Nederlands Vanzelf Sprekend

Quoted post

Taaltuinier

#156 Re:

2014-01-09 20:32

#155: Taalgaardenier - "Het aanvaarden van al dat onnodige Dweepfrans wordt overigens ook met vlag en wimpel door Hollanders geleid.....   Frans moeten we zeker niet van Hollanders leren."

Beste Taalgardenier, welke 'Hollanders' bedoelt U? Die uit de provincie Noord-Holland of de Zuid-Hollanders?

Als u het toch zo heel correct wilt hebben moet u toch ook eens het onderscheid leren tussen Hollanders en Nederlanders, denk ik.

Reacties

Taalgaardenier

#428 Re: Re:

2014-05-22 18:20:01

#156: Taaltuinier - Re:

Geachte,

Ik bedoel alle Hollanders in die mate dat waar zij het over belzen hebben en ipv Vlaams Nederlands, ons beledigen met "belgisch" Nederlands. Dus daar waar zij trachten de binding tussen taal en volk te negeren als het even kan, duid ik hen op dezelfde manier. Boven de Moerdijk wonen inderdaad de ergste, maar het dwepen met Nederfrengels is wel degelijk begonnen door de Hollanders en inderdaad verder gezet en bemoederd door zowat álle Nederlanders, ook Vlamingen.

Taalgaardenier

#450 Re: Re:

2015-06-08 17:46:07

#156: Taaltuinier - Re:  

 Ik zal het kort en begrijpelijk houden. Hier in Vlaanderen beschouwen wij iedereen uit Nederland als Hollander. Vooral omdat ze zowel in het Noorden als in het zuiden één ding gemeen hebben: het verbasteren, verklooien, Vernederfrengelen van onze taal. Het gaat daar zover dat ze op een schoolse manier onnodige Romaanse leenwoorden verplichten en aanleren ten nadele van Germaanse erfwoorden. Het taalonzingenootschap voorop!

Het wordt nog beter als men nadenkt over al het Nederfranglais dat door hén werd goedgekeurd en onnodig in onze taal gesluisd. Dat daar politieke ipv taalkundige oorzaken mee gemoeid zijn, blijkt overduidelijk. De haat en de pogingen om Germaanse oorsprong, binding en eigenheid totaal te vernietigen, valt bij nader toezien, bij iedereen op.

Zie: 1500 Vernederfrengelste Franse werkwoorden

Duidelijk genoeg?