AANKLACHT TEGEN WILDERS IS EEN GEVAAR VOOR HET VOLK VAN NEDERLAND

Gast

/ #519 'Teruggekeerde jihadist aan lot overgelaten' Ach god, laat ze doodvallen dat IS tuig

2015-01-19 13:21

LONDEN -

'Teruggekeerde jihadist aan lot overgelaten'

Syriëgangers die terugkeren naar hun thuisland, krijgen onvoldoende hulp om te re-integreren en vormen daardoor een risico. Die waarschuwing uit de moeder van een teruggekeerde jihadist maandag in diverse Britse media.

De vrouw haalde haar zoon vorig jaar op bij de Turks-Syrische grens en zegt sindsdien geen enkele vorm van hulp te hebben gekregen. „Ik ben naar verschillende instanties geweest om hulp voor hem te vragen, maar ze zeiden dat ze niets konden doen. Ik vind het zorgwekkend dat al die jonge mannen terugkomen uit die omstandigheden. Ik denk dat we zonder de juiste maatregelen en de juiste hulp het risico lopen dat er zoiets gebeurt als in Frankrijk”, zei ze tegen de BBC.

Teruggekeerde Syriëgangers kunnen lijden aan het posttraumatisch stresssyndroom, weet de moeder. „Toen hij net terug was, had hij flashbacks, alsof hij nog steeds in het Syrische oorlogsgebied was. Zijn gevoelens gingen alle kanten op en soms werd hij ontzettend kwaad.” Inmiddels gaat het beter met de man. „Hij komt er weer bovenop. Hij is geen terrorist.”

Naar schatting driehonderd Britten zijn in Syrië geweest en teruggekeerd naar hun thuisland.

Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken wil geen commentaar geven op de zaak. „Sommigen van hen kunnen zijn blootgesteld aan traumatische ervaringen en anderen kunnen geradicaliseerd zijn”, zegt een woordvoerder in het algemeen. ,Voor sommigen is vervolging wegens terreurdaden de beste stap. Bij anderen kan dat hulp zijn van bijvoorbeeld de geestelijke gezondheidszorg.”

Land uitzetten!