Marketing Leeuwarden moet blijven!

Quoted post


Gast

#8

2011-12-16 18:25

Opheffen Marketing Leeuwarden: kapitaalvernietiging en weer terug naar af


LEEUWARDEN, 22 november 2011 - De stadsmarketing van Leeuwarden is de afgelopen jaren uitgevoerd door City Marketing Leeuwarden. Dat project eindigt op 1 januari 2012. In het voorstel van een nieuwe strategie voor de stadsmarketing t.e.m. 2014 trekt het college de marketing van Leeuwarden weer naar de ambtelijke dienst toe. VVD-raadslid Wyb Feddema vindt dat een slechte zaak. In december wordt het collegevoorstel besproken in commissie en gemeenteraad.


- Door Wyb Feddema -




IMAGO LEEUWARDEN
Dat..... “Was Het Mooie Van Leeuwarden”, ruim 10 jaar geleden kwamen er in het gebouw van de politiepost binnenstad een 8-tal Leeuwarderofielen bijeen. Deze 8 vonden het imago van Leeuwarden stoffig, er was geen marketingdoel, geen focus, geen aansturing. Er was eigenlijk niets. Maar wel gingen er miljoenen om in het gemeentelijke “vermarkten van papieren plannen”, richting Den Haag, Brussel. Laten we maar voorzichtig zeggen, we hadden het marketinggevoel niet in de vingers!

BURGEMEESTER DE BOER
Deze initiatiefgroep “Wonen, Werken en Genieten Marketing Leeuwarden”, bestaande uit vertegenwoordigers vanuit economie/middenstand/bedrijfsleven/wonen/werken, horeca, cultuur, sport, Kamer van Koophandel, onderwijs, politie en één ontwikkelingsliberaal....hebben ruim een jaar gewerkt, ontwikkeld en na diepgaand onderzoek, expertise binnenhalen, “wikken en wegen”, een startdocument Marketing Leeuwarden gemaakt. En dat was een geweldige boppeslag, een stevig en door vriend en vijand goed beoordeelt startdocument. Bij één van de eerste gelegenheden van het burgemeesterschap van Margreeth de Boer, was zij het, die wij als initiatiefgroep het startdocument mochten aanbieden. Burgemeester de Boer was laaiend enthousiast en zij ging er echt voor, ze bracht het verder en werd zelfs voorzitter. Het proces ging voortvarend en er ging een ambtelijke toets overheen. Oef....nu werd het weer wat stoffig, eerst dossier Leeuwarden en daarna expeditie Leeuwarden. “Handen ervan af”, riepen de initiatiefnemers....zo geschiedde....en zo ontstond, met zeer beperkt budget, Marketing Leeuwarden.

TROTS
En we mogen en kunnen trots zijn op dit uiteindelijke marketingmodel van Marketing Leeuwarden, deze mensen, de stafmedewerkers, alle vrijwilligers en ambassadeurs. Zij knokken voor het goede imago van de gemeente Leeuwarden en hebben succes. Zeker de laatste pakweg 2 jaar, zet de ultieme kracht van Marketing Leeuwarden echt goed door, mede ook door cofinanciering LOF, Provincie en SNN en vergeet niet al die vrijwilligers die in natura een veelfout aan vervangende geldmiddelen in brengen.

AANVAL EN RISICO
Nu in recessie tijd en gemeentelijke ombuigingen, wil het college van B&W, marketing weer naar zich toe halen, weer ambtelijke regie. Weer terug in de tijd....en alsof we er niet van hebben geleerd, dezelfde vergissingen maken. Marketing moet buiten de gemeentelijke organisatie blijven om het goede Leeuwarder gevoel te vermarkten. Het college wil meer watertechnologie als focus. Maar daar krijg je geen toerist en bezoekers mee in de stad. Prima dat deze technologie heel dominant wordt, maar het “vermarkten van wonen, werken en vooral genieten”, moeten niet over boord worden gegooid. Je moet niet het mooie van het Leeuwarder baby’tje met het badwater weggooien!

SCHOFFEREN
Ik ben bang, dat als deze aanval en domme ombuigingen door zullen gaan, dat alle investeringen in het vermarkten van het “goede gevoel” van Leeuwarden, de prima werkende en goed functionerende Marketing Leeuwarden, de nek zullen omdraaien. En dat de welwillenden en alle vrijwilligers de kop in de nek zullen gooien en op zullen stappen. Kapitaalvernietiging....en weer terug naar af! Jammer en onverstandig, dat is niet het mooie van Leeuwarden. Eigenlijk worden de initiatiefnemers vanuit burgers, die de basis van het startdocument van Marketing Leeuwarden hebben gelegd geschoffeerd. Tsja....dat is toch wel een beetje dom!

Wyb Feddema, Raadslid

mail: wfeddema@raadleeuwarden.nl

Wyblog: www.wybfeddema.livardia.nl

Reacties


Gast

#13 Re:

2011-12-17 08:35:47

#8: -  Ik citeer je eigen commentaar Wyb. !

 SCHOFFEREN
Ik ben bang, dat als deze aanval en domme ombuigingen door zullen gaan, dat alle investeringen in het vermarkten van het “goede gevoel” van Leeuwarden, de prima werkende en goed functionerende Marketing Leeuwarden, de nek zullen omdraaien. En dat de welwillenden en alle vrijwilligers de kop in de nek zullen gooien en op zullen stappen. Kapitaalvernietiging....en weer terug naar af! Jammer en onverstandig, dat is niet het mooie van Leeuwarden. Eigenlijk worden de initiatiefnemers vanuit burgers, die de basis van het startdocument van Marketing Leeuwarden hebben gelegd geschoffeerd. Tsja....dat is toch wel een beetje dom!

Prima, maar van een raadslid , ongeacht zin politieke kleur en overtuiging, verwacht ik meer. Juist de Raad kan/moet dit soort dommigheid (wat een eufemisme!) voorkomen. Dat is nl de opdracht die de burger aan haar vertegenwoordigers gegeven heeft. "Klagen helpt niet, afstemmen zo'n voorstel wel" Ik let niet op jullie woorden, maar op jullie daden. Rommert058  Krijtenburg

 


Gast

#15 Re:

2011-12-17 10:58:21

#8: -  

 Beste Wyb,

Ik ben het niet helemaal eens met jouw bovenstaande betoog.

Voor een tijdje terug was ik bij de mensen van marketing Leeuwarden op bezoek ( toevallig bezoekje) en ik kon nu niet echt zeggen dat de vonken er vanaf vlogen kwa enthousiasme en hard werken. Bijna iedereen zat maar wat te internetten, buienradar te checken etc.

En naar mijn mening zie of hoor je nooit wat wat vanuit de koker van het Citymarketing is gekomen. Er stons nog niet zo lang geleden een heel groot artikel in de LC over Citymarketing en dat Groningen toch wel een hele geslaagde compagne heeft gevoerd de laatste jaren. Er gaat niets boven..... ? Vooral een top 3 focus van toeristische trekpleisters, de must-see's, dat mis ik nogal in Leeuwarden.

Er dient een heel eenvoudig plan te komen met wat Leeuwarden nu speciaal maakt en dat moet vermarkt worden. Dat gebeurt op dit moment veel te weinig. Het is te mat en te ondoorzichtig.

Nu wil ik niet zeggen dat het Citymarketing naar de ambtelijke dienst toetrekken een goede ontwikkeling is, maar nu krijg je wel de situatie dat er betaalde krachten mee aan de gang gaan en ook kunnen worden afgerekend op hun 'prestaties'. Er zit namelijk wat geld achter. En de stadskantoor weet sowieso goed wat er speelt in de stad, lijkt mij.

 

groet,

Leeuwarder 058