Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Erik Mokum

/ #3789 Re: #3754

2014-07-29 11:38

#3754: - Deze anonieme figuur doet mij denken aan de persoon die Simon Carmiggelt beschrijft in het stukje "Waar gebeurt" uit de bundel "Haasje Over" uit 1957 (jawel, want "ze" zijn "eeuwig"). Carmiggelt is aanwezig bij filmopnames die een vriend van hem maakt in de buurt van Rotterdam. Telkens als de opname zal beginnen, gaat een toeschouwer voor de camera staan. "Waarom doet u dat?" wordt de figuur gevraagd. "Om het te verpesten, zegt ie dan. "Dat vind ik leuk." ' Zijn gezicht, gemaakt van een verweerd, leerachtig materiaal, heeft diepe lijnen, die zo zijn gegroefd, dat de uitdrukking tot een vast, onpersoonlijk masker is verstard, maar zijn ogen leven en fonkelen van een haat, zo heet en competent, dat we alle twee stilvallen en als geabsorbeerd naar hem kijken.' Er wordt een agent bijgehaald, die de figuur met een klap van z'n gummistok tenslotte verwijderd. 'Meneer Dostojewski, is u boven? Dit was er meer een voor u. Ik heb hem maar even aangeraakt. Maar u kunt, op uw Parnassus, wel zien hoe hij de menigte in trekt en zijn vreselijke prestaties als voetzoekers om zich heen zaait.' ----- Natuurlijk kunnen er "grappenmakers" onder de ondertekenaars zitten, maar deze figuur gaat kennelijk van de volstrekte kwade trouw van (?), van wie (?) eigenlijk uit - zodat je van hem kan zeggen: zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten. Lekker verpesten is z'n levensdoel kennelijk. Schei toch uit man!