STOP DE VERZILTING VAN HET VOLKERAK-ZOOMMEER

Quoted post

Patrick

#33

2014-10-16 10:33

Ik snap de commotie niet. Zo lang is het nog niet geleden dat het nog zout was en het was een schitterend sportvisgebied. De polders langs bv het Volkerak (toen het nog zout was) waren enorm productief en zijn ze nog steeds maar er is dus geen enkele aanwijzing dat dat straks minder gaat worden. Want als het vroegen top was dan zal het ook nu top zijn/blijven.

In mijn ogen zal ook de Oosterschelde hiervan profiteren en ook een water zoals het Hollands diep. Het zijn hier vooral de vissers die klagen maar in tegenstelling tot mijzelf hebben die de oude situatie nooit gekend of bevist. Volkerak was destijds nog zout en je kon er (VOLOP) elke zoutwatervis vangen die je maar wilde. Er zaten ook heel veel hele dikke zeeforellen bijvoorbeeld maar de visstand was heel divers met alle soorten platvis, rondvissen etc. Zelfs (toen al) kon je er een leuke zeebaars vangen.

En achter de sluizen in het brakke Hollands diep lagen de snoekbaarzen zowat opgestapeld. 20-25 stuks op 1 dag en gewoon vanaf de kant met een dood aasvisje waren eerdere regel dan uitzondering. Om nog maar niet te spreken van baars die er rondzwom in scholen van honderden (zo niet meer stuks) helemaal losgaand op de destijds volop voorkomende scholen steurgarnaal.

Enorme brasems en Karpers ook volop. Om nog maar niet te spreken van kneiters van alle soorten voorns (en veel). etc. etc. Het enige wat er nu meer zit dan destijds is misschien snoek. Zeker is dat alelrminst maar er werd destijds simpelweg zelden op nooit op gevist (we hadden toen nog niet allemaal een mooie visboot, bellyboot, kano etc.).

En ik begrijp allemaal wel dat dat "vroeger" was. Maar zo lang is het allemaal niet geleden. Ben zelf ook pas 45 en heb me in mijn jeugd helemaal gek gevist daar.

Dus wat mij betreft kunnen we beter een petitie starten om het zo snel mogelijk zout te krijgen daar.

 

 

Reacties

Oosterscheldevisser

#45 Re:

2014-10-17 11:57:03

#33: Patrick -  

 Je bent een van de weinigen die een zout meer wilt. Zeker een zoutwatervisser die gelooft dat het ooit nog zo zal worden als vroeger. Kijk naar de Oosterschelde dat wordt toch ook alleen maar slechter.