Aanlijn- en muilkorfplicht en fokverbod gevaarlijke honden.

M. Vermeer
De auteur van deze petitie

/ #160 Re: Re:

2013-08-21 18:02

#159: - Re:

De kleinere hond vindt de grotere hond vaak wat intimiderender. Ik ben het met veel reakties over kleine "schoothonden" eens; deze hondjes worden vaak niet behandeld als hond, maar als klein mensje. Met alle gevolgen van dien. Momenteel logeert er een Deense Dog van 80 kilo bij een vriend van mij. Onlangs door een herder gebeten in zijn oor. Hechtingen. Waarom? Vanuit de herder gezien compleet logisch; een gevaarte 2x zo groot komt langs hem gedenderd. De Deense Dog liep achter zijn balletje aan. Zo'n grote hond is moeilijk "te lezen" voor andere honden. Net zoals honden met gecoupeerde staarten en oren moeilijk te lezen zijn. Het bijten van de herder was een schrikreaktie. De Deense Dog gaf zich direkt over; daar zit geen kwaad in. De honden hoefden ook niet uit elkaar gehaald te worden, maar de Deense Dog had wel 2 gaatjes in zijn oor. Wat ik probeer te zeggen, zijn 2 dingen; kleinere honden blaffen regelmatig naar grotere honden. Die grotere honden mogen best waarschuwen als ze daar niet van gediend zijn. Of op dezelfde manier terug reageren. Een hond mag best schrikken van iets en daarop reageren. Maar wanneer een hond als bijvoorbeeld een Stafford waarschuwt of reageert, dan is de kans groot dat het heel anders afloopt voor de andere hond dan 2 gaatjes in zijn oor, of waar dan ook.