Oproep tot open debat over de hervorming Hoger Kunstonderwijs

Gast

/ #2

2013-04-15 13:37

u heeft mijn volledige steun.

Tegelijk wil ik toch even opmerken dat we geenszins zelfgenoegzaam mogen zijn.
We moeten ook de hand in eigen boezem durven steken en toegeven dat er soms iets fout loopt met de kwaliteit van de kunstopleidingen zelf.
Wat weer koren op de molen van de universiteiten en beleidsmakers is. Want waarom-zo redeneren zij- zouden ze moeten investeren in opleidingen die alleen maar 'lucht' verkopen.
We moeten onze opleidingen terug fundament geven. We gaan er te vaak vanuit dat creativiteit los staat van knowhow, dat 'metier' de creativiteit zelfs hypothekeert.Maar beide gaan samen.

Een school moet de nodige skills meegeven die studenten anders pas na jaren zelfstudie zouden verwerven. Want een school is een snellere weg naar dat wat ze willen doen, willen vertellen, willen worden.

De situatie die u in uw oproep omschrijft, hebben velen onder ons, tien jaar geleden al voorspeld.
Maar waar het finaal om draait- en dat is ook wat aan de universiteiten zelf gebeurt- is besparen op 'toekomstarme opleidingen'.
De academisering is een ding, de economische realiteit een andere( al hangen ze nogal samen. Dus vrees ik dat, indien we onszelf niet bijsturen, het kunstonderwijs geprivatiseerd zal worden.
Slechts toegankelijk voor de happy few.
Of dat de inschrijvingsgelden extreem zullen worden opgetrokken.

gegroet

Gerda Dendooven