Wat met de Zeeschelde Gentbrugge-Melle?


Gast

/ #9 Re:

2014-04-06 17:57

#8: -

"Dit is toch een misverstand dat leeft bij enkele mensen (zie opmerking 4).
Daarom als verduidelijking:
Indien het project pleziervaart er komt, wordt de Schelde tussen Gentbrugge en Heusden gekanaliseerd door de bouw van een sluis en grote baggerwerken (weg met eb en vloed). De unieke natuur met rietkragen, slikken en schorren gaat verloren. De habitat van vele dieren wordt ernstig verstoord door pleziervaart.
De Schelde moet blijven zoals ze nu is (met verhoging dijken met een halve meter): rietkragen, rust, slikken en schorren. In dit geval, komen er eenmaal om de 20 jaar veiligheidsbaggerwerken, waardoor een deeltje van de slikken en schorren tijdelijk verdwijnt maar de biodiversiteit en de prachtige natuur en rust blijft."

Het omgekeerde van wat u schrijft is waar.
De sluis zorgt er juist voor dat er géén baggerwerken meer nodig zullen zijn omdat het getij wordt tegengehouden en er een continu waterpeil onstaat. Wanneer getij verdwijnt, stopt ook de sedimentatie.
De bouw van de sluis is de enige mogelijkheid op het behoud van de Zeeschelde Gentbrugge-Melle als waterloop, zonder verdere ingrepen van de mens.
In 'voorstel' van Gezwint, het zogenaamde behoud van de huidige toestand met getij, zijn continue baggerwerken noodzakelijk OF eenmaal om de 20 jaar alle sedimentatie wegbaggeren. Continue, geringe baggerwerken waarbij de habitat van vele dieren CONTINU wordt verstoord of eenmalige, groootschalige baggerwerken waarbij ALLE sedimentatie moet weggebaggerd en ALLE slikken en schorren verdwijnen.

Gezwint staat zogezegd voor transparantie, maar verzwijgt dat het behoud van de huidige toestand onmogelijk is, tenzij gigantische baggerwerken (continu of eenmaal om de 20 jaar) én bijhorende, onverantwoorde kosten.