overgangsregeling zij-instromers Vlaams onderwijs

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie overgangsregeling zij-instromers Vlaams onderwijs.


Gast

#1

2014-04-24 14:45

Schitterend initiatief.

Gast

#2

2014-04-25 08:27

Dit soort naïeve maar vooral ondoordachte beslissingen zorgt ervoor dat de job van leraar steeds minder attractief wordt. Mensen met ervaring zijn dringend nodig, of ze nu uit de privé-sector komen of niet!!

Gast

#3

2014-04-25 08:58

Komaan mensen, tekenen en delen!!!! Erg belangrijk voor de kwaliteit van het onderwijs!

Gast

#4

2014-04-27 11:12

Kunnen dan ook alle lkrn die destijds in een DAC- of BBTK-project tewerkgesteld werden hiervoor hun ancienniteit krijgen? Zelf heb ik in de jaren 80 hierdoor vele jaren ancienniteit verspeeld, want als je in deze nepstatuten stapte had je wel werk en een maandloon maar het telde niet mee bij de opbouw van je gepresteerde dienstjaren. Zeker nu ik 58 jaar wordt en weet dat ik minstens tot mijn 65 j moet werken weegt dit zwaar door! Ik werk in het BuSO en doe mijn werk nog steeds heel graag, k heb momenteel echt niet de behoefte om vroeger te stoppen. Maar het is toch wel oneerlijk dat al deze gepresteerde jaren in een nepstatuut totaal nooit meegeteld hebben als dienstjaren... misschien moeten ze hier eerst eens overleg rond plegen en tot een eerlijke toekenning en erkenning overgaan!!!!!
Dit is een reactie van een nog steeds hardwerkende en heel gemotiveerde collega die in naam van vele onheus behandelde leerkrachten uit de jaren 80 spreekt!!!! Misschien kan dit ook eens aan de grote klok gehangen worden.... Je mag me hierover steeds contacteren!...

lieve groetjes,
Lif Smits

Gast

#5 Re:

2014-04-27 11:41

#4: -

Beste Lif,

Jouw geval is inderdaad vergelijkbaar en zelfs al dateert het van lang geleden. Persoonlijk zou ik stellen dat alle speciale statuten die ze in de crisisperiode van de jaren 80 hebben ontworpen, evenzeer als dienstjaren zouden moeten gelden, maar ik weet niet of zaken die zo oud zijn, nog zullen kunnen teruggedraaid worden.

De extreme ongelijkheid die met de nieuwe regeling voor zij-instromers zou ontstaan, betekent dat mensen in dezelfde situatie en met dezelfde ervaring en kennis, die nu net begonnen zijn en diegenen die binnen enkele maanden beginnen, extreem veel verschil in loon zouden hebben voor de rest van hun carrière als leraar. Omdat dit zo flagrant is, en echt zal leiden tot interne spanningen vragen we aandacht voor een billijker regeling.

Maar je hebt gelijk : ik heb inmiddels al met veel mensen uit het onderwijs gepraat en het enige wat inderdaad echt moeilijk verteerbaar is, is de enorme ongelijkheid in verloning tussen mensen met eigenlijk dezelfde ervaring.

Mogelijk wordt de problematiek nog wat opengetrokken in de parlementaire debatten, maar een te open discussie zou kunnen leiden tot een status quo of zelfs terugdraaien van bepaalde verworven rechten, en dat moeten we natuurlijk ook vermijden.

Groetjes en sterkte,

Marc


Gast

#6

2014-04-29 15:06

Ik begrijp de ongelooflijke frustratie en zal deze petitie van harte mee verspreiden!

Veel succes

Gast

#7

2014-04-30 11:09

Deze petitie krijgt mijn volle steun!!! Dat men eindelijk mensen geeft waar ze recht op hebben en data mogen daarbij geen rol spelen!

Gast

#8

2014-05-05 16:25

Ik vind dit een zeer goed initiatief en kan dit alleen maar toejuichen.
gast

#9

2014-05-26 13:21

Het probleem stelt zich natuurlijk voor recente zij-instromers, aangezien het extra zuur is dat enkele maanden eerder instappen een serieus loonverschil met zich meebrengt gedurende de rest van je carrière. Maar vergeet ook niet de collega's die langer geleden de stap hebben gezet. Zij hebben zich reeds jaren in het onderwijs ingezet en krijgen nu op een dergelijke manier van hun werkgever, het ministerie van onderwijs, stank voor dank, een slag in het gezicht.
Alle zij-instromers, ongeacht hoe lang geleden zij de overstap hebben gezet, hebben recht op een rechtvaardige verloning.
Het budget is inderdaad beperkt. Maar waarom bijvoorbeeld de meeneembaarheid in een eerste fase niet beperken tot bijvoorbeeld maximaal 5 jaar? Maar dit dan voor alle zij-instromers, oud en nieuw.

Gast

#10

2014-05-26 21:14

Iedereen gelijke beloning!!

Gast

#11

2014-06-18 20:58

Het wordt hoog tijd dat onderwijswetgeving gebaseerd wordt op fundamentele rechten voor alle betrokkenen i.p.v. cadeaus te geven aan bepaalde geprivilegieerde groepen, die men om één of andere reden wil "aantrekken".
gast

#12 Re:

2014-07-09 17:21

#9: gast -

Ik ben het daar volledig mee eens.  Voor iedere zij-instromer, oud en nieuw, een anciënniteit toekennen maar dan 5 jaar of 10 jaar ipv 20 jaar.  Ikzelf ben in februari afgestudeerd en kon als interim starten.  Aangezien ik vernomen had dat ik de anciënniteit zou verliezen bij een overstap naar het onderwijs voor 1 september 2014 heb ik de kans laten schieten.

Waar ik me wel druk om kan maken is het feit dat iemand die als ambtenaar al in dienst was bij de gemeente of het ocmw nu reeds de volledige anciënniteit kan meenemen bij de overstap naar het onderwijs (dit is ook discriminatie tav diegene die eerst in de privé gewerkt hebben!!!)