Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten

Quoted post

Baasje van Mien, de kat die nooit meer is teruggevonden

#1274 @KittyLitter & co

2013-12-06 18:06

Zelf ben ik ook voorstander om je kat binnenshuis te houden (omwille van het drukke verkeer, jagers, mensen die je kat voor zichzelf houden).
Dit kan probleemloos ovd dat je ze nooit buiten hebt laten verkennen.
Eenmaal ze is buiten geweest, maak je echter 50/50 kans dat ze dit best wel leuk vond.
En als je dan een dier treft die hardnekkig is in haar besluiten, zit je met een vervelend koppig miauwende kat aan je deur/raam.
Neen, de kat wordt niet ongelukkig van continu binnen te zitten.
Je wou een kat als gezelschap, zorg dan ook voor een katvriendelijk huis.
Zorg door te spelen dat ze haar energie kwijt geraakt, vooral als ze nog jong zijn.
Geef laag/minder energierijke voeding.
Rationaliseer het leven van het dier, in dit geval de binnenhuiskat en dan hoeven er geen problemen te zijn.

Een aantal bedenkingen echter als reactie op wat KittyLitter allemaal heeft uitgekraamd:
1) Het is nooit de fout van het dier.
De zwerfkatten zijn een populatie als gevolg van gierige/arme/domme mensen die hun katten niet wilden laten steriliseren/castreren.
Sommige mensen redeneren echt bv. nog zo: "we willen hun mannelijkheid niet afnemen".
We dienen collectief deze mensen een halt toe te roepen en hen wat wijzer te maken.
Dit is spijtig genoeg iets van lange termijn, omdat mensen zo inflexibel kunnen zijn, maar zolang de aarde niet is vergaan, is er tijd.
2) Je dient bij het werken in je tuin altijd handschoenen te gebruiken.
Er schuilen nog veel andere gevaren in je tuin dan de uitwerpselen van een (buur)kat, oa. vogelpoep.
3) De puinhoop die de (buur)kat maakt tijdens het toiletbezoek is gering.
Een klein putje in de aarde en ze bedekt het meestal wel goed.
4) Er bestaan voldoende vriendelijke middeltjes (planten, hekwerk) in de wereld om je tuin onaantrekkelijk te maken voor een kat.
Van zodra een kat bv. weet dat op een bepaald domein een hond woont, en daarom hoeft de hond niet per se continu buiten te zitten, zullen de bezoekjes niet meer voorvallen.
Aan een hond heb je echter nog meer werk dan aan een kat natuurlijk.
5) Er lopen heel wat jagers rond die jagen om te kunnen schieten en die zich geen moeite zullen getroosten om met de vangkooien te werken en zich dus niet aan het decreet zullen houden, want dit soort volk redeneert dat "jagen met vangkooien niet echt jagen is".
6)Verwijder je een diergroep uit het ecosysteem, zullen ofwel andere diersoorten hun plaats innemen ofwel eten de overblijvende dieren simpelweg gewoon meer, aangezien er meer aanbod is.
7) Mogelijk symboliseren de katten een innerlijke (psychologische) angst in je leven die je wil uitwerken op de kat?
Mijn ouders hadden ook allebei bang van katten.
Toen ik met mijn vader overbleef, heb ik ondanks protest toch een kat thuis binnengebracht.
Gelukkig was het een niet al te opdringerig dier en zo werd dat uiteindelijk de dikste vriend van mijn vader, meer dan de hond des huizes, want wij waren in principe hondenvrienden.
De kat ging bij zijn voeten mee naar de voetbal op tv kijken, was verzot op hetzelfde eten als hem (gekookt eitje, tonijn, kaas, ...) en werd dan ook regelmatig hiermee verwend, praatte tegen hem, ...
Het was prachtig om te zien hoe een mens zijn geest kan openstellen.
Want dat is immers het enige probleem in deze maatschappij: onredelijke menselijke gedachten.

Prettige feestdagen en een bedachtzaam 2014 voor iedereen!

Reacties

Greet - baasje van Chloé

#1275 Re: @KittyLitter & co

2013-12-06 18:40:12

#1274: Baasje van Mien, de kat die nooit meer is teruggevonden - @KittyLitter & co

Dag Baasje van Mien , ik ben het baasje van Chloé en ben het niet met je eens dat katten persé binnen moeten blijven  .

 

Chloé is een zwerfkatje dat ik 3 jaar geleden gevonden had: gedumpt :  hoogzwanger .

Ik vind het tegen de natuur van de kat om ze "binnenshuis" te houden .  Ik woon op een appartement met klein terrasje . Heb gareeltje gekocht , een fiets waarop ik veilig een transportmandje vooraan kan bevestigen en jawel :  iedere dag maak ik met Chloé een fietstocht .  Eens veilig in't park  mag ze daar rondlopen (weliswaar aan't leibandje)  .   Genieten dat ze doet !!! Het heeft me amper 14 dagen tijd en VEEL inspanning gekost maar nu ben ik tenminste gerust dat ze geen  verkeersslachtoffer  kan worden  .  Ik zou het ook tegen natuurlijk vinden dat iedereen zijn kat binnen dient te houden om geen "jachtslachtoffer" te moeten worden.

Conclusie:  het jachtdecreet mag er gewoon NIET komen  en wat die  KITTY-LITTER betreft = psychopaat .

kittylitter

#1349 Re: @KittyLitter & co

2014-01-08 17:15:52

#1274: Baasje van Mien, de kat die nooit meer is teruggevonden - @KittyLitter & co

Beste,

eindelijk iemand die ingaat op de inhoud, en die niet enkel verzandt in hol gescheld.  Na de reeks gekken hierboven is het echt een verademing.

Ik ben blij dat u enigzins rationeel te werk gaat, maar laat ik u verzekeren dat ik geen enkel probleem heb met katten als dier.  Waar ik wel een probleem mee heb is mensen die hun katten "de vrijheid gunnen".  En wat ik "uitkraam" heeft wel degelijk een rationele basis in tegenstelling tot wat de kattennazis hier uitkotsen.

1.Eerst totale vrijheid claimen en dan verwonderd zijn dat er een tegenreactie komt?

2.Ik vind evenmin dat het ooit de schuld is van het dier, ik vind onverantwoordelijke BAASJES die even hun normen willen opleggen de schuld

3.Ik vind niet dat je bij het werken in de tuin handschoenen moet aandoen, wat is de volgende stap?

4.de puinhoop van de buurtkat mag dan misschien gering zijn, het is niet mijn puinhoop!  Zorg voor uw eigen dieren!

5.Als ecologist heb ik ook de pest aan jagers

6.De kat wordt bijgevoerd en riskeert het niet om weggeconcurreerd te worden, dat is oneerlijke concurrentie!

7. Ik heb zelf ooit een kat op kot gehad, dus u neemt uw wensen voor waar!