerste primaat fout op fout maakte, maar toch tot inkeer kwam, maar waarvan sommige primaten wellicht in de hel zitten volgens Dante, weet ik het verschil tussen gelijk hebben en heilig zijn. Als het zo zou moeten zijn dat iedereen die feilbaar mens is, z'n mond maar moet houden, dan zal de waarheid niet meer (kunnen) klinken. Om een voorbeeld te geven van zo'n redenering; ik ben niet alleen katholiek, maar ook Nederlander; Nederland was in de jaren '70/'80 zo'n beetje de voorloper in de 'pedoseksualiteit-emancipatie'. Hoewel ik het daar helemaal niet mee eens ben, mag ik als Nederlander, die toch van z'n land houdt, m'n stem niet meer laten horen?

Reacties

Imelda

#21 Re: Re: Nederigheid

2011-12-27 16:28:55

#20: Anthony Ruijtenbeek - Re: Nederigheid 

 Een vraag aan u: U schrijft dat u lid bent van een Kerk die zowel de bruid van Christus is als de hoer van Babylon. Is dat zo? Want dat laatste heb ik voor het eerst gehoord van iemand van de Pinkstergemeente, een jaar of tien geleden. Die zei zelfs dat de paus de hoer van Babylon zou zijn. Dit heb ik nog nooit eerder gehoord. En u zegt het nu zelf als katholiek. Dit begrijp ik niet helemaal. Ik weet wel dat we een Kerk zijn van zondaars. En Jezus kwam om ons te verlossen van de zonde. Met vr.groet,