NEEN tegen Sharia4Tempus

Quoted post


Gast

#6

2014-03-27 23:32

De makers van de petitie maken een capitale denkfout, namelijk dat dit een feestje is dat spot met de Islam/de Moslimgemeenschap terwijl het een vingerwijzing is naar extremisme... De sharia is in strijd met de seculiere staat en de democratie, de nikab is een kledingstuk dat verboden is in België en sharia 4 belgium is een veroordeelde en verboden extremistische groepering. Het is uitermate jammer dat we de gematigde moslim niet moord en brand horen schreeuwen wanneer Jeroen Bontinck in naam van zijn geloof gaat moorden in Syrië of wanneer Khalid K poseert met een afgehakt hoofd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Brengen zij de Islam niet meer schade toe dan een feestje waar men met dergelijk radicaal gedrag spot?

Reacties


Gast

#21 Re:

2014-03-28 13:43:06

#6: -

Dit is wél een belediging naar de islam toe! Er bestaat geen radicale of gematigde islam, de islam is de islam en alles wat daarbuiten valt is geen islam te noemen. De gezichtssluier maakt niet deel uit van extremisme, het is eigen aan de islam. De sharia is de wetgeving van de islam, en dus ook geen extremisme. Dus ja, alle mensen die de islam beleiden worden wel degelijk geviseerd en belachelijk gemaakt met dit initiatief!!

simon

#40 Re:

2014-03-29 15:47:05

#6: -

Beste,

Het komt een beetje arrogant over om zomaar te zitten smijten met 'capitale denkfouten'.  Ik denk niet dat het gaat over de vraag of de organisatoren van deze TD al dan niet racistisch/.../kwade bedoelingen hebben (persoonlijk zou mij dit trouwens heel erg verbazen). Het gaat over de vaststelling dat er telkens opnieuw associaties worden gelegd tussen de Islam en terrorisme, of het nu spottend bedoeld is of niet.
Los van de vraag of de organisatoren van dit event over enige creatieve originaliteit beschikken in hun zoektocht naar spot, moet je dit evenement kaderen in een bredere wereld, een bredere omgeving, dan enkel de ivoren toren van de verlichte spreekbuis van de tot het heiligdom verheven vrijzinigheid, of zoals haar aanbidders haar noemen 'onze alma mater'. Deze bredere omgeving, met name de maatschappij waar wij allen toch in eerste instantie uit afkomstig zijn, bevind zich momenteel in een almaar groeiende staat van islamofobie.
Ik vindt het, als ondertekenaar van de petitie, bijzonder spijtig dat universiteitsstudenten niet een greintje begrip kunnen opbrengen voor deze bredere context. Ik geloof dat niemand, noch organisator, noch ondertekenaar (ookal ligt de verontwaardiging soms nogal hoog), enig belang heeft bij censuur. Daarom hoop ik alvast dat de organisatoren deze klacht, vol begrip voor de alomtegenwoordige stigmatisatie van de moslimgemeenschap (en ik verwijs hierbij naar de gemiddelde les zedenleer in het secundair onderwijs indien u dit feit ontkent), op een open manier ontvangen en naar verzoening zoeken.

Wat betreft uw verwijzing naar de sharia en de niqab wil ik u erop wijzen dat hoe heilig de vrijzinnigheid, westerse democratie en secularisme voor u ook is, onze cultuur, ons wetboek, en de manier waarop onze vrouwen zich kleden op geen enkele manier superieur is aan de gang van zaken in sommige islamitishe staten waar er wel toelating is voor de niqab en waar de sharia wel van kracht is.
Wat betreft uw verwijt naar de gematigde moslim, kan ik u verzekeren dat zij even hard als alle andere Belgen verontwaardigd zijn over de evenementen in Syrië en de wandaden van fundamentalisten en extremisten. U heeft niet het recht om de gematigde moslim te veroordelen wanneer hij de stigmatisering van zijn religie probeert tegen te gaan. Het is toch juist door deze petitie extra duidelijk dat zij op geen enkele manier met mensen als Jeroen Bontinck en Khalid K geassocieerd willen worden?

Wil u echt per sé bijdragen aan de serie vooroordelen die de media in ieders hoofd (ook dat van u en van uw medestudenten), tegen wil en dank, aan het ontwikkelen is? U heeft het volste recht om met alles te spotten waar u zin in heeft. Besef enkel dat van de moment dat je het uitbrengt, dat je je uit de ivoren toren en in de maatschappij begeeft, te beginnen met uw naaste omgeving.

vriendelijke groetjes,

Simon
comac VUB