Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet


Gast

/ #228

2012-12-07 00:44

Dat ook wij in het DKO moeten besparen, vind ik niet abnormaal. Er zijn momenteel té veel leerlingen die hier niet op hun plaats zitten. Het huidige systeem is niet meer aangepast aan de noden van vandaag. Er zijn eveneens veel leerkrachten die zijn ingedommeld door een gebrek aan positieve stimulansen vanwege het beleid -hetzij het ministerie/inspectie door een overdaad aan administratie en regelneverij, hetzij door directies door te weinig flexibiliteit en doortastendheid. Ook het maatschappelijk draagvlak van ouders en volwassenen schiet meer dan eens te kort; een kunstvorm leren is nu eenmaal gebonden aan regels, structuur, regelmaat en zelfdicipline. Ook talent en begaafdheid zijn niet uit de lucht. En daar is niets elitairs aan: probeer maar eens piano te leren met 9 vingers. Toch zijn ouders hierin een uiterst belangrijke schakel. Leerlingen leren inzien dat een instrument, dans, woord en een beeldende kunstvorm niet alleen maar gratuit plezier zijn, maar dat er gewerkt, gezweet en gezwoegd moet worden; "no pain no gain". Ergens moeite voor doen en daarvan op termijn de vruchten plukken is vandaag de dag niet hip. Daar moeten we absoluut iets aan veranderen! maar niet door het hele systeem te om te gooien. Trouwens, voor al wie die conceptnota heeft gelezen is het duidelijk dat het om een onverholen besparing gaat die het hele DKO kapot zal maken. Die paar goeie ideeën niet te na gesproken, maar die staan er enkel in om de boel op te smukken en om ons die nefaste hervorming alsnog door de strot te rammen. Een intrieste zaak. Vooral met de vorige hervorming (begin jaren '90) in het achterhoofd; ook die stond bol van de goeie ideeën maar was bedoeld als een grondige besparing. Ze is nog steeds niet verteerd, laat staan definitief vorm gegeven.
Dat er dus dingen mogen en moeten hervormd worden is meer dan plausibel, maar laat dat aan ons, leerkrachten en directies van het DKO om daarover ideeën te ontwikkelen, niet aan mensen die niet eens het onderscheid kennen tussen een cello en een tuba, of tussen klei en hout.