A. Braeckmanlaan wel knippen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie A. Braeckmanlaan wel knippen!.

Tim De Roeck

#1

2013-08-30 11:48

Lees hier mijn brief naar meneer Watteeuw. Tijdens het schrijven, werd ik zo collerig dat ik dan maar de daad bij het woord gevoegd heb, en deze petitie heb opgestart.


Geachte heer schepen,

mag ik u van harte feliciteren met uw beslissing om de A. Braekmanlaan dan toch NIET door te knippen?

mag ik u van harte feliciteren om toe te geven aan de druk van enkele buurtbewoners en de twee handelaars in die straat?

mag ik u feliciteren om uw beslissing te baseren op het protest van deze paar mensen en hun petitie, en dit ZONDER overleg met de andere buurtbewoners, die misschien WEL tevreden waren met de oorspronkelijke plannen om de straat te knippen, maar nu dus de kans niet gekregen hebben om hun stem te laten horen?

mag ik u feliciteren om beslissingen te nemen die ingaan tegen uw eigen slogan op uw website "Mobiliteit
Gent moet trendsetter in duurzame mobiliteit worden" ?

Als fietser rij ik dagelijks door de A. Braeckmanlaan. Naar mijn werk en de crèche in het centrum. Een fietskar achter mij aan sleurend, op zoek naar de veiligste route, omwille van mijn zoontje die daarin zit. Want de snelste route, via Dampoort, daar krijg je mij met geen stokken op, als ik moet fietsen. Ik ben mijn leven niet beu.

Binnen enkele jaren is mijn zoontje oud genoeg om zelf te fietsen. Hopelijk zullen er tegen dan fietspaden zijn aangelegd. Intussen kunnen de andere kindjes uit de wijk maar beter opletten, want zelfs tijdens de werken werd er flink doorgevlamd op het lekker nieuwe gladde wegdek, waardoor ik met mijn fietskar al meermaals verplicht werd op de zachte zandberm te rijden.

Wat als ik een petitie opstart op de Braeckmanlaan dan TOCH door te knippen? Wat als ik MEER dan 2000 handtekeningen kan verzamelen? Gaat u dan naar mij luisteren, en uw oorspronkelijk plan toch doorvoeren, voor de veiligheid van de buurtbewoners, voor de veiligheid van zij die voor een groenere samenleving kiezen en bewust ELKE DAG naar het werk fietsen, ongeacht de weersomstandigheden? Voor de veiligheid van de kinderen, die naar school fietsen in plaats van door mama of papa met de auto te worden gedropt? Of is de beslissing al lang genomen en heeft koning auto weer gewonnen?

Ik ben diep, diep ontgoocheld in uw toegeving in dit dossier.

En weet ge wat, hé? Hier se, ik start godverdomme zelf een petitie. Weet ge waarom? Om u te steunen! Om uw eigen oorspronkelijke plannen te volgen.
http://www.petities24.com/a_braeckmanlaan_wel_knippen

Verantwoordelijkheid nemen, heet dat.

Met vriendelijke groeten,
Tim De Roeck

Gast

#2 Re: A. Braeckmanlaan

2013-08-30 16:22

Beste Tim, hieronder een kopij die ik stuurde naar een iemand die deze petitie plaatste op Facebook.

"Beste V, het siert je dat je opkomt voor veiliger fietsen en dus ook veilige fietswegen maar op deze plaats zie ik bijzonder weinig voordelen aan het 'knippen'. We wonen in een straat met twee schooltjes (St-Jans, Schuurstraat) en door het knippen is er enorm veel verkeer bijgekomen, waardoor het rond de scholen een pak minder veilig wordt (auto's moeten omweg maken door het knippen, zijn door het langere rijden gefrustreerd en gehaast en rijden daardoor misschien sneller?).
Je kan maar oordelen als je zelf een van de omwonenden bent, het is al te gemakkelijk om vanop afstand te roepen dat bepaalde straten autoluw of autovrij moeten worden.
Ik versta ook niet goed waarom er commentaar is; er zou immers een nieuw afgescheiden fietspad komen... dus auto's kunnen blijven rijden en fietsers kunnen vanaf dan veilig fietsen..."

Toegegeven, het zal vermoedelijk enige tijd kosten vooraleer het fietspad er is... Maar als 'koning auto' intussen weer op de Braeckmanlaan kan rijden en je vindt het daar te gevaarlijk en te druk, rij dan gerust langs de Beelbroekstraat en de Schuurstraat die zouden dan hopelijk weer normale kalme straten zijn.

#1: Tim De Roeck -

 

Tim De Roeck
De auteur van deze petitie

#3 Re: Re: A. Braeckmanlaan

2013-08-30 20:02

#2: - Re: A. Braeckmanlaan

Beste anonieme gast,

 

Mag ik er u even op wijzen dat ik, in tegenstelling misschien tot uw kennis V. , wel degelijk in de buurt woon en dus volgens uw logica wel mag oordelen of bepaalde straten autluw moeten worden?

Beseft u verder, dat u mij eigenlijk gelijk geeft? U volgt volledig het discours van schepen Rose Leirens uit Destelbergen. http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blbhe_20130829_005

De conclusie is dus volgens u: het is schandaleus als auto's moeten een ommetoer maken, dat mag niet zijn. Ik snap dat wel, zo comfortabel en droog achter het stuur zitten is ernorm frustrerend. Maar als het daardoor onveilig is voor de fietsers om diezelfde korte weg te gebruiken (en als u hier ooit eens met de fiets zou rijden, zou u weten dat dit het geval is), dan moeten de fietsers maar een omweg maken. Want de automobilisten raken blijkbaar gefrustreerd door een omweg te maken, en dan rijden ze nog gevaarlijker.

Kwa kromme logica kan dit behoorlijk tellen.

En wat betreft de schoolkinderen: als die uit de buurt komen, kunnen ze met de fiets naar school gebracht worden. Bij slecht weer, zullen mama of papa het er wel voor over hebben om even om te rijden en zo niet in de regen te moeten zitten, als op al die andere dagen de kinderen maar veilig naar school kunnen, dan? En als de kinderen van verder dan fietsafstand komen, dan zal dat laatste beetje omleiding het verschil toch wel niet meer maken, zeker?


Gast

#4 Re: Re: Re: A. Braeckmanlaan

2013-08-30 23:11

#3: Tim De Roeck - Re: Re: A. Braeckmanlaan

Beste Tim;

je mag absoluut oordelen over al dan niet autoluwe straten, maar probeer misschien toch rationeel te blijven en u in de plaats te stellen van mensen die niet graag fietsen, niet willen fietsen, niet kunnen fietsen en natuurlijk ook diegene die wel graag fietsen.

Ikzelf rij héél regelmatig (als dat uitkomt voor mijn werk >zelfstandige) met de fiets in de Beelbroekstraat, Schuurstraat, Ketshage, Braeckmanlaan etc. en doe dat telkens met mijn dochter achterop en binnenkort mijn zoon voorop. Ik weet dus heel goed waarover u het heeft wat betreft veiligheid en dergelijke.

U zegt: "De conclusie is dus volgens u: het is schandaleus als auto's moeten een ommetoer maken, dat mag niet zijn. Ik snap dat wel, zo comfortabel en droog achter het stuur zitten is ernorm frustrerend."
U volgt me niet helemaal en gaat nogal kort door de bocht; het is helemaal niet schandaleus dat auto's een ommetoer moeten maken, maar het is wel schandaleus om een straat door te knippen waardoor het in een aantal andere straten een pak onveiliger wordt.

Stel ik reageer op dezelfde manier als u: Dus braeckmanlaan moet autovrij, zo kan IK veilig fietsen, de straten rondom die meer overlast hebben kunnen de pot op...
Kerk in't midden. Braeckmanlaan veiliger maken en daardoor omliggende straten weer minder overlast.

Nogmaals, ik fiets graag en veel, zowel met als zonder kinderen (sport en noodzaak).
Agressieve reacties als de uwe brengen ons niet verder... constructief en rationeel denken wel me dunkt.

 

 

 

 

 

 


Gast

#5 Steven V.D.Woestyne

2013-09-03 13:40

Een globale aanpak lijkt me inderdaad aangewezen. Het heeft geen zin om de ene straat met sluipverkeer af te sluiten waarna het sluipverkeer zich naar andere straten verplaatst.
Als de Braeckmanlaan geknipt wordt - en daar blijf ik voorstander van - moet dus onderzocht worden welke maatregelen in de omliggende straten nodig zijn.
Als autogebruiker zijn er voldoende goed uitgeruste wegen om van Destelbergen naar Gent te rijden (en omgekeerd); ook fietsers hebben veilige routes nodig. Ik denk daarbij vooral aan de fietsende jeugd die op weg naar o.a. het Sint-Janscollege vaak met gevaarlijke situaties worden geconfronteerd.
Dus knippen, ja maar zonder het probleem te verplaatsen. Met die zin in gedachten heb ik de petitie als Heusdenaar - en even vaak fietsend als autorijdend - ondertekend.
Groene Hugo

#6 Re: Steven V.D.Woestyne

2013-09-04 09:54

#5: - Steven V.D.Woestyne

Wie van Heusden naar Sint-Jans rijdt moet toch helemaal niet door de Braeckmanlaan passeren?

Veilige weg is het jaagpad langs de Schelde, dan veilig de N445 oversteken aan de Admiraalstraat (verkeerslichten).

Link hier: http://goo.gl/maps/v4ejY


Gast

#7 Steven V.D.Woestyne

2013-09-04 15:15

Dag anonieme "Groene Hugo", het gaat hier niet over mij of over mijn kinderen maar over fietsers in het algemeen, en fietsende kinderen in het bijzonder omdat die kwetsbaarder zijn (minder goed gevaarlijke situaties kunnen inschatten e.d.). Misschien hoorde u het al maar gisteren werden alvast 3 schoolkinderen aangereden door auto's.

En wat mijn zoon betreft : die rijdt inderdaad langs het Jaagpad en de Admiraalstraat naar school. Ik ken de A. Braeckmanlaan zeer goed aangezien mijn ouders die vroeger zelf altijd als sluipweg gebruikten om met de auto, komende van de Dampoort, naar de familie in Beervelde te rijden (Haenhoutstraat). Niet omdat de Antwerpsesteenweg te druk was maar gewoon omdat dit de kortse weg naar Beervelde (en wijk Haenhout) is. Ik weet wat sluipverkeer is, geloof me.

Misschien kunt u iets doen aan de zwarte punten op de (fiets)weg van Heusden naar Sint-Jan ? oversteken van de Meersstraat in Heusden om aan de Scheldedijk te geraken (auto's rijden hier zeer snel in een blinde bocht), oversteken van de Dendermondesteenweg, eerste kruispunt Admiraalstraat (ook aan de andere zijstraten van de Admiraalstraat zijn al meerdere aanrijdingen van fietsers en bromfietsers gebeurd, ik heb er zelf al twee zien liggen), kruising A.Braeckmanlaan (jaja) en ten slotte kruising V.Braeckmanlaan. Vanaf daar wordt het veiliger aangezien er daar zo veel jong grut op de fiets rijdt dat de auto een beetje in de verdrukking komt.

Ik ben overigens niet anti-auto -mocht u mij daarvan verdenken- maar vind wel dat koning auto drignend ontkroond/onttroond mag worden. De rijweg is van alle gebruikers, ook voetgangers, rolstoelen, fietsen,... Veel mensen durven niet op de fiets stappen, laat staan hun kinderen op de fiets laten stappen, omdat dit eigenlijk niet meer te verantwoorden is.

Gast

#8 Steven V.D.Woestyne

2013-09-04 15:16

Waar zit mijnheer De Roeck trouwens ? Volg je deze petitie een beetje op ?
Tim De Roeck
De auteur van deze petitie

#9 Re: Steven V.D.Woestyne

2013-09-04 16:02

#8: - Steven V.D.Woestyne

Ik volg, ik volg. Maar ook niet alle dagen tijd om te reageren op alles.

 

Indien het knippen van de A. Braeckmanlaan zou zorgen voor sluipverkeer op andere punten, moet daar idd ook naar gekeken worden. Niets is onoverkomelijk. Met de auto rij ik bv. liever rond langs de Orchideestraat en de Antwerpsesteenweg (vb. om naar Carrefour Planet te gaan, god forbid). En dat, liever dan dat ik de kortere Beelbroekstraat afrij, omdat die vol verkeersdrempels zit, en in de auto (en eigenlijk ook op de fiets) kom je daar onozel van.

 

Mensen zullen altijd lui zijn en de gemakkelijkste weg nemen. Dus is het gewoon een kwestie om de makkelijke sluiproutes af te sluiten, of zo onaangenaam te maken, dat ze niet meer de makkelijkste weg zijn. Dan lost het probleem zich vanzelf op.

 

Overigens mag van mij de A. Braeckmanlaan terug volledig opengesteld worden, als dit een veilige weg is geworden, met aparte fietspaden en een middenlijn. Zolang dit niet het geval is, blijft de A. Braeckmanlaan in het laatste stuk niets meer dan een geasfalteerde en jammer genoeg kaarsrechte veldwegel waar zelfs twee auto's elkaar niet kunnen passeren zonder in de zachte berm te rijden. Een gevaar dus, vooral dan voor de zwakke weggebruikers.


Gast

#10

2013-09-06 15:52

Jaren geleden was er sprake om de Kerkstraat ook te splitsen maar door de goede zorgen van Beenhouderij De Waele is dit niet doorgegaan. Spijtig voor ons bewoners maar goed voor carroseriebedrijven want die hebben al veel werk gehad door de vele aanrijdingen aan het begin van de Kerkstraat. Maar ik blijf optimist en misschien komt er ooit een dag dat ook alle partijen inzien dat veiligheid voor gaat.

Gast

#11 Het is nu een week

2013-09-07 12:44

En er zijn na een week tien keer minder mensen die ondertekend hebben. Nochtans kan het hier anoniem en via het internet. De petitie tegen het knippen haalde op kortere tijd tien keer meer handtekeningen binnen, in meerderheid van mensen die op het Westveld wonen. Ik begrijp dat sommige mensen geen gevloek ('godverdomme') willen ondertekenen, maar het lijkt er toch op dat men openhouden+asverschuivingen+onteigeningen-voor-nieuw-fietspad verkiest boven het doorknippen van de Braeckmanlaan.

gast

#12 Re: Het is nu een week

2013-09-07 14:33

#11: - Het is nu een week

behalve dat deze petitie dan ook niet bij een winkelier op de toonbank ligt, natuurlijk.


Gast

#13 Het is nu een week

2013-09-07 18:45

#12: gast - Re: Het is nu een week

Ik zou willen opmerken dat de petitie tegen het doorknippen van de straat er gekomen is, niet alleen op vraag van de handelaars, maar zeker ook op vraag van de bewoners van de wijk Westveld. Getuige daarvan zijn de vele handtekeningen van rechtstreekse betrokkenen op korte termijn (zonder sociale media te gebruiken). Op de bewonersvergadering was het standpunt van de wijk heel duidelijk. Iedereen was vragende partij voor een weg waar zowel auto's als fietsers kunnen rijden op een veilige manier. Uit de ongevallencijfers van de voorbije decennia blijkt dat de straat niet gekend is als een zwart punt. Indien er een problematiek van overdreven snelheid zou heersen is de oplossing niet de straat doorknippen, maar het nemen van verkeersremmende maatregelen.

Daarenboven dient gezegd te worden dat de weg een lokale verbindingsweg is. De term sluipverkeer wordt dan ook vaak verkeerdelijk in de mond genomen. Wanneer men van het Westveld naar de Haenhout wenst te rijden, is het volstrekt normaal om de A. Braeckmanlaan te gebruiken (voor lokale doeleinden zoals bakker, beenhouwer, kruidenier, ziekenzorg, onthaalouder, familie, ...). Het is immers de enige overgebleven rechtstreekse verbinding.

Daarnaast moet men ook onder ogen zien dat er een parallelle weg is die reeds geruime tijd doorgeknipt is voor het autoverkeer (via Bergenkruis). Twee parallelle wegen uitsluitend voor een enge verkeersmodulus bestemmen is uiteraard niet aangewezen!

Tim De Roeck
De auteur van deze petitie

#14 Re: Het is nu een week

2013-09-09 12:44

#13: - Het is nu een week

Mag ik er even op wijzen, dat de bewoners uit het Westveld niet de enige bewoners zijn die betrokken zijn?

En ik snap heel goed dat de bewoners uit het Westveld niet willen dat hun doorgang naar die eigenaardige oprit (enkel een oprit, geen afrit en enkel in één richting, politieker met lange arm destijds?) van de R4 wordt afgesloten... De mensen uit het Westveld moeten ook niet langs die baan fietsen als ze naar het centrum moeten. Op hun deel van de Braeckmanlaan zijn er reeds gescheiden fietspaden... Daarenboven was dit geen vertegenwoordiging van alle buurtbewoners, enkel een vertegenwoordiging van de mensen die tegen de knip waren.

Wat met de mensen van de andere wijken, die de Braekmanlaan wel als fietsverbinding gebruiken naar het centrum, zoals Beelbroek? Zijn die op de hoogte gebracht van deze "bewonersvergadering"? Neen, wij wisten helemaal van niets! Dan denk ik niet dat je kunt spreken van een representatieve vertegenwoordiging.

En idd, ik ben nog niet bij machte geweest om wat off-line reclame te maken voor de petitie. Ik woon nog maar net in de wijk en ken enkel mijn directe buren. Dus mijn sociale media bereik is uiteraard een pak minder efficient dan een petitie leggen in een winkel waar dagelijks tientallen mensen over de vloer komen.

yves
Gast

#15 Re: Het is nu een week

2013-09-12 22:22

#13: - Het is nu een week

(voorheen al op Gentblogt)

Waar wil deze buurt -deels Gent, deels Destelbergen-naartoe?
Wil ze blijven gaan voor stijgend autogebruik?
Zal ze het pas begrijpen als binnen 6 jaar ook de Alfons Braeckmanlaan in de spitsuren één file is?
En nee, niet alle mensen kunnen de fiets op. Maar het potentieel aan niet-assertieve fietsers is enorm. Die hebben niks aan alternatieve routes links en rechts van die autoas als ze zich bij het oversteken van die nieuwe “stadsmuur” onveilig voelen. En zo blijft het autoverkeer groeien. Een vicieuze cirkel.

Nathalie De Wispelaere

#16

2013-09-14 12:13

Waarom op deze eindelijke goede actie , die de veiligheid zoveel verbetert, terug komen. Als je voor iets gaat,waarom komen politici dan op hun tellen terug!Hoeveel fietsdoden moeten er nog vallen, hoeveel verdriet brengt dit met zich mee. Alles voor de veiligheid van ONZE kinderen. Het is een plaats waar elke schooldag honderden jonge fietsers komen.Kinderen en jongeren zijn zeer kwetsbaar daar zij het verkeer nog niet kunnen inschatten zoals volwassenen dat doen.In de Standaard stond hierover een artikel en werd besloten dat de autobestuurder HIER rekening moest houden. Amai, wij moeten dus vertrouwen op DE bestuurder.Iedereen is zo gehaast 's morgens. WEL KNIPPEN!WEL KNIPPEN!Ik schreeuw het uit.
Als ouder hou ik elke dag mijn hart vast als mijn zoon vertrekt naar school.Net hetzelfde las ik deze week in het Nieuwsblad in de column van Annelies Rutten.Wat zei schreef over haar dochter die ze moest loslaten in het verkeer, was perfect wat ik voelde.Waarom kunnen wij niet wat in Nederland wel kan.

Gast

#17

2013-09-22 09:25

De straat is nu al enkele dagen terug open. En de snelheden die hier gehaald worden zijn hoger dan ooit te voren !
Er moet DRINGEND iets gedaan worden voor er ongelukken gebeuren. Want ook al beweren de tegenstanders dat nog nooit iets ernstig gebeurd is zoals het nu is zal het (jammer genoeg) niet lang op zich laten wachten.
Kristine

#18

2013-10-15 08:35

Wij wonen in de westveldstraat, en hebben twee kleine kinderen. Elke week wandelen of fietsen wij verschillende keren in de Alfons Braeckmanlaan. Toen we hoorden dat deze geknipt ging worden waren wij daar heel blij mee.
Jammer genoeg is dit niet doorgegaan door enkele handelaars en sluipverkeer. Blijkbaar wordt er geen rekening gehouden met wandelaars, fietsers, kinderen, oude mensen, dieren...

Nu is de situatie daar levensgevaarlijk geworden. Er wordt met enorme snelheden gereden.
Er moet dringend iets veranderen.