Aanlijn- en muilkorfplicht en fokverbod gevaarlijke honden.

Gast

/ #127

2013-08-15 14:28

http://www.hondenpage.com/hondenforum/89630/soms-kan-ik-er-toch-zo-ziek-van-zijn!.php
Graag wijs ik u op het antwoord van Sarah, Stafford liefhebber en fokker. Het lijkt mij dat zij wel weet waar ze over praat. De hond hoeft geen agressief karakter te hebben. Een conflict met een andere hond hoeft niet zijn schuld te zijn. Een andere hond kan een conflict uitlokken. En iedere hond heeft het recht zich te verdedigen of een andere hond te waarschuwen. En dat gebeurt aan de lopende band. Alle honden herkennen overgave signalen. Vaak lijkt een schermutseling tussen honden erger dan het daadwerkelijk is, maar zodra de één zich overgeeft, zal de ander stoppen met aanvallen. Soms is een conflict wel te heftig en moet er ingegrepen worden door bijvoorbeeld de achterpoten op te tillen. De hond verliest zijn evenwicht, concentreert zich daarop en niet meer op het aanvallen van de andere hond. Uiteraard moet men goed weten wat men doet, vooral als het niet de eigen hond is waarbij men dit doet. Het ligt helemaal aan de situatie, maar er zijn meerdere manieren om vechtende honden uit elkaar te krijgen. Bij de zogenoemde vechthonden ligt dat, zoals iedereen weet, een beetje anders. Nogmaals, honden als Staffords kunnen nog de liefste zijn en bijzonder goed luisteren, maar wanneer het tot een conflict komt met een andere hond, ook al heeft de andere hond het zelf uitgelokt, zal de Stafford zich vastbijten en niet meer loslaten tot , wat hem betreft, de dood erop volgt. Luisteren doen ze dan al helemaal niet meer en er is grof geschut voor nodig om de hond te laten stoppen.