ONZE BIB MOET OPENBLIJVEN

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie ONZE BIB MOET OPENBLIJVEN.


Gast

#1 Niet echt ernstig

2013-11-20 14:13

Het lijkt me niet echt ernstig om een petitie te starten zonder enige duiding terzake...

Anonymous

#2 Re: Niet echt ernstig

2013-11-20 14:20

#1: - Niet echt ernstig

Beste gast,

de duiding stond bovenaan de petitie, maar ik herhaal met veel plezier eventjes :

ONZE BIB MOET OPENBLIJVEN

Het College van Stekene beslist dinsdag 26 november over de sluiting van de bibliotheekfilialen in Hellestraat, Kemzeke, Klein-Sinaai en Koewacht.

Wie het daar niet mee eens is kan deze petitie ondertekenen. En zo proberen de meerderheid op andere gedachten te brengen.

Verdere informatie kan je vinden op www.leodeclerck.be

Met vriendelijke groeten,

Leo


Gast

#3

2013-11-20 14:44

goede actie

Gast

#4

2013-11-20 14:58

Beste,

Wij wonen met ons gezin zo goed als naast de bibliotheek van Koewacht. Het zou toch niet logisch zijn steeds met de auto naar Stekene zelf te moeten rijden als we naar de bib willen?
Wij zijn enorme lezers en bezoeken de bib van Koewacht bijna wekelijks...

Het Gemeentebestuur roept enerzijds op tot groener leven en milieuvriendelijker omgaan met onze dorpen, maar verplicht de deelgemeenten wel voor alles met de auto tot in het centrum van Stekene te komen...

Dit is NIET logisch... zeker niet voor gezinnen met kinderen.

Het is ook helemaal niet veilig om met de fiets van Koewacht naar Stekene te rijden, dit ondervinden wij in de zomer dagelijks onderweg naar school...

Mijnheer de burgemeester:
WIJ WILLEN GRAAG ONZE BIB HOUDEN !!

Gast

#5

2013-11-20 15:06

Iedereen moet toegang hebben tot een bibliotheek in zijn buurt. Zeker als de accommodatie reeds voorhanden is en pas is vernieuwd.

Gast

#6

2013-11-20 15:14

Ik vind dat de mensen die niet in het centrum wonen ook de mogelijkheid moeten hebben om bij hun in de buurt naar de bib boeken en dergelijke te kunnen uitlenen.
gast

#7

2013-11-20 16:04

het is te zot voor worden. Kinderen moeten juist gemotiveerd worden om te lezen en wat doet de gemeente bibliotheken sluiten.Dat ze op iets ander besparen, maar niet op bibliotheken. Hoe zot is dat om dan van koewacht ofzo naar stekene te komen, terwijl er daar ook één is

Gast

#8

2013-11-20 16:09

Goed initiatief! Ben zelf afkomstig uit De Klinge Waas. Laat de Bibliotheken bestaan!
marno

#9

2013-11-20 16:47

De centrum-BIB trekt 80 % bezoekers aan. De wijk-BIB's 20 % ! En wat zegt het huidig beleid : te verwaarlozen. Eén vijfde van de Stekense bevolking is ... te verwaarlozen ! Dixit het huidig meerderheidsbeleid.
Daarom : de wijk-BIB's moeten blijven !

Gast

#10

2013-11-20 16:53

Social media is niet meer weg te denken in deze tijd maar met een goed boek wegduiken in de zetel onder een dekentje daar kan facebook niet tegenop voor mij .

Gast

#11

2013-11-20 17:53

vooral voor de minder mobile medemens en uit milieu-overwegingen.

Gast

#12

2013-11-20 17:54

De kleine filialen zijn gemakkelijk te bereiken en heel dichtbij

Gast

#13

2013-11-20 18:00

Daar willen ze weer op besparen, maar dat de kerstverlichting al vanaf begin november in Klein-Sinaai brandt, dat kost geen geld zeker.

Gast

#14

2013-11-20 18:04

Doodjammer dat ze de kleine wijken (weer) treffen!

Gast

#15

2013-11-20 18:04

De buurtscholen gaan maandelijks naar de bibliotheek in hun deelgemeente. Gaan ze dan een bus inlassen om met de kinderen naar Stekene te komen. Dacht het niet, want het busvervoer naar het zwembad voor de derde graad is ook al afgelast.

Gast

#16

2013-11-20 18:07

Deze zijn gemakkelijk te bereiken met de fiets voor mensen uit de deelgemeenten. Als je telkens naar Stekene moet, zal er vlugger de auto genomen worden.

Gast

#17

2013-11-20 18:25

Ik ga zelf al 15 jaar naar de bib, deze microbe heb ik te pakken gekregen door met de lagere school naar de bib in Klein-Sinaai. Gaan we de leerlingen van vandaag deze mogelijkheid ontnemen?
Ik kan me niet inbeelden dat de gemeente budget zal voorzien om deze kinderen op een veilige manier (bv met een bus) naar het centrum te voeren.

Gast

#18

2013-11-20 18:29

bib moet blijven
gast

#19

2013-11-20 18:56

Zo zie je maar dat het gemeentebestuur vooral gericht is op zijn eigen navel en precies niet goed weet wat er in de deelgemeente leeft. Er zijn andere manieren om te besparen dan dat.
Wilt dit zeggen dat er voor ook te veel met geld gesmeten is tijdens de vorige jaren onder de noemer van goed bestuur? ;-)

Gast

#20

2013-11-20 20:10

indien sluiting, veel minder klanten als gevolg, cultuur blijft toch belangrijk
Nonkel dop

#21

2013-11-21 06:46

Toch een paar opmerkingen:

- Van de 160 handtekeningen is er een groot deel afkomstig van de oppositie... Oppositie voeren is natuurlijk makkelijk: alles afkeuren wat de meerderheid beslist. Mocht deze "oppositie" nu echter mee besturen dan zouden ze dezelfde hoeveelheid moeten besparen en ook onaangename beslissingen nemen om deze besparingen te realiseren. Besparen is nooit aangenaam, dat weet iedereen. Of willen jullie meer belastingen betalen?

- Verder zie ik tussen de 160 handtekeningen veel mensen die waarschijnlijk nog nooit een boek gelezen hebben. Moeten zulke mensen werkelijk deze petitie ondertekenen? Het is natuurlijk altijd leuk mee te doen met de grote stroom. Zo zijn er tijdens betogingen telkens 50% betogers die niet goed weten tegen wat ze betogen maar gewoon meedoen omdat "dwarsliggen" leuk is.

- Let op: cultuur is zeer belangrijk en moet toegankelijk zijn voor iedereen. Maar dit mag niet ten koste zijn van alles... Moeten er werkelijk in elke wijk bibliotheken zijn die door 10 man bezocht worden? Hebben jullie al eens berekend hoeveel dat kost per persoon die de bib bezoekt? Weten jullie nog dat de overheid jaren geleden ook de postkantoren gesloten heeft in de deelgemeenten? Daar kwam ook veel reactie op, maar is achteraf toch een goede beslissing geweest aangezien deze kosten gewoon te hoog waren. Als er steeds moet vergeleken worden wat er in de hoofdgemeente aanwezig is en niet in de deelgemeenten dan zijn we verkeerd bezig. Of moet er misschien in alle deelgemeenten ook een atletiekpiste en sporthal komen? Dat is gewoon onbetaalbaar en dat weet iedereen. Terwijl sport (zeker ook voor kinderen) minstens even belangrijk is dan cultuur... Denk daar maar eens over na.
Leo de Clerck
De auteur van deze petitie

#22 Re:

2013-11-21 07:05

#21: Nonkel dop -

Beste,

Je kan het misschien anders zien : tussen de handtekeningen staan er geen van de bestuursmeerderheid. De reden waarom is duidelijk. Spreek daarover misschien even met de zetelde raadsleden.

Besparen moet in tijden van crisis, daar zijn we het allemaal over eens. Alleen de manier waarop en op welke posten,dat is de discussie. Er is voldoende geld voor de ontwikkeling van een nieuw (overbodig) logo voor de gemeente, een evenementenafdeling binnen de gemeente wordt opgezet en '500 jaar markt' werd met veel toeters en bellen gevierd (met veel geld dus. Een afrekening hebben we daarvan nog niet gezien !!). En zo zijn er nog voorbeelden. Met die centen kan je de wijkwerking van de bib blijven financieren gedurende jaren !

Wat wij doen is niet dwarsliggen ! Wij voeren een duidelijke en constructieve oppositie. Net zoals de meeste oppositiepartijen in Stekene. Mensen die de gemeenteraad bijwonen (als toeschouwer) weten dat. Alleen de bestuursmeerderheid lacht onze constructieve opmerkingen steevast weg en wentelt zich in zijn alwetendheid. Ondertussen wordt er alles aan gedaan om de oppositie te desinformeren. Knap staaltje van democratisch beleid !

Wat de sluiting van de postkantoren betreft : inderdaad er werden veel postkantoren gesloten, maar in de plaats kwamen overal postpunten bij. Daardoor verhoogde zelfs de servicegraad ! Ik zie hier niet direct 'bib-punten' de kop opsteken in de diverse wijken. Andere alternatieven zijn er niet.

En wat de besparingen betreft : het is maar de vraag of het sluiten van de wijkbibs zo'n enorme besparing zal zijn. Die rekening heeft men niet ten gronde gemaakt, net zoals de rendementsoefening die niet realistisch is. (gezien de wetgeving op bestuursdocumenten kan en mag ik hierover geen verdere details vrijgeven)

In deze multimediale tijden moeten we iedereen blijven aanmoedigen om eens een boek te lezen en de laptop, PC,... langs de kant te laten. Dat doen we niet door de bibliotheken te sluiten, denk ik.

Het blijft een schande dat alweer cultuur, jongeren, onderwijs, senioren,... enz de dupe zijn van dit wansmakelijke beleid in Stekene. En met ons delen velen die mening.

Alleen : niet iedereen durft (of mag) uitkomen voor zijn/haar mening. En dat is jammer. Doodjammer !

Johan Symoens

#23 Re:

2013-11-21 07:20

#21: Nonkel dop -

wees dan aub om te beginnen zelf correct, verwijten richting oppositie gooien is net iets te goedkoop en te gemakkelijk. Dit is trouwens de taak van de oppositie, remember het afblazen van het presitige project, gemeenschapscentrum??? toen zaten we niet in de oppositie maar in de meerderheid. En als je dan commentaar wil geven, hetgeen voor een democratie de bouwsteen is, heb dan het lef je naam te gebruiken en niet anoniem te reageren.

Onze huidige meerderheid moet één ding onthouden, het moet gedaan zijn met te besparen op de gepensioneerden en de kinderen. Het is de waarheid geweld aandoen overal te verkondigen, of was dit een verkiezingsstunt, dat het huidige beleid, de dorpkernen wil opwaarderen? Als ze dit zo willen opwaarderen dan zijn ze naar mijn bescheiden mening niet goed bezig. Lees anders het artikel even vandaag, 21 november, in Het Laatste Nieuws. Daar staat een korte babbel in met de verantwoordelijke van de BIB uit Kemzeke, dan weet je meteen haar mening, en dat is dan iemand van de werkvloer, deze reactie zegt veel. Ook deze mensen hadden misschien beter op voorhand even bevraagd geweest in plaats van dit via de krant te moeten vernemen.

 

Katjoeska

#24 Bib Klein-Sinaai

2013-11-21 09:36

De bib van Klein-Sinaai mag dan kleinschaliger zijn dan de bib in Stekene, maar wel honderd keer gezelliger!!! Mijn man zegt trouwens nooit dat hij naar de bib in Klein-Sinaai gaat, maar wel naar de knusse living van ons Anne-Mie :-), dat zegt genoeg zeker!
Het bibliotheekbezoek van de kinderen zal op die manier ook niet meer aangemoedigd worden, gedaan met naar de bib gaan voor een heleboel kinderen uit de randgemeenten. Er zijn nog altijd veel ouders die nooit zelf een stap in de bib zetten, via de school wordt het biblioteekbezoek nu dan toch nog aangemoedigd.
En wat met juf Lucy? De kinderen die tekenacademie volgen, kunnen nu altijd voor inspiratie terecht in de bib van Klein-Sinaai, zowel op woensdagnamiddag als zaterdagnamiddag.
Als de bib van Klein-Sinaai verdwijnt, gaan wij vanaf januari wel naar Moerbeke, Lokeren of Sint-Niklaas maar ik zou het heel erg jammer vinden...
Katjoeska

#25 Re:

2013-11-21 09:43

#21: Nonkel dop -

Bezocht door 10 man? In ons gezin zijn we al met zijn vijven en wij gaan quasi wekelijks naar de bib in Klein-Sinaai en ik kom daar toch wel heel vaak andere gezinnen tegen! En om te lopen heb je geen atletiekpiste nodig, dat kan je gratis op de route. Boeken daarentegen zijn duur, als wij alles zouden moeten kopen wat we nu lezen zou ik maandelijks honderden euro's moeten uitgeven in de boekhandel!