Religieuze omroepen moeten blijven
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Verbinden
Vredige religie moet dus blijvend doorklinken via radio en televisie.
Verliezen we de band met onze wortels en daarmee ons culturele erfgoed,
dan is dat opium onder een gebalanceerde samenleving,
waar ruimte moet zijn voor ieder weldenkend en dito gedragend mens.
Het huidige economische denken is teveel "winstdenken".
Troosten en dwarsliggen
Comfort and challenge! Priester en profeet zijn, dat is hun taak in onze samenleving.
Dat geluid mag niet de mond gesnoerd worden.
Materiaal van onschatbare waarde voor onderwijs
Bos
Daarom deze handtekening
DE OERKNAL
Re: DE OERKNAL
#14: Mede humanist - DE OERKNAL
Wat probeer je te bewijzen met je link? Dat er beter subsidie uit kan gaan naar - in jouw ogen - het tegenovergestelde? Dat beide (wetenschap en religie) niet naast elkaar kunnen bestaan? Dat de oerknal, en alle toevalligheden die daarbij zijn komen kijken, het antwoord is op waarom wij bestaan? In mijn ogen, en verschillende wetenschappers (biologie, natuurkunde, enz.) zijn het met me eens, kunnen schepping en een 'wetenschappelijk' ontwerp prima naast elkaar bestaan.
Jij gelooft zeker dat men in de Middeleeuwen niet aan wetenschap deed en dat men destijds dacht dat de aarde plat was. Dit is echter iets wat eind negentiende eeuw bedacht is om de Middeleeuwen en Christenen 'zwart' te maken, minder te laten lijken dan ze zijn. In tegendeel: het waren destijds juist de kerkelijken die in de kerk(tuin)en aan wetenschap deden. En al ver voor de jaartelling wisten Joden 'wetenschappelijke' dingen die in andere volken nog niet bekend waren. Was het niet door bijbelse wetten dat juist deze bevolkingsgroep vaak gespaard werd van ziektes zoals de pest?
Kijk, ik begrijp dat het in de bijbelse verwoording tovenarij lijkt als je je er niet in verdiept hebt, maar probeer in dat geval niet voor anderen te bepalen wat ze wel of niet mogen geloven, kijken of luisteren. Ik vraag ook niet of de KNAW wil stoppen met het financieel steunen van jouw/mijn/onze wetenschap. Laten we elkaar de ruimte geven en openstaan voor elkaar, dan is er wellicht ook wat meer begrip (vanuit beide kanten). Dan kan het deel christenen af en toe naar christelijke zenders kijken/luisteren, en het deel geïnteresseerden in wetenschap naar hun programma's.
Bezuinigingen zonder culturele visie
Laat de heren en dames in Den Haag alsjeblieft naar ons luisteren!
religie scoort niet
Laten wij nu eens op houden met keuzes te maken op basis van kijkcijfers, maar laten wij keuzes maken op basis kwaliteit en basis van waar de maatschappij behoefte aan heeft.
16 december : Preek voor eigen parochie:
http://www.ikonrtv.nl/daw/column.asp?lIntItem=5&lIntEntityId=376 Daarin ondersteun ik deze petitie
Bram Grandia
De massamedia die niet gecontroleerd of niet goed gestructureerd en georganiseerd worden, zoals de massacommunicatiemedia als Twitter en blogs bijvoorbeeld, leiden tot afschuwelijke rampen zoals in Haren in 2012. Daarom moeten er bijzonder goede mediaprogramma's blijven over religie en in juist ook ons land dus ook van diverse religieuze groepen.
Een samenleving is in de eerste plaats een moreel en cultureel samenstel, waaraan de economie schatplichtig is - letterlijk en figuurlijk. Het landsbeleid en ook het internationale beleid van bestuurders in de wereld toont omtrent dat inzicht een schandalig gebrek, waardoor het in de praktijk andersom is: schandalig èn uiterst schadelijk. Het is een verschijnsel dat zich in een groot deel van de wereld voordoet. In landen die godsdienst centraal stellen in bestuur worden de mensen snel en veelal te zeer ondergeschikt gemaakt aan de regels - en vooral regeltjes - van een minderheid met macht. Macht leidt tot inflexibiliteit en daarmee tot fouten - maatschappelijk derhalve op te grote schaal. Daar heerst dus ook geen gezond evenwicht, maar onderdrukking onder een fout mom.
Godsdienst maakt dat de mensen speciaal zijn, net als sport dat doet en arbeid die bij je past en niet vergeten de eigen passie en omgevingen waar men zich thuisvoelt. Religie is typisch iets waar mensen zich op een fundamentele manier thuis (moeten kunnen) weten, zonder dat de banden verstikkend hoeven en mogen zijn. Massacommunicatiemiddelen blijken daarin onvoldoende te voorzien, maar massamedia kunnen de bijbehorende spiritualiteit (datgene dat evenwicht brengt in het bewustzijn aangaande wat echt belangrijk is) op een goede manier levend houden en stimuleren. Daarom is het essentieel dat religieuze organisaties, en dus vooral ook omroepen, blijven bestaan en kan ons land daarin zelfs een voorbeeldrol vervullen.
| This discussion has been closed. |