Red het Wertheimpark

Quoted post

buurtbewoner

#82

2014-07-10 17:33

Volgens mij is dit een petitie omdat men geen monument in het park wil , maar er wordt niet gevraagd om commentaar te geven of men voor of tegen een monument is.De meeste commentaren zijn van niet-joodse mensen en die kunnen niet het leed voelen van de joodse na-bestaanden. Schaam jullie allemaal. Kijk eens naar andere landen, bv. Belgie. Daar zijn ze nog met de 1e WO bezig te herdenken.
Ik zou zeggen; schoenmaker hou je bij je leest en geef commentaar over hetgeen waarvoor gedemonstreerd wordt en laat ander commentaar achterwege.En wat weten mensen uit het buitenland over dit parkje. Belachelijk dat die ook tekenen.Mijn familie is uit deze buurt weggevoerd. Waar waren toen alle petities.

Reacties

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-07-10 20:12:03


Frits van Veen

#85 Re:

2014-07-10 20:16:54

#82: buurtbewoner -

Bijna alle buurtbewoners die ik gesproken heb, steunen het idee van een namenmonument. Maar zij willen niet dat daardoor dit kleine, karakteristieke parkje verloren gaat.


Gast

#86 Re:

2014-07-11 09:13:45

#82: buurtbewoner -

Zie reactie #10

Een andere buurtbewoner

#101 Re:

2014-07-19 16:59:07

#82: buurtbewoner -

Geachte #82: buurtbewoner,


Het is buitengewoon gratuit om te roepen dat mensen die geen Joodse roots hebben zich zouden behoren te schamen over wat er gezegd wordt, en dan maar alles goed moeten vinden dat door mensen die denken of vinden dat zij het gelijk van de geschiedenis aan hun zijde hebben wordt bedacht!

Tot nu toe ben ik geen onvertogen woord tegengekomen, of ik moet ernstig naar de opticiën! Mensen hier in deze (Plantage en Nieuwmarkt) buurt zijn zich grotendeels terdege bewust van het Grote Verdriet dat er hier in de buurt plaatsvond en nog steeds op mistieke wijze -terecht!- hangt. Tegelijk weten ze óók dat deze buurt er één is om te wonen, te werken en te leven, dat het geen museum is.  Het Werthheimpark, hoe klein ook, is daar een belangrijk onderdeel van de buurt bij!

Het is van de gekke om van deze buurt, al vol met al zijn gedenktekens, één grote poppenkast te willen maken, alleen maar goed om eerlijk verdriet en respect uit te spelen en zoveel mogelijk (vaak argeloze, reisfolder en toeristische gidsjes lezende en verder van totaal niets wetende buitenlandse) mensen hier naartoe te halen. Waaraan uiteindelijk aan wordt verdient, dan wel gaat worden verdiend. Zo wordt het oprechte verdriet en eerbied omgezet tot een goedkoop commercieel item!

Het is daarbij al helemaal geen kwestie dat het hier aan gedenktekenen ontbreekt: die zijn er ZEKER voor ieder die er oog voor heeft!
Wellicht heeft u als buurtbewoner deze altijd gemist? Dan noem ik er een paar: Hollandse Schouwburg, Dovenschool, de diverse brug/straatnamen, de verschillende gebouwen hier in de buurt (Henri Polaklaan, Nieuwe Keizersgracht etc.), Portugese Synagoge, Joods Historisch Museum. Zelfs het diamantcentrum van Gassan is er op zekere manier één. Van de arme Joodse wijk is weinig over (Pinto huis), (kleine) tekenen in de Rapenburgerstraat, Jodenbreestraat, weinig van over, maar toch, en omgeving. (Misschien vergeet ik de Dokwerker, maar ...)

In België gedenkt men de Grote Oorlog, voor ons WO I, die ALLE Belgen nu 100 jaar geleden zo zwaar trof. Dat doet men één keer per jaar. Zoals men dat over het algemeen in Nederland ook één keer per jaar doet. In principe doen Joodse mensen dat hier ook op 4 mei voor hun "eigen" mensen. Ook ik stond op 4 mei (zoals elk jaar) voor de Hollandse Schouwburg en hoorde hoe prachtig en droevig men daar zong en sprak!

Betreft het schoenmaker blijf bij je leest: had ik in die vreelijke jaren geleefd, dan had ik ook met een ster moeten lopen- met wie weet wat voor ellendige afloop. Dus ik vind dat ik een klein recht heb uw opmerking te beantwoorden