Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post

Onzin V

#48 Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-10-31 19:17

#44: - Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

Ik heb niet de indruk dat ik hiervoor 'vernederend' heb gepraat over mensen met dyscalculie. Ik stel alleen dat je geen vwo-diploma kunt halen als je de rekentoets niet kunt maken (cijfer < 5), wat daar ook de oorzaak van is. Dat lijkt me niet meer dan terecht. Dan maar een niveautje lager en een eenvoudiger rekentoets (2F). Waarom worden leerlingen door hun ouders zo gepusht om hoger te reiken dan ze aankunnen? Voor leerlingen met dyscalculie zijn er bovendien allerlei extra maatregelen genomen om hen toch te laten slagen.

In het verleden was er geen rekentoets, voor niemand niet. Wat dan gebeurt kon je vandaag zien: de Belastingdienst gaat naheffen. Zonder rekenkennis kunt u bedonderd worden waar u bij staat, bent u willoos slachtoffer van producenten. Mét bent u weerbaarder. Kunnen rekenen is geen luxe, waar je zonder kunt. In deze maatschasppij is het een must!

Ik zie dus uit naar de komst van de rekentoets, al zal die qua inhoud, vorm en organisatie nog wel aangepast moeten worden. Pas volgend jaar doet de rekentoets mee in de zak/slaagregeling. En dan nog: je kunt met een 5 gewoon door!

Reacties


Gast

#51 Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 07:51:28

#48: Onzin V - Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

 Beste meneer Onzin. Ik heb u reacties met interesse gevolgd. En als ik de lijn van u gedachten volg begrijp ik wat u probeert over te brengen. Aan de andere kant ben ik het levende bewijs dat ik het in onze maatschappij meer dan prima red. Ik kan geen som boven de 10 maken.

Ik kreeg echter wel de mogelijkheid om te studeren. Ik heb een ontzettend leuke baan waar ik geen cijfer bij hoef te gebruiken. Want als je niet kunt rekenen kies je iets waar je wél in uitblinkt. En iedere keer als ik tegen iets aanloop waar je bij moet rekenen, is er mijn fantastische computer, de accountant, vrienden en famillie en natuurlijk mijn echtgenoot, die met alle liefde dat deel voor hun rekening nemen.

En meneer Onzin, ik ben nu gelukkig, omdat ik in mijn leven stappen voorwaarts kan zetten zowel geestelijk, als materieel. Dat had ik niet gekund, als ik een opleidng had moeten volgen, die niet bij mijn mogelijkheden paste. Mijn ondervinding is dus dat je in deze maatschappij je prima zonder rekenen kunt redden.

En dan nog een klein, heel belangrijk punt, wat u schijnt te vergeten. Onze maatschappij is een kennis maatschappij. Daar ligt onze kracht. De rekentoest elimineert heel veel talent op heel veel andere gebieden dan rekenen.

Is dat slim of onzin? Meneer Onzin, u mag kiezen.


Gast

#54 Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 09:01:17

#48: Onzin V - Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

 Uit uw reactie meneer onzin blijkt wel dat u het niet helemaal begrijpt.

"dan maar een niveautje lager " en dan maar een 2F toets ?

Er is geen alternatief voor deze kinderen ze kunnen niet dan maar een niveautje lager want dan is de toets nog te moeilijk dus ze moeten 4,5 of 6 niveaus lager .

Daar gaat het om!

Kinderen met een VWO niveau die alleen op praktijkonderwijs een diploma kunnen krijgen .

Ik denk dat je wel kunt vast stellen dat voor kinderen met dyscalculie de F1 toets het maximale is wat haalbaar is . En dat ligt echt niet alleen aan de kinderen de toets klopt voor geen meter.

En dan komt er nog bij dat deze kinderen al jaren kampen met rekenproblemen die ook in hun leven meespelen, ze zijn onzeker en zien dat de rest van de klas beter is op rekenen en het lukt hun niet .

Ze oefenen en oefenen totdat ze een rekenangst ontwikkelen en ga dan nog maar eens onder tijdsdruk een toets maken.