ONZE BIB MOET OPENBLIJVEN

Quoted post

man met een mening

#87

2013-12-15 12:14

Kom zeg: 'gezien de wet op de bestuursdocumenten mogen deze gegevens niet worden vrijgegeven'. Leo, je kan misschien eens een search doen op www.stekene.be. 'Jaarverslagen'...
http://www.stekene.be/product/627/jaarverslag-2012
Pagina 115.

Er is slechts 1 kaart, geen aparte kaart per filiaal. Als men over bezoekers van een filiaal spreekt, of ontleningen per filiaal gaat het vanzelfsprekend over cijfers over het filiaal. (vermits er maar 1 kaart is, zouden er volgens Leo z'n redenering gewoon 0 bezoekers/ontleningen zijn per filiaal!) Je zou je toch wat beter moeten inlichten hoor Leo.

En officiële cijfers gaan betwisten, tja, makkelijk is dat. Je moet maar aan eender welke bibliothecaris, die af en toe in een filiaal staat, vragen wat ze daar doen, op die 2 uurtjes. Ze vervelen zich daar gewoon. Dus de getallen betwisten, heeft geen zin. Die kloppen gewoon.

Je schrijft heel mooi 'De dorpsbewoner verplaatst zich liever niet naar de bibliotheek in de hoofdgemeente'. Van waar haal je dit? In de praktijk blijkt dat dit niet klopt! De gemeentebewoner wil naar een grote, aangename bibliotheek gaan met veel keuze! Je durft zelfs te schrijven dat studenten de lokale bibliotheken gaan missen! Kom zeg, je weet even goed dat zeker zij de grotere bibliotheken opzoeken, en zeker niet langs zullen gaan in de kleine bibliotheken waar ze amper keuze hebben.

Feit is dat de filialen elk amper 5 tot 10% van de bezoekers/ontleningen hebben. Het is natuurlijk leuk als iedereen in zijn dorp een bib heeft, maar het moet in verhouding blijven! Er moét bespaard worden.

Ik ben het wél eens dat er natuurlijk op één of andere manier een alternatief moet komen... Een bib-besteldienst, bib-bus, afhaling van bestelde boeken op een plaats in de deelgemeente, dit zijn enkele voorstellen die zeker moeten onderzocht worden.

'Het lijkt me aangewezen dat die studie gebeurd en dat op basis van die realistische cijfers een overwogen keuze wordt gemaakt': dat is gebeurd! Men moest besparen op personeel, en men heeft bekeken waar dit het minste pijn zal doen! En je weet ook dat er géén naakte ontslagen vallen. Tijdelijke contracten worden niet verlengd, pensioengerechtigden worden niet vervangen.

'Het is bijzonder jammer dat men niet de moeite heeft genomen om ook de alternatieven te overwegen': welke alternatieven?

De gebouwen van de bibliotheken zullen trouwens kunnen gebruikt worden door lokale verenigingen, die daar vast heel blij mee zullen zijn!

Val nu maar aan, liefst met argumenten, En laat het feit dat ik hier anoniem m'n pleidooi doe, niet één van die argumenten zijn.

Ha ja: nee, ik ben géén politieker.

Reacties

Leo de Clerck

#88 Re:

2013-12-16 13:16:20

#87: man met een mening -

jammer dat je blijkbaar je naam niet durft te gebruiken.

Het jaarverslag van de bibliotheek is wel degelijk een bestuursdocument. Je vindt dat ook niet terug op de website. (dat is een algemeen jaarverslag van de gemeente Stekene, met slechts een beperkt aantal gegevens aangaande de bib).

Er is slechts 1 kaart : op dit moment slechts 1 identiteitskaart. maar je kaart wordt gelinkt aan een bepaald filiaal. Daarvoor moet je niet over verschillende kaarten beschikken.

Ik ben blij dat je beseft dat de dorpsbewoner een moderne, goed uitgeruste bibliotheek wil. Maar moet hij zich daar dan ook 7 of 8 kilometer voor verplaatsen binnen de eigen gemeente ? Of gaan we gewoon richting Sint-Niklaas (op dezelfde afstand) en gaan we daar de bib raadplegen.

Als ik het over studenten heb, dan heb ik het ook over jongeren van de lagere school. Kinderen uit Koewacht, Klein-Sinaai dienen over bijzonder gevaarlijke wegen te rijden als ze de centrumbibliotheek willen bezoeken.

Als je alle paramaters laat meetellen in je beoordeling, dan kom je op andere performatiecijfers uit. Slechts die parameter laten meetellen die je het beste uitkomt neigt naar manipulatie.

In de gemeenteraad zijn door CD&V (en bij uitbreiding ook door GPS en sp.a) een pak voorstellen gedaan. (vrijwilligers, andere openingsuren, beperkte openingsuren, evenementen eveneens in de uitleenposten, wisselcollecties, uitbreiden van de uitleenpost tot contactpunt met de gemeentelijke diensten, uitbreiden diensten, subsidies voor bibs investeren in de uitleenposten, ....enz.) Veel waardevolle voorstellen, maar niet gehoord door de alwetende meerderheid !

Ondertussen worden er wel weer centen vrijgemaakt voor andere manifestaties/evenementen/...

Ik nodig je uit om die getallen eens stevig te willen bekijken.

Met vriendelijke groeten,

 

Leo de Clerck (niet anoniem !)