Red het Broelmuseum Kortrijk

Gast

/ #85 Kleinere kunstenmusea onder druk: niet toegeven aan voorbijgaande trends

2013-11-20 18:27

In alle centrumsteden staan de kunstenmusea vandaag onder druk. Bezoekersaantallen zijn relatief laag; de bezoekerstevredenheid scoort dan weer veel hoger. Meestal zijn deze musea, gehuisvest op een historische locatie, opgebouwd rond kunstcollecties waar topnamen ontbreken. Maar dat is nu juist de charme: de toerist komt er tot rust, de cultuurliefhebber doet er meestal verrassende ontdekkingen. Als museumprofessional kom ik graag in het Kortrijkse Broelmuseum. Niet zonder enige afgunst bewonder ik de kostbare verzameling Savery in deze rustige en voorname setting. Verplaats deze kunst niet naar een modern gebouw: daar verliest zij een deel van haar kracht en uitstraling. Door een dynamische publiekswerking slaan de bezoekcijfers van het Broelmuseum absoluut geen slecht figuur. In Sint-Niklaas heeft het stadsbestuur (na veel wikken, wegen en palaberen) toch beslist een museale functie te behouden in de Salons voor Schone Kunsten, een vroeg 20e eeuwse monumentale patriciërswoning. Als gebouw best vergelijkbaar met het Broelmuseum. Onze collectie omvat vooral landschapswerk van 19de eeuwse impressionisten. Net als bij Savery in Kortrijk kan de bezoeker bij ons stilstaan bij een fraaie verzameling van 10 werken van Henri Evenepoel.
Een tip voor het Kortrijkse stadsbestuur: neem contact met uw Sint-Niklase collega's en neem minstens de argumenten pro een klein kunstenmuseum in overweging. Het mooiste compliment kregen wij in 2011 van de filmploeg van 'Tussen Kunst en Kitsch' (Avro) die werkelijk alle musea van de Benelux gezien hebben: "jullie beseffen te weinig dat je met dit kunstenmuseum over een zeldzame parel beschikt". Hetzelfde gaat mijns inziens ook op voor het Broelmuseum. Geef niet toe aan de verkleutering van cultuur, voorbijsnellende modetrends, ... Behoud, verfijn en verbeter wat goed is. Ik wens Isabelle De Jaegere een stevige dosis moed. Weet dat je collega's je steunen.

Ward Bohé
conservator Stedelijke Musea Sint-Niklaas