Red het Broelmuseum Kortrijk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red het Broelmuseum Kortrijk.


Gast

#1

2013-09-08 17:58

De politiek van Stefaan De Clerck om prachtig erfgoed zoals het vroegere vlasmuseum te laten verdwijnen om om te vormen tot vormloze " moderne " musea wordt blijkbaar verder gezet...Is het cultureel beleid eigenlijk nog in handen van het stadsbestuur of is er in dat verband niets veranderd ?

Gast

#2

2013-09-09 05:56

Red ons Broelmuseum in de schaduw van de Broeltorens

Gast

#3

2013-09-09 06:58

Laat toch ons mooi Broelmuseum in het hartje van Kortrijk blijven bestaan!

Gast

#4 Een must voor de stad Kortrijk...

2013-09-09 10:45

Een petitie kan misschien wel eens duidelijk maken aan beleidsmakers je niet altijd ‘ongestraft’’ zomaar beslissingen kan nemen die maatschappelijk wel van enige belang blijken te zijn, of het nu op cultureel vlak is dan wel op bvb sportief vlak.
Als stad heb je m.i. bepaalde maatschappelijke taken te vervullen en die zijn niet noodzakelijk altijd renderend Zo kost het Kortrijkse voetbal aan de stad veel meer dan het opbrengt, maar toch heeft deze sport voor de stad en zijn inwoners een belangrijk maatschappelijke invulling… idem voor de Stedelijke bibliotheek. Deze kost veel meer aan de stad dan dat ze opbrengt… maar dat is ook geen reden dat men onze bibliotheek zou sluiten. Enzovoort.
Een Nederlandse toerist die, nadat hij gisteren het museum had bezocht en de petitie volmondig steunde, vertelde dat het Stedelijk Museum in Amsterdam zowat 8 jaar werd gesloten voor dure restauratiewerken. De kost hiervan kan je ook niet terugwinnen enkel met de ‘entreetjes’.
Voor een stad als Kortrijk is een kunstmuseum wel zinvol. Jaarlijks vergewissen, jawel, duizenden bezoekers zich van het rijke culturele verleden van de stad, van de talloze gerenommeerde kunstenaars die deze stad doorheen de tijden heeft voortbracht.
Dit is niet 1302… dit is niet het Vlas… Net zoals in andere steden kan je niet elk museum onder een noemer plaatsen.
Zo kan je in Tongeren het ‘Begijnhofmuseum’ niet onderbrengen in het Gallo Romeins museum of kan je het Museum voor Schone Kunsten in Gent niet op één hoopje gooien bij het SMAK.
Wanneer politici vinden dat in dergelijke gevallen enkel de ‘portemonnee’ als norm moet worden gehanteerd, dan getuigt van weinig respect voor het eigen erfgoed en een tekort aan kennis en bagage.
Vandaar dat een petitie wel degelijk een antwoord kan bieden op de slogan ‘Kortrijk spreekt…”en dat ik alle sympathisanten oproep om de petitie te willen ondersteunen.

Gast

#5

2013-09-09 11:53

Het wordt hoog tijd om een ernstige maatschappelijke discussie te starten over het erfgoedbeleid in Kortrijk en over welke musea we willen.
Laten we daarom met een denkgroep van kritische burgers starten, om niet alleen dingen tegen te houden, maar ook om een positieve input en originele ideeën te leveren. Het Vlasmuseum stond in Frankrijk bekend als 'le musée mère du lin'. Het Broelmuseum beschikt over een schitterende collectie die nog steeds onvoldoende ontsloten is. En "1302" kwam nooit echt van de grond, ondanks de nood aan een museum dat de 'Vlaamse ruit' van de 11de-14de eeuw presenteert.

Gast

#6

2013-09-09 12:33

ongelofelijk !!!

Gast

#7

2013-09-09 13:01

De collectie uit het Broelmuseum past gewoon niet in 1302. Ziet men dat dan niet in? - ik ben niet boos, ik ben gewoon intriest dat er nog maar eens iets moois en waardevols uit Kortrijk moet verdwijnen.
Het museum - Buda eiland - De Broeltorens vormen een prachtig geheel. Ik ben vaak naar de erg mooie tentoonstellingen geweest in het Broelmuseum. Het gebouw heeft een prachtige uitstraling. Dit kan 1302 nooit weergeven!

Gast

#8

2013-09-09 13:20

Hebt u geen petitielijsten, die ik in mijn zaak (Kwik-Kopie, Toekomststraat 47, Kortrijk) kan leggen? Tel.: 056/203036

Gast

#9 Re:

2013-09-09 14:24

Dank voor de sympathie en de voorgestelde ondersteuning. Zodra mogelijk brengen we die petitielijsten.#8: -

 


Gast

#10 Petitielijst in papier... hier downloaden :-)

2013-09-09 15:32

www.europmedia.be/red.pdf
Dit is een webadres met een downloadbare petitielijst. eze kan worden afgedrukt voor manuele petitie.
grts
TB

Gast

#11

2013-09-09 18:04

Historisch cultureel erfgoed is te waardevol om het zomaar verloren te laten gaan voor kortzichtig winstbejag door politici zonder toekomstvisie.

Gast

#12 Re: ik kan je melden dat zo'n denkgroep bestond maar nieuwe bestuur heeft die opgedoekt

2013-09-09 18:05

#5: -  

 


Gast

#13

2013-09-09 20:18

de verplaatsing is geen verbetering

Gast

#14

2013-09-09 23:04

Als geboren Kortrijkzaan zie ik dat Broelmuseum waar ik toch af en toe binnenloop wanneer ik in Kortrijk ben niet graag verdwijnen.

Gast

#15

2013-09-10 04:31

scooping om nog maar eens te meer in de kijker te komen, en dit zonder enige
doorzichtigheid en gedreven door eigen belang is maar platte commerce !

Gast

#16

2013-09-10 04:52

Van harte.
Kortriks un toalke vor preus ip te zin.

#17 Toerisme

2013-09-10 05:38

Indien men een graantje wil meepikken van het toerisme die zich door de oververzadiging van Brugge en Brussel andere oorden zoals Oostende gaan opzoeken is het naar mijn dunk aangeraden de Musea hier in Kortrijk juist aantrekkelijker te maken dan af te bouwen !!!!!
jana

#18 Re: Een must voor de stad Kortrijk...

2013-09-10 06:14

jana

#19

2013-09-10 06:20

Tijdens de openmonumenten-dag zeer snel een petitie in elkaar flansen vind ik ongepast; wat zijn de 600 tal voorstanders voor het behoud waard? Dit gebouw is ongeschikt als museum. Inderdaad alle openbare gebouwen dienen toegankelijk te zijn voor gehandicapte personen en dat is duidelijk niet het geval voor het Broelmuseum. Dit ruikt naar een politieke afrekening.

Gast

#20

2013-09-10 06:40

Broelmuseum moet blijven!

Gast

#21

2013-09-10 07:13

Le ville de Courtrai, si proche de Lille est une trs belle ville, bien connue chez nous. A plusieurs reprises, j'ai visité ce très beau musée. Quel dommage de le supprimer!

Gast

#22

2013-09-10 07:15

Mooi museum, prachtige en originele locatie

Gast

#23

2013-09-10 07:26

Ik bezocht het museum enkele keren en die bezoeken voldeden me telekns. Toegegeven, veel bezoekers waren er niet... Maar daarom de b(r)oel sluiten? Het museum kan beslist attractiever, bekender, .. de bezoekersaantallen kunnen zeker opgedreven worden.

Gast

#24

2013-09-10 07:33

De meubelen van de Kunstwerkstede De Coene straks helemaal op zolder? Schandalig, in plaats van daar net een speerpunt van te maken voor de regio!

Gast

#25

2013-09-10 07:40

Is het nog niet genoeg dat men een uniek museum als het vlasmuseum gesloten heeft? Mensen die nooit een voet in een museum wilden zetten, kreeg ik daar naartoe, en ze waren allen vol lof. En wat daar te zien was, zullen we nooit meer zien ik Kortrijk.
Wellicht loopt het ook zo af met de stukken uit het Broelmuseum.