overgangsregeling zij-instromers Vlaams onderwijs

De beslissing van de Vlaamse regering om van nieuwe leraars hun ervaring vanuit de private sector te honoreren in het Vlaams onderwijssysteem, maakt een sterk discriminerend onderscheid tussen personeelsleden. 'Zij-instromers' die net voor 1 september 2014 begonnen zijn, krijgen 0 jaren ancienniteit en deze die na 1 september 2014 instappen in het systeem en  beginnen lesgeven, krijgen 20 jaren ancienniteit. Tevens worden 'vroegere uitstromers' beloond als ze terugkomen. Instromers die (net) voor 1 september 2014 het knelpuntberoep van leraar hebben helpen oplossen en de kwaliteit van het onderwijs wilden opkrikken met ervaring uit de privé, worden dus volledig genegeerd in deze regeling en hebben geen enkel recht op inbreng van ancienniteit uit de privé.

Wij eisen dat een billijke en niet discriminerende overgangsregeling wordt opgenomen in de wetgeving om de zij-instromers van de laatste jaren in het Vlaams onderwijssysteem blijvend te motiveren. En om de verschillen in verloning tussen personeelsleden in het Vlaams onderwijs tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.