A. Braeckmanlaan wel knippen!

Quoted post


Gast

#13 Het is nu een week

2013-09-07 17:45

#12: gast - Re: Het is nu een week

Ik zou willen opmerken dat de petitie tegen het doorknippen van de straat er gekomen is, niet alleen op vraag van de handelaars, maar zeker ook op vraag van de bewoners van de wijk Westveld. Getuige daarvan zijn de vele handtekeningen van rechtstreekse betrokkenen op korte termijn (zonder sociale media te gebruiken). Op de bewonersvergadering was het standpunt van de wijk heel duidelijk. Iedereen was vragende partij voor een weg waar zowel auto's als fietsers kunnen rijden op een veilige manier. Uit de ongevallencijfers van de voorbije decennia blijkt dat de straat niet gekend is als een zwart punt. Indien er een problematiek van overdreven snelheid zou heersen is de oplossing niet de straat doorknippen, maar het nemen van verkeersremmende maatregelen.

Daarenboven dient gezegd te worden dat de weg een lokale verbindingsweg is. De term sluipverkeer wordt dan ook vaak verkeerdelijk in de mond genomen. Wanneer men van het Westveld naar de Haenhout wenst te rijden, is het volstrekt normaal om de A. Braeckmanlaan te gebruiken (voor lokale doeleinden zoals bakker, beenhouwer, kruidenier, ziekenzorg, onthaalouder, familie, ...). Het is immers de enige overgebleven rechtstreekse verbinding.

Daarnaast moet men ook onder ogen zien dat er een parallelle weg is die reeds geruime tijd doorgeknipt is voor het autoverkeer (via Bergenkruis). Twee parallelle wegen uitsluitend voor een enge verkeersmodulus bestemmen is uiteraard niet aangewezen!

Reacties

Tim De Roeck
De auteur van deze petitie

#14 Re: Het is nu een week

2013-09-09 11:44:11

#13: - Het is nu een week

Mag ik er even op wijzen, dat de bewoners uit het Westveld niet de enige bewoners zijn die betrokken zijn?

En ik snap heel goed dat de bewoners uit het Westveld niet willen dat hun doorgang naar die eigenaardige oprit (enkel een oprit, geen afrit en enkel in één richting, politieker met lange arm destijds?) van de R4 wordt afgesloten... De mensen uit het Westveld moeten ook niet langs die baan fietsen als ze naar het centrum moeten. Op hun deel van de Braeckmanlaan zijn er reeds gescheiden fietspaden... Daarenboven was dit geen vertegenwoordiging van alle buurtbewoners, enkel een vertegenwoordiging van de mensen die tegen de knip waren.

Wat met de mensen van de andere wijken, die de Braekmanlaan wel als fietsverbinding gebruiken naar het centrum, zoals Beelbroek? Zijn die op de hoogte gebracht van deze "bewonersvergadering"? Neen, wij wisten helemaal van niets! Dan denk ik niet dat je kunt spreken van een representatieve vertegenwoordiging.

En idd, ik ben nog niet bij machte geweest om wat off-line reclame te maken voor de petitie. Ik woon nog maar net in de wijk en ken enkel mijn directe buren. Dus mijn sociale media bereik is uiteraard een pak minder efficient dan een petitie leggen in een winkel waar dagelijks tientallen mensen over de vloer komen.

yves
Gast

#15 Re: Het is nu een week

2013-09-12 21:22:39

#13: - Het is nu een week

(voorheen al op Gentblogt)

Waar wil deze buurt -deels Gent, deels Destelbergen-naartoe?
Wil ze blijven gaan voor stijgend autogebruik?
Zal ze het pas begrijpen als binnen 6 jaar ook de Alfons Braeckmanlaan in de spitsuren één file is?
En nee, niet alle mensen kunnen de fiets op. Maar het potentieel aan niet-assertieve fietsers is enorm. Die hebben niks aan alternatieve routes links en rechts van die autoas als ze zich bij het oversteken van die nieuwe “stadsmuur” onveilig voelen. En zo blijft het autoverkeer groeien. Een vicieuze cirkel.