Red het Broelmuseum Kortrijk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red het Broelmuseum Kortrijk.

Bruno Speybrouck
Gast

2013-10-06 08:20

Ik ben tegen de delokalisatie maar voor de vernieuwing van het museum met inbegrip van de site er rond : paardenstallen - Tack toren -Buda. tot één groot kunsten centrum.

Het huidig museum is de lijm tussen het historisch centrum - de broeltorens en het Buda eiland.

We zien tegenwoordig dat vele musea zich verlagen tot interactieve atrakties  zonder educatieve waarde!!

Wat jammer!! Laat ons in Kortrijk iets verstandiger zijn!!

Gast

2013-10-06 20:35

sluit niet als je wil dat kortrijk iets te betekenen heeft

Gast

2013-10-06 22:11

Ik bezocht op zaterdag 5 oktober met mijn vrouw het Broelmuseum en genoot van de werken en de luistergids met commentaar. Het beviel ons zo goed dat we op zondag 6 oktober er weer waren om te genieten van de boeiende commentaar van Gautier Platteau. Ik steun graag deze petitie voor het behoud en de verdere valorisatie van dit bijzondere erfgoed. Hugo Van Dienderen, oud-volksvertegenwoordiger Groen

Gast

2013-10-15 19:21

Al het kostbare die het Museum heeft moet gekoesterd
Blijven.
Het is een onmisbare schat voor onze Guldensporen Stad!
Fleur Debrabandere.
Fred Savrij

#80 Red het Broelmuseum Kortrijk

2013-10-24 09:47

Roelandt Savery was een vluchteling. Als kind van vier werd hij door zijn protestantse ouders meegenomen, toen Kortrijk werd ingenomen door troepen van Alexander Farnese. De familie vluchtte eerst naar Brugge en daarna naar Haarlem. Kortrijk is een stad die zijn zonen koestert, niet in het minst in de musea. Met meer dan 10 werken is Kortrijk het begin- en middelpunt voor allen die in het veelzijdige talent van deze schilder geïnteresseerd zijn. Als nazaat van de familie die elf generaties terug uit Kortrijk moest vluchten keer ik met mijn gezin eenmaal per jaar terug om de sfeer van vervlogen tijden op te snuiven. Ook ander leden van de familie zijn regelmatig in Kortrijk te vinden. Het historisch stadscentrum, het Broelmuseum en de Broeltorens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is ondenkbaar dat die keten verbroken wordt. Het sluiten van het Broelmuseum zou wederom een vlucht van de Savery's uit het historisch stadscentrum betekenen. Moge het historisch besef en gezond verstand (ook de middenstand in Kortrijk profiteert van de vele bezoekers die op Roelandt Savery afkomen) zegevieren.

Gast

2013-11-08 19:38

De kunstcollectie van de stad Kortrijk uit zijn context wegrukken, lijkt me geen goed idee. ik hoop dan ten stelligste dat het in zijn vertrouwde omgeving mag blijven.

Gast

2013-11-10 18:27

Laat dit unieke museum zijn plaats behouden in het hart van de stad, als buur van de broeltorens en het Buda kunstencentrum!!!

Gast

2013-11-11 15:02

Ik hoop dat men eindelijk eens beseft dat er al genoeg gevestigde waarden uit Kortrijk verdwenen zijn. Eenmaal weg... is't te laat.
TB

#84 Tijd voor overleg!

2013-11-13 14:14

Dat het Kortrijkse stadsbestuur zonder voorgaand overleg besliste om het Kortrijkse Broelmuseum te sluiten, wordt door heel wat bekenden en minder bekenden zowel Kortrijkzanen als bezoekers van buiten de stad niet echt gewaardeerd.
Reeds meer dan 1000 handtekeningen bevestigen dat er beter moet worden nagedacht over het “zo maar” opdoeken van dit stuk cultureel erfgoed in de stad. Een creatief denken over hoe dit museum te bewaren dringt zich op.

(Familie)namen uit de artistieke wereld, de media, de academische en de zakelijke wereld zoals Rik Vermeersch, Ali Ryerson, Guy Mortier, Charles Loos, Evan Mazunik (USA), G. Liekens, H Brutin, Vlerick, Vierin, Sagaert, Malfait, Saey, Santens, De Coene, Jaspaert, Byttebier, Dumoulin, Van Cauwelaert, Vanden Avenne, De Witte, Descamps, Flamant, ... enz duiken op in de uitgebreide petitielijst. Hun aanwezigheid op deze lijst is op een of andere manier toch ook een teken aan de wand dat het dringend tijd is voor overleg met het comité dat ijvert voor het voortbestaan van dit museum!
Maar de petitie loopt voort ... men zegge het voort!

Gast

#85 Kleinere kunstenmusea onder druk: niet toegeven aan voorbijgaande trends

2013-11-20 18:27

In alle centrumsteden staan de kunstenmusea vandaag onder druk. Bezoekersaantallen zijn relatief laag; de bezoekerstevredenheid scoort dan weer veel hoger. Meestal zijn deze musea, gehuisvest op een historische locatie, opgebouwd rond kunstcollecties waar topnamen ontbreken. Maar dat is nu juist de charme: de toerist komt er tot rust, de cultuurliefhebber doet er meestal verrassende ontdekkingen. Als museumprofessional kom ik graag in het Kortrijkse Broelmuseum. Niet zonder enige afgunst bewonder ik de kostbare verzameling Savery in deze rustige en voorname setting. Verplaats deze kunst niet naar een modern gebouw: daar verliest zij een deel van haar kracht en uitstraling. Door een dynamische publiekswerking slaan de bezoekcijfers van het Broelmuseum absoluut geen slecht figuur. In Sint-Niklaas heeft het stadsbestuur (na veel wikken, wegen en palaberen) toch beslist een museale functie te behouden in de Salons voor Schone Kunsten, een vroeg 20e eeuwse monumentale patriciërswoning. Als gebouw best vergelijkbaar met het Broelmuseum. Onze collectie omvat vooral landschapswerk van 19de eeuwse impressionisten. Net als bij Savery in Kortrijk kan de bezoeker bij ons stilstaan bij een fraaie verzameling van 10 werken van Henri Evenepoel.
Een tip voor het Kortrijkse stadsbestuur: neem contact met uw Sint-Niklase collega's en neem minstens de argumenten pro een klein kunstenmuseum in overweging. Het mooiste compliment kregen wij in 2011 van de filmploeg van 'Tussen Kunst en Kitsch' (Avro) die werkelijk alle musea van de Benelux gezien hebben: "jullie beseffen te weinig dat je met dit kunstenmuseum over een zeldzame parel beschikt". Hetzelfde gaat mijns inziens ook op voor het Broelmuseum. Geef niet toe aan de verkleutering van cultuur, voorbijsnellende modetrends, ... Behoud, verfijn en verbeter wat goed is. Ik wens Isabelle De Jaegere een stevige dosis moed. Weet dat je collega's je steunen.

Ward Bohé
conservator Stedelijke Musea Sint-Niklaas

Gast

2013-11-26 12:46

Gebouw is eigen aan kortrijk en cultuur moet blijven leven! Neem ons dit niet af! Mooie tentoonstellingen moeten blijven!! Eeuwig!

Gast

#87 Re: inderdaad, ongekend maakt onbemind

2013-11-27 10:35

Gast

2013-11-28 15:02

De musea Kortrijk 1302 en het Vlasmuseum hebben niets te maken met kunst, maar met historisch verleden.
Het Broelmuseum is de ideale locatie voor een kunstcollectie, in de nabijheid van de Broeltorens(het uithangbord van Kortrijk).
Stadsbestuur bezint voor u begint !
Arm Kortrijk als er geen plaats meer is voor een kunstmuseum !

Gast

2013-11-28 15:42

Dit zou heel spijtig zijn voor de inwoners van de stad Kortrijk en eigenlijk voor alle kunstliefhebbers
gaste

2013-11-29 18:33

Op cultuur wordt al genoeg bespaard. Elk museum is de moeite waard. Kijk naar initiatieven in binnen-en buitenland. Zowel jongeren , kinderen als volwassenen hebben baat bij een museum, dat zoveel waardevols bezit. Met Multi-media moet dit lukken.

Gast

2013-11-30 11:20

Het cultuurbeleid van de huidige coalitie, voor zover er van beleid sprake is, wordt bepaald door boekhouders en kleine midenstanders, waarbij direct profijt en cijfertjes voorop staan.
Als de musea te wenig (wat wil dat zeggen?) bezoekers trekken, zorg dan dat er meer bezoekers komen door een dynamisch beheer.
Verpats anderzijds niet heel ons historisch patrimonium, en wees er fier op

Wees een stad en geen verzameling dorpen.

Gast

2013-12-02 15:30

het oprichten in het verleden van dit museum gebeurde door mensen die het nuttig en nodig vonden om in het kader van een brede algemene culturele vorming allerlei stukken (kunstvoorwerpen en andere) aan een breed publiek kenbaar te maken. Veel van de getoonde stukken zijn met kunstenaars uit Kortrijk en omgeving verbonden. De kennis van wat in het verleden op het vlak van kunst en ontwerpen werd gerealiseerd in en rond Kortrijk kan een stimulans betekenen voor volwassenen en jongeren om op die weg verder te gaan. Dit museum moet blijven!

Gast

2013-12-03 07:56

Dit museum is zeer aanvullend met Buda museum en liggen bijna naast mekaar + het kadert goed met de Broeltorens en de omgeving. Dit museum straalt klasse uit.Ik dacht dat het Buda-eiland geschikt was als cultuur-eiland.
De stad zou veel beter sparen op kosten zoals personneel of andere zinlose kosten. Hier is het terug de cultuur die plaats moet ruimen. Wil men ook misschien de historiek van het verleden doen verdwijnen.

Gast

2013-12-04 17:31

Het is de taak van de overheid om het patrimonium te onderhouden en te bewaren en het is belangrijk dat de bevolking ook werkelijk toegang heeft tot de collecties en deze kan bekijken.

Gast

2013-12-04 21:00

Het mooi Broelmuseum met zijn interessante collectie moet blijven. Het is een cultureel pluspunt voor Kortrijk, mijn geboortestad.

Gast

2013-12-04 21:05

Het broelmuseum met zijn rijke collectie moet blijven bestaan als cultuureel erfgoed van Kortrijk, mijn geboortestad.

Gast

#97 Re: Petitie

2013-12-05 10:17

Gast

2013-12-05 14:05

Mooie en degelijke initiatieven moeten blijven.Men is ook modern als men het "oude" respecteert.
Jan Slootmaekers

Gast

2013-12-09 11:19

Wunder willen dat dit museum blijft, alstublieft! T'is en te skwon gebouw!

Gast

2013-12-10 09:03

Het zou heel erg spijtig zijn dat dit prachtige gebouw uit onze stad zou verdwijnen en over gaat in handen van bouwpromotoren!
het Broelmuseum mag dan ook niet verdwijnen uit ons stadsbeeld!