NEEN tegen Sharia4Tempus

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie NEEN tegen Sharia4Tempus.


Gast

#26

2014-03-28 16:47

Vrije universiteit, een universiteit dat vrij staat voor elk geloof, en dus mag belijd worden.

Gast

#27

2014-03-28 17:11

Jammer dat RESPECT hebben voor andere culturen/religies onacceptabel is voor heel wat mensen... In de tijdsgeest waar de islamitische vrouwen het recht om zich te bedekken verloren hebben is het niet verwonderlijk dat dit gevoelig ligt...

Gast

#28 Re:

2014-03-28 17:13

#26: -

vrij in de zin van fundamentalistisch seculier, vrij van religie niet vrij in de zin van vrijheid dus


Gast

#29 Re:

2014-03-28 17:36

#25: -

Ik vind dit weer wo een typisch voorbeeld dat er toe leidt dat er bij mij irritatie komt ten aanzien van het atheisme. Laat het even duidelijk zijn dat ik een moslim ben en dat in mijn ogen elk ongeloof achterlijk is en enkel de modale mens misschien wat gelukzaliger zal laten voelen omdat er daarboven toch niet iets groter is.

Het feit dat men zo op hun paard zit voor zulk onnozel petitietje doet in mijn ogen blijken dat het atheisme belijdende mensen hier onder ons direct de linken leggen ...

 

ivm ideologie ...

GK-schacht

#30 Re:

2014-03-28 18:00

#25: - #30: -

ik vind dat je gelijk hebt we mogen niet toegeven, ik ben zelf katholiek en mijn geloof wwordt op de VUB dagelijks wel eens bespot en ik klaag hier ook niet over. in tegendeel ik doe hier eigenlijk zelfs ook aan mee. en mag  ik er op wijzen dat het niet de atheisten zijn die klagen maar de moslims


Gast

#31 Re: Re:

2014-03-28 18:09

#29: - Re:  

 

Voor hoeveel haat heeft het atheïsme al gezorgd? Voor hoeveel conflicten is het atheïsme verantwoordelijk? Voor hoeveel oorlogen ligt het atheïsme aan de basis? Voor hoeveel onderdrukking heeft het atheïsme al gezorgd? Hoeveel doden zijn er al gevallen door het atheïsme? Dagelijks geeft religie aanleiding tot talloze problemen en conflicten die vaak vele slachtoffers tot gevolg hebben. Dan weet ik genoeg hoor! Wat is de meerwaarde van religie? Als een bende onnozelaars ervan overtuigd zijn het enige ware geloof te aanbidden... Tot slot moet ik nogmaals benadrukken dat de VUB zijn ideaal als seculiere universiteit niet mag verloochenen. Uiteraard mag dit niet uitdraaien of enige vorm dan ook van racisme of xenofobie en indien dit het geval is MOET de VUB hiertegen streng optreden. Waar ik het van op mijn heupen krijg is het feit dat een aantal mensen hiervan onder andere een racismedebat aan het maken zijn terwijl dit er totaal niets mee te maken heeft. Dit debat is daarnaast in mijn ogen uitgedraaid op een debat van censuur en naar mijn weten is censuur ten allen tijde verboden in onze grondwet. Ik hoop echt dat de geneeskundige kring niet zal toegeven en een gestructureerd debat zal aangaan met het VUB bestuur indien deze petitie aan heb zal overhandigd worden.

Gast

#32 Re: Re: Re:

2014-03-28 18:24

#31: - Re: Re:

Hitler was niet religieus gemotiveerd dachtk


Gast

#33 Re: Re: Re: Re:

2014-03-28 18:37

#32: - Re: Re: Re:

hij hatte alleen alle joden


Gast

#35

2014-03-28 20:25

Ok mensen we moeten hier elkaar niet de nek mndraainen of zo. We zitten aan de VUB, een vrije universiteit. Velen hebben daar bewust voor gekozen en ik als moslim ook. Nu, overdrijven we met ons reactie? Nee. Hebben we het recht om hier tegen te demonstreren? Ja. Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom er geen petities of wat dan ook werder getekend voor hoe onsmakelijk door de GK kring de "vrouwelijke schoonheid" werd gebruikt voor reclame voor de TD's. Jammer dat er niemand die daar betrokken bij was er iets over zei. Maar dat weerhoudt ons niet om te zeggen wat wij vinden, en jullie weer te herinneren dat vrijheid van meningsuiting wel degelijk een grens heeft, en wel daar waar die van een ander begint.
ontgoochelde student

#36 grens overschreden

2014-03-29 08:16

Ik vind het zeer spijtig dat met dit initiatief een grens overschreden is en dat dit mogelijk een verstoring inhoudt van het vredevol samenleven én studeren op de kleine VUB-campus. Hebben de initiatiefnemers écht niet méér opgestoken van de lessen geschiedenis, maatschappijleer en ja, ook filosofie, om dit dan toch maar te doen ? "Doen-alsof-van-niet" (met alle mogelijke drogargumententatie) gaat echt niet helpen. Zeggen dat het maar om een TD gaat, ook niet. Ik ben bang dat het mogelijk gaat ontaarden in een verzieking van de studiesfeer. Waarom toch ? Inspiratie tekort ?


Gast

#37 Re: GODWIN's LAW

2014-03-29 08:28

#34: -  

Interessant, maar waarom voeg je je eigen mening niet eens toe ?  Of reeds gedaan misschien ? Ik vind de discussie nog niet lang genoeg om deze wet reeds in te roepen. Wie was deze Godwin ? Het gaat niet helpen, vermoed ik.


Gast

#38 Re: Re: dagelijkse bespotting van katholiek gelovigen

2014-03-29 08:46

#30: GK-schacht - Re:  

 

Voor het goede begrip in deze discussie : kan jij als katholiek gelovige enkele concrete voorbeelden geven van de dagelijkse bespottingen die je moet ondergaan aan de VUB-campus te Jette ?


Gast

#39 Re: Re:

2014-03-29 09:03

#19: - Re:  correctie "we" moet "ze" zijn

 

...vaak moeten we uitleggen dat "we" niet weten waarom "ze" (terroristen) dat doen...

simon

#40 Re:

2014-03-29 15:47

#6: -

Beste,

Het komt een beetje arrogant over om zomaar te zitten smijten met 'capitale denkfouten'.  Ik denk niet dat het gaat over de vraag of de organisatoren van deze TD al dan niet racistisch/.../kwade bedoelingen hebben (persoonlijk zou mij dit trouwens heel erg verbazen). Het gaat over de vaststelling dat er telkens opnieuw associaties worden gelegd tussen de Islam en terrorisme, of het nu spottend bedoeld is of niet.
Los van de vraag of de organisatoren van dit event over enige creatieve originaliteit beschikken in hun zoektocht naar spot, moet je dit evenement kaderen in een bredere wereld, een bredere omgeving, dan enkel de ivoren toren van de verlichte spreekbuis van de tot het heiligdom verheven vrijzinigheid, of zoals haar aanbidders haar noemen 'onze alma mater'. Deze bredere omgeving, met name de maatschappij waar wij allen toch in eerste instantie uit afkomstig zijn, bevind zich momenteel in een almaar groeiende staat van islamofobie.
Ik vindt het, als ondertekenaar van de petitie, bijzonder spijtig dat universiteitsstudenten niet een greintje begrip kunnen opbrengen voor deze bredere context. Ik geloof dat niemand, noch organisator, noch ondertekenaar (ookal ligt de verontwaardiging soms nogal hoog), enig belang heeft bij censuur. Daarom hoop ik alvast dat de organisatoren deze klacht, vol begrip voor de alomtegenwoordige stigmatisatie van de moslimgemeenschap (en ik verwijs hierbij naar de gemiddelde les zedenleer in het secundair onderwijs indien u dit feit ontkent), op een open manier ontvangen en naar verzoening zoeken.

Wat betreft uw verwijzing naar de sharia en de niqab wil ik u erop wijzen dat hoe heilig de vrijzinnigheid, westerse democratie en secularisme voor u ook is, onze cultuur, ons wetboek, en de manier waarop onze vrouwen zich kleden op geen enkele manier superieur is aan de gang van zaken in sommige islamitishe staten waar er wel toelating is voor de niqab en waar de sharia wel van kracht is.
Wat betreft uw verwijt naar de gematigde moslim, kan ik u verzekeren dat zij even hard als alle andere Belgen verontwaardigd zijn over de evenementen in Syrië en de wandaden van fundamentalisten en extremisten. U heeft niet het recht om de gematigde moslim te veroordelen wanneer hij de stigmatisering van zijn religie probeert tegen te gaan. Het is toch juist door deze petitie extra duidelijk dat zij op geen enkele manier met mensen als Jeroen Bontinck en Khalid K geassocieerd willen worden?

Wil u echt per sé bijdragen aan de serie vooroordelen die de media in ieders hoofd (ook dat van u en van uw medestudenten), tegen wil en dank, aan het ontwikkelen is? U heeft het volste recht om met alles te spotten waar u zin in heeft. Besef enkel dat van de moment dat je het uitbrengt, dat je je uit de ivoren toren en in de maatschappij begeeft, te beginnen met uw naaste omgeving.

vriendelijke groetjes,

Simon
comac VUB

Marleen

#41 Tijd voor een tussenstukje...

2014-03-29 16:28


Gast

#42 Re: Re: Re: dagelijkse bespotting van katholiek gelovigen

2014-03-29 17:46

#38: - Re: Re: dagelijkse bespotting van katholiek gelovigen

bv. als gedoopte student de klak die ons moet "beschermen" tegen het oog van god
ook is er menig lied dat lacht met het katholisisme. als u in tempus zou kijken worden op de posters van vorige dopen
verwijzingen gemaakt naar katholieke taferelen en word hier ook mee gespot.
en ooit al van het woord kaloot gehoord.


Gast

#43 Re: Re:

2014-03-29 19:46

#30: GK-schacht - Re:

U positioneert zich niet als iemand die begrip toont voor deze gevoeligheden. In die zin doet het er niet toe dat u toevallig katholiek bent. Er zijn veel katholieken te vinden die het niet kunnen smaken indien de katholieke kerk belachelijk wordt gemaakt en voor dat standpunt zou ook begrip moeten worden opgebracht vind ik

Dg

#44 Re:

2014-03-29 20:08

#35: - Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom er geen petities of wat dan ook werder getekend voor hoe onsmakelijk door de GK kring de "vrouwelijke schoonheid" werd gebruikt voor reclame voor de TD's. Jammer dat er niemand die daar betrokken bij was er iets over zei.

Ondanks off-topic, graag een korte reactie op bovenstaande uitspraak voor er hierover ook een petitie komt:

Als feest binnen GK heb ik dit academiejaar zowat alle posters voor de TD's van GK ontworpen..
(die in BOJ dus, niet te verwarren met de posters van de Yes-maandagen in Tempus.)

Ik ben eveneens het gebruiken van de vrouwelijke schoonheid, net als u, niet genegen.
Geen enkel poster voor GK-TD's bevat dan ook dergelijke afbeeldingen.

mvg

On-topic denk ik dat een gesprek tussen beider partijen meer baat zou hebben dan het direct opstarten van petities en het online bekvechten van hierboven.


Gast

#45 Re: Re: Re: dagelijkse bespotting van katholiek gelovigen

2014-03-30 09:42


Gast

#46 Re:

2014-03-31 11:15

#1: Souly -

We leven in een rechtstaat. Dat wil zeggen dat:

"Freedom of expression...is applicable not only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any sector of the population"
(Handyside vs UK, EHRM 1976)

't Kan mij dus niet schelen of ge dat kwetsend vindt of niet. De uitvoering van de idee moet kunnen. Punt. Men zou beter een petitie opstarten tegen de ondrukking van de vrouw door de dracht van een boerka of de vrouwenbesnijdenis in Egypte, Somalië en Ethiopië.


Gast

#47

2014-03-31 16:43

Iets dat ik even haat als racisten zijn diegenen die overal racisme zien. Chill out en neem niet alles zo serieus guys
gast

#48 Re:

2014-03-31 17:09

#47: -

ik weet niet waar je het woord racisme heb gelezen...


Gast

#49

2014-03-31 20:51

Die quote van EHRM druist in tegen het humanitair gevoel --> zijn jullie nog mens?

Gast

#50 Re: Re:

2014-04-01 11:53

#46: - Re:

Een van de redenen waarom het thema van deze TD problematisch is wordt naar mijn mening geillustreerd door uw manier van denken over moslims, dit is illustratief voor een van de opvattingen die er nu al massaal heersen: moslims=vrouwenonderdrukking.
Het is eerst en vooral niet bewezen dat gezichtsbedekking vrouwonvriendelijk is (en dat lichaamsonthulling vrouwvriendelijk zou zijn). Indien het ging om eens te lachen met maatschappelijke wantoestanden zoals vrouwenonderdrukking dan kon er analoog (met uw verwijzing naar vrouwenbesnijdenis) van de zijde van onze toekomstige geneeskundigen een thema worden gekozen om 'eens te lachen' met de determinanten van anorexia nervosa of iets dergelijks.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/Magazine/article/detail/1747594/2013/11/26/Zo-zouden-vrouwen-uit-schetsen-van-ontwerpers-er-echt-uitzien.dhtml

http://www.uzleuven.be/kinder-en-jeugdpsychiatrie/news/12/08/31/anorexia-wat-als-uw-kind-alleen-maar-wil-vermageren

dit is niet grappig natuurljk.

Maar dat is niet waar het over gaat. U verwijst naar de mensenrechten mbt vrije meningsuiting, nog zo'n link die vaak spontaan gemaakt wordt alsof moslims de vrijheid van meningsuiting willen aan banden leggen (met deze petitie natuurlijk als 'bewijs').

Amnesty international heeft haar mening gegeven over de wetgeving die het dragen van gezichtsbedekking verboden maakt. Dus kijk uit dat je wel de goede vragen stelt als je voor mensenrechten wilt opkomen.