Petitie tegen centralisatie van verloskunde Orbis-Atrium

Quoted post


Gast

#144

2013-07-30 05:36

Ik ben nu in verwachting van ons tweede kindje en hoop dat alles bij de bevalling net zo voorspoedig verloopt als bij onze dochter. In het Orbis hebben ze ons geweldig opgevangen en ik hoop dat iedereen dat mag meemaken wanneer je al genoeg andere zaken aan je hoofd hebt met de bevalling. Ik zou het ook een raar besluit vinden als het naar Heerlen over verhuisd, aangezien we sinds 2006 geboortesterfte proberen te beperken en de respons tijd op 15min is gezet. Wij zullen dat al niet redden om Heerlen te bereiken in die gestelde tijd.

Reacties

ikke

#146 Re: response tijd

2013-07-30 07:49:30

#144: -

Hallo "Gast"

Reistijd is niet inbegrepen in de 15 min. Uit de definitie:

"Het is in de thuissituatie niet gegarandeerd mogelijk om na het vaststellen van een potentieel levensbedreigende situatie binnen de 15 minuten te starten met de noodzakelijke behandeling omdat de zwangere/kraamvrouw/kind naar het ziekenhuis moet worden verplaatst (reistijd). Vanaf het moment dat de zwangere/kraamvrouw/kind in het ziekenhuis is en de reeds door de verloskundige gecommuniceerde diagnose wordt bevestigd door de gynaecoloog/ obstetrisch professional dan start de 15 minuten tot behandeling. In de beschreven specifieke acute levensbedreigende situatie thuis worden nog enige minuten tijdwinst geboekt doordat de obstetrisch professional in het ziekenhuis tot parallelle opstart besluit."

(http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/03/01/definities-24-7-acute-verloskunde-en-andere-normen/definities-24-7-acute-verloskunde-en-andere-normen-voor-ziekenhuizen.pdf)

Neemt uiteraard niet weg dat de reistijd flink verlengd wordt. Zo stond er gisteren weer eens 6km file tussen Geleen en Heerlen. Je moet er niet aan denken.