POLITIE-CAO 2015
Neem contact op met de schrijver van de petitie
?? wie het snapt mag het uitleggen !!
Ik heb ondertekend omdat:
- het ronduit belachelijk is dat onregelmatigheidstoeslag netto enkele euri's per uur is voor werken in nacht en weekend. Ik heb geen enkele andere sector kunnen vinden waarin de toeslagen zo laag zijn
- het ook verbazingwekkend is dat politiesalarissen elk jaar een beetje verder achter gaan lopen op salarissen in de markt en in een aantal andere (semi-)overheidssectoren (waar er de afgelopen jaren wel regelmatig kleine bedragen bij zijn gekomen
- ik absoluut niet snap hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om regelingen twv meerdere procenten van het salaris (RPU, FLO) af te (willen) schaffen in ruil voor een marginale loonsverhoging
- Politiepersoneel, en dan met name ook het ATH-personeel al drie jaar in grote onzekerheid zit, terwijl men uiterst loyaal een grote extra inspanning ten opzichte van het normale werk verricht
- Het ook bizar is dat de eerste de beste orthodontist of middelmanagement bankier meer verdient dan onze korpschef, laat staan dan een middelmanagement leidinggevende bij de politie
- Veiligheid een eerste levensbehoefte is en de mensen die zich daarvoor inzetten gewaardeerd moeten worden (nee, niet nodig om er rijk van te worden, maar ik mag toch hopen dat er in de toekomst weer voldoende mee verdiend kan worden om fatsoenlijk rond te komen)
Ik kan niet voor de hele politie spreken, alleen voor de afdeling waar ik werk. Een bovengemiddeld gezonde afdeling, met relatief weinig ziekteverzuim, een goede planning, goede werksfeer en grote collegialiteit. De laatste twee jaar wordt het steeds zwaarder om dit vast te houden en dat heeft grotendeels met de reorganisatie te maken.
Een andere grote onzekere factor is de planning. Wij hadden weinig te maken met BVCM, het onmenselijke capaciteitsmanagement systeem. Wij deden onze eigen planning, leverden deze aan en dit werd integraal overgezet naar BCVM. Maar, vanwege de reorganisatie, moeten wij voortaan de planners hun werk laten doen. Die moeten voortaan op de knop drukken zodat er een automatische planning gegenereerd wordt door BVCM. Die geen rekening houdt met mensen, alleen met capaciteit. Een rooster waar de meeste collegae stuk op gaan, omdat het ondoenlijk is om er nog een beetje prive leven op na te houden; omdat het ondoenlijk is om nog gezond van lijf en leden te blijven met dit slopende rooster. Ochtenddienst, nachtdienst, rustdag, ochtenddienst, nachtdienst, rustdag, nachtdienst. Eerder regel dan uitzondering. Zó onnodig!
En dat alles terwijl je dagelijks met een burger te maken hebt die meestal geen enkel weet heeft van de incidenten waar je een half uur daarvoor mee te maken hebt gehad, die je uitscheldt, belachelijk maakt, of een schouder nodig heeft om op uit te huilen, om maar wat te noemen. Dat is niet erg hoor, dat hoort bij ons vak, daar hebben we allemaal willens en wetens voor gekozen.
Maar dat neemt niet weg dat het af en toe best fijn zou zijn om het gevoel te hebben dat het wél wordt gewaardeerd. Om niet iedere keer aan het eind van je salaris een stukje maand over te hebben. Om eens een keer schouderklop te krijgen: kom op joh, nog even doorzetten, sámen komen we er wel!
SAMEN. Wat een toverwoord.
Chapeau en wil ze graag helpen in wat ik kan doen in Zichtenburg , Den Haag
De politie verdient een betere CAO! Loop eens een dagje mee en je weet gelijk dat de politie niet alleen maar bekeuringen schrijft! Van bekeuringen schrijven krijg je namelijk geen PTSS!!!
Je moet wel een idealist zijn om bij de politie te gaan/blijven werken. Het is een geweldige baan, maar daar ook een juiste beloning bij. Nu bijna 62, werk al langer door dan ik ooit gedacht en mij beloofd was. Steeds wordt de enthousiaste enkeling naar voren geschoven die het allemaal nog zo geweldig aankan. Prima, je kunt immers tot je (nu) 70-ste jaar doorwerken en maak het voor die dat niet kan mogelijk om eerder te stoppen met een behoorlijke beloning. En denk ook aan de generatie die door het (veel) langer doorwerken nu niet aan de ‘bak’ komen. Is dat dan de oplossing?