Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post

John

#22 : VWO-Clinge

2014-10-24 23:45

#15: - Re:  

Vroeger ging men met dit gebrek naar de BLO. Nu moet men met dit gebrek een universitaire studie kunnen volgen!? Oók voor een rechtenstudie moet je op niveau kunnen rekenen!

Tegenwoordig kan blijkbaar veel.

Ik heb meegemaakt dat een universitair gepromoveerde (Dr.) in een alfa-richting niet het verschil wist tussen een gasmeter en een elektriciteitsmeter. Dit kwam bij mij wel erg dom over.

Maar deze "intellectueel"  had de rekentoets blijkbaar in voldoende mate kunnen afleggen.

 

Reacties

Jules Blokhuis (Tegen de rekentoets)

#24 Re: : VWO-Clinge

2014-10-25 15:18:47

#22: John - : VWO-Clinge 

 Hmm, beetje aparte reactie. Begrijp ik nou goed dat we moeten accepteren, dat mensen met een beperking als dyscalculie niet op hun eigen intellectuele niveau onderwijs mogen krijgen, maar moeten afstromen tot het niet verder gaat? Dat strookt in ieder geval niet met de intentieverklaring van minister Bussemaker van OCW, die op de site van de Rijksoverheid stelt dat iedereen moet kunnen excelleren. In haar eigen woorden: Kans om te excelleren "Ik sta voor goed onderwijs dat nog beter kan en moet worden, omdat onze kinderen alleen het beste verdienen. Zij moeten zich ten volle kunnen ontplooien en de kans krijgen om te excelleren, op hun eigen niveau. Dat is in de eerste plaats in het belang van de kinderen maar uiteindelijk wordt de hele kennissamenleving er sterker van."

Wij vinden in ieder geval, dat iedereen zijn of haar talenten moet kunnen ontplooien en niet bij voorbaat de toegang tot onderwijs op niveau moet worden ontzegd door de rekentoets. Meer persoonlijk: Wij vinden als ouders van Clinge dat hij de kans moet krijgen zich te ontplooien en wij strijden daar ook voor. 

Overigens: De rekentoets is nog maar enkele jaren oud en gaat bovendien pas vanaf komend schooljaar 2015/2016 meetellen in de slaag-/zakregeling, dus de persoon waar u het over heeft zal niet met deze toets te maken hebben gehad. Daarnaast is het bekend dat ook hoogbegaafde mensen soms moeite hebben met praktische zaken als het genoemde verschil. Iemand als dom beoordelen op basis van een dergelijke onwetendheid is misschien niet het meest slimme om te doen.

 


Gast

#50 Re: : VWO-Clinge

2014-10-31 23:50:10

#22: John - : VWO-Clinge 

 Wat een denigrerende reactie zeg!

Dit zijn precies de reacties waar kinderen met dyscalculie tegen aanlopen. En dat doet de eigenwaarde van een kind geen goed. Ik begrijp dat niet iedereen echt op de hoogte is van de betekenis en inhoud van deze handicap, maar wellicht is het slim om je daarvan op de hoogte te stellen voordat je reageert.

Als leerkracht weet ik dat het goed werkt om juist hoge verwachtingen te hebben d.w.z. dat een leerling die goed presteert op bv. de talen juist uitgedaagt moet worden. Dit helpt ze om zichzelf verder te bekwamen en naar een hoger plan te tillen. Als een leerling door dyscalculie van havo/vwo op tl of kb terechtkomt betekent dit dat je onder je niveau werkt en het is bewezen dat je dan juist slechter gaat presteren i.p.v. beter.