overgangsregeling zij-instromers Vlaams onderwijs

Quoted post


Gast

#4

2014-04-27 11:12

Kunnen dan ook alle lkrn die destijds in een DAC- of BBTK-project tewerkgesteld werden hiervoor hun ancienniteit krijgen? Zelf heb ik in de jaren 80 hierdoor vele jaren ancienniteit verspeeld, want als je in deze nepstatuten stapte had je wel werk en een maandloon maar het telde niet mee bij de opbouw van je gepresteerde dienstjaren. Zeker nu ik 58 jaar wordt en weet dat ik minstens tot mijn 65 j moet werken weegt dit zwaar door! Ik werk in het BuSO en doe mijn werk nog steeds heel graag, k heb momenteel echt niet de behoefte om vroeger te stoppen. Maar het is toch wel oneerlijk dat al deze gepresteerde jaren in een nepstatuut totaal nooit meegeteld hebben als dienstjaren... misschien moeten ze hier eerst eens overleg rond plegen en tot een eerlijke toekenning en erkenning overgaan!!!!!
Dit is een reactie van een nog steeds hardwerkende en heel gemotiveerde collega die in naam van vele onheus behandelde leerkrachten uit de jaren 80 spreekt!!!! Misschien kan dit ook eens aan de grote klok gehangen worden.... Je mag me hierover steeds contacteren!...

lieve groetjes,
Lif Smits

Reacties


Gast

#5 Re:

2014-04-27 11:41:16

#4: -

Beste Lif,

Jouw geval is inderdaad vergelijkbaar en zelfs al dateert het van lang geleden. Persoonlijk zou ik stellen dat alle speciale statuten die ze in de crisisperiode van de jaren 80 hebben ontworpen, evenzeer als dienstjaren zouden moeten gelden, maar ik weet niet of zaken die zo oud zijn, nog zullen kunnen teruggedraaid worden.

De extreme ongelijkheid die met de nieuwe regeling voor zij-instromers zou ontstaan, betekent dat mensen in dezelfde situatie en met dezelfde ervaring en kennis, die nu net begonnen zijn en diegenen die binnen enkele maanden beginnen, extreem veel verschil in loon zouden hebben voor de rest van hun carrière als leraar. Omdat dit zo flagrant is, en echt zal leiden tot interne spanningen vragen we aandacht voor een billijker regeling.

Maar je hebt gelijk : ik heb inmiddels al met veel mensen uit het onderwijs gepraat en het enige wat inderdaad echt moeilijk verteerbaar is, is de enorme ongelijkheid in verloning tussen mensen met eigenlijk dezelfde ervaring.

Mogelijk wordt de problematiek nog wat opengetrokken in de parlementaire debatten, maar een te open discussie zou kunnen leiden tot een status quo of zelfs terugdraaien van bepaalde verworven rechten, en dat moeten we natuurlijk ook vermijden.

Groetjes en sterkte,

Marc