RedhetIJssportcentrumEindhoven
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Het kan toch niet zo zijn dat er voor deze traditionele sport geen geld en ondersteuning van de gemeente (het rijk) zal zijn. Niet alles kan rendabel zijn, maar kan wel heel belangrijk en waardevol zijn.
Ik volg al 4 jaar met heel groot plezier de schaatslessen van Duosport op de ijsbaan in Eindhoven. Ik vind het een grote schande als de ijsbaan zou verdwijnen. In moeilijke tijden moet een overheid juíst zorgen dat er leuke dingen zijn voor de mensen. Het zijn relatief lage uitgaven die moeten worden besteed aan de exploitatie van een ijsbaan. Wat ook goed zou helpen om de bezoekersaantallen omhoog te krijgen is om een denktank te vormen met mensen die frisse en nieuwe ideeen hebben. Denk eens aan de horeca. Daar is zoveel meer mogelijk dan de volledig gedateerde uitbating zoals die nu plaatsvindt. Dit soort zaken hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten, maar meer inzet en betrokkenheid. Men mag mij bellen voor de denktank. 06-52308901
waarmoeten we dan naar toe want als de baan sluit is einhoven wel een heel stuk armer.
In het kader van 'high tech' stad en 'brainport' is de sluiting van de ijsbaan ronduit lachwekkend. We willen top talenten uit Silicon Valley halen om bij ASML, de High Tech Campus of één van de vele andere high tech ondernemingen te gaan werken. Die zullen zich enorm verbazen dat deze 'high tech' stad geen ijsbaan heeft en die zitten zeker niet te wachten op zogenaamd hippe sporten als 'free runnen' en 'nordic walking'. Dat soort gezinnen hebben kinderen die een echte sport willen beoefenen: IJshockey. De snelste, zwaarste, meest spectaculaire teamsport ter wereld. De grootste sport in de USA en Canada.
Verder gaat men geheel voorbij aan de geschiedenis van Eindhoven. Deze ijsbaan is in 1966 door Philips geschoken aan de stad. Philips deed dat omdat het 75 jaar bestond. Het is weinig respectvol om dit gegeven paard nu op deze manier van de hand te doen. En hoe is het mogelijk dat het in de jaren '60 en '70 allemaal wel kon en nu niet meer? We maken ons kompleet belachelijk.
Men voert aan dat de ijsbaan verlies zou maken. Daar heb ik wel een aantal kantekeningen bij. De kosten van de ijsbaan worden al jaren kunstmatig opgehoogd. Men boekt onderhoudskosten van het zwembad op de ijsbaan. Verder kent de gemeente disproportioneel veel overhead kosten toe aan de ijsbaan. Op zo'n manier wordt iedere ijsbaan verliesgevend! En, al zou de baan verliesgevend zijn dan is het nog geen reden om deze te sluiten.
De gemeete klaagt over afnemende bezoekersaantallen. Echter wanneer ik naar de twee ijshockeyvelden kijk dan constateer ik dat deze beide volledig verhuurd zijn. Sterker nog: er is een tekort aan ijsuren en de verschillende verenigingen vechten elkaar bijna de tent uit voor ijs. De twee ijshockeyvelden zouden dus zeker niet gesloten moeten worden! In België kunnen ijshockeyvelden zelfs commercieel bestaan. Verbazingwekkend is dat de ijshuur daar zelfs iets lager ligt dan hier. De gemeente moet zich doodschamen dat ze 2 banen volledig verhuren tegen een hogere prijs dan een commerciële aanbieder en dan toch verlies maakt. Zoals ik het zie worden de ijshockey spelers straks de dupe van een gemeente die niet in staat is om een ijsbaan te exploiteren. Vraag is er immers voldoende!
Hoe langer ik er over nadenk hoe kwader dat ik word! Het is ongelofelijk dat we straks in 2016 in een LEGE bus over een LEGE HOV lijn - die honderden miljoenen heeft gekost - naar een GESLOTEN ijsbaan kunnen rijden! De wethouder Bianca van de Kaathoven stelt voor dat we er dan maar rondjes omheen gaan 'free runnen'. Mijn reactie daarop is: NEVER!!!
Ik vind dat het ijssport centrum moet open blijven. Sporten is gezond en ontspannend.
Nijmegen of Tilburg is geen optie en natuurijs hebben we niet elk jaar.
Lokatie Eindhoven is duidelijk nodig. Echt jammer dat er in Tilburg de grootse concurrent zit. Ik vind dat een provinciebestuur hier had moeten ingrijpen. 3 ijsbanen in een provincie. Mij dunkt dat diezelfde provincie nu dan ook maar bij moet springen om ook mensen uit ZO-Brabant deze fantastische sport te kunnen laten beoefenen. Ik spreek de vurige wens uit dat er tot in lenge van jaren op de ijsbaan in Eindhoven alle schaatsdisciplines beoefend kunnen worden.
Door oud, maar vooral door jong.
Ik zal het zeer betreuren al deze fantastische ijsbaan zou sluiten.
Mech Hendrix
| This discussion has been closed. |
Sijtze de Haan